Το τετραμηνιαίο περιοδικό του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος το οποίο εκδίδεται από το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών.

AΓΡΟΤΗΣ 2024 / TEΥΧΟΣ 491 56 εισροών, ως αποτέλεσμα της κρίσης στη διεθνή αγορά ένεκα της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία. Εξάλλου, ως μικρό νησί, η Κύπρος εξαρτάται εξ ολοκλήρου από τις εισαγόμενες γεωργικές εισροές και, ως εκ τούτου, επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την άνοδο και την αστάθεια των διεθνών τιμών. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται αυξημένο κόστος παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά, τα αποτελέσματα για τη δεύτερη καλλιεργητική περίοδο ήταν περισσότερο από ικανοποιητικά, καθώς το κόστος παραγωγής μειώθηκε κατά 12,3% (αρκετά πάνω από τον στόχο του −10,5%). Παρά τη συνεχή αύξηση των τιμών των εισροών, χρησιμοποιήθηκε σημαντικά μικρότερη ποσότητα στερεών φυτοφαρμάκων κατά τη δεύτερη περίοδο. Όσον αφορά στην καταβαλλόμενη εργασία, παρατηρήθηκε μείωση του χρόνου εργασίας και στις δύο καλλιεργητικές περιόδους (−25,8% και −27,5%, αντίστοιχα), κυρίως λόγω των λιγότερων ψεκασμών και επισκέψεων στον αγρό, ως αποτέλεσμα της εφαρμοζόμενης καινοτομίας έξυπνης γεωργίας. Το αποτέλεσμα αυτό, υποδηλώνει λιγότερη έκθεση σε χημικά και βελτιωμένες συνθήκες εργασίας για τους γεωπόνους και τους αγρεργάτες. Στο πνεύμα αυτό, η στρατηγική της ΕΕ «Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο» υπογραμμίζει τον σημαντικό ρόλο της υγείας, της ασφάλειας και των βελτιωμένων συνθηκών εργασίας των γεωργών στην οικοδόμηση ενός βιώσιμου και ανθεκτικού συστήματος τροφίμων. Επίσης, οι σκληρές συνθήκες εργασίας αποτελούν εγγενές χαρακτηριστικό του γεωργικού τομέα και η υψηλή ποιότητα ζωής των γεωργών αποτελεί βασική προτεραιότητα των αγροτικών πολιτικών. Τέλος, διαφάνηκε ότι η ψηφιακή ετικέτα συνέβαλε στην αύξηση της αντιλαμβανόμενης ποιότητας των κρασιών κατά περίπου 16% για το λευκό και 7% για το κόκκινο (+11,5% κατά μέσο όρο), μολονότι ο στόχος του +10% δεν επιτεύχθηκε για το κόκκινο κρασί. Σε κάθε περίπτωση, οι αυξήσεις που παρατηρήθηκαν, οι οποίες αποδίδονται αποκλειστικά στην προσθήκη των ψηφιακών ετικετών, δεδομένου ότι τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των κρασιών παρέμειναν αμετάβλητα, υποδηλώνουν ότι οι ψηφιακές ετικέτες επηρεάζουν θετικά τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται την ποιότητα του κρασιού. Βασικά συμπεράσματα Τα αποτελέσματα του πιλοτικού στην Κύπρο υποδεικνύουν σημαντικά πιθανά οφέλη για τους παραγωγούς και τα οινοποιεία από την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, όπως οι τεχνολογίες έξυπνης γεωργίας, κωδικοί QR και ψηφιακές ετικέτες. Από τη μία πλευρά, οι τεχνολογίες έξυπνης γεωργίας μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη βελτιστοποίηση της χρήσης των εισροών και κατ’ επέκταση στη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον και στην ανθρώπινη υγεία, καθώς και στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών εργασίας. Από την άλλη πλευρά, η ψηφιακή ετικέτα φαίνεται να συνέβαλε στην αύξηση της αντιλαμβανόμενης ποιότητας των κρασιών και, όπως υποστήριξαν οι εμπειρογνώμονες κατά τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων, δύναται να ενισχύσει την ιχνηλασιμότητα και να βελτιώσει τη διαφάνεια στην αγορά, παρέχοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα λήψης τεκμηριωμένων αποφάσεων και βοηθώντας τα οινοποιεία να αποκομίσουν προστιθέμενη αξία μεσομακροπρόθεσμα. Παρά ταύτα, η δυνατότητα των ψηφιακών ετικετών να επηρεάσουν την προθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν περισσότερα για ένα κρασί, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αυτό μπορεί να επηρεάσει τη δυναμική της αγοράς των οίνων, χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης και αποτελούν θέματα μελλοντικής έρευνας. Οι τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του Ploutos μπορούν να αποτελέσουν εργαλεία υποστήριξης των οινοπαραγωγών και των οινοποιείων, των γεωπονικών υπηρεσιών, των γεωργικών εφαρμογών και του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος. Παράλληλα, η υιοθέτηση των τεχνολογιών αυτών δύναται να συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, καθώς και στη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς επισήμανσης των αλκοολούχων ποτών. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο Ploutos, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα του προγράμματος (https://ploutos-h2020.eu/), καθώς και τις σελίδες του στο Facebook (https://www.facebook. com/ploutosh2020), στο Twitter (https://twitter.com/ploutos_h2020) και στο LinkedIn (https://www.linkedin.com/ showcase/ploutos-h2020/). Ενδεικτική βιβλιογραφία Adamides, G., Kalatzis, N., Stylianou, A., Marianos, N., Chatzipapadopoulos, F., Giannakopoulou, M., Papadavid, G., Vassiliou, V., and Neocleous, D. 2020. Smart Farming Techniques for Climate Change Adaptation in Cyprus. Atmosphere, 11, 557. Ait Sidhoum, A. 2023. Assessing the contribution of farmers’ working conditions to productive efficiency in the presence of uncertainty, a nonparametric approach. Environment, Development and Sustainability, 25, 8601-8622. Kasimati, A., Papadopoulos, G., Manstretta, V., Giannakopoulou, M., Adamides, G., Neocleous, D., Vassiliou, V., Savvides, S., Stylianou, A. 2024. Case Studies on Sustainability-Oriented Innovations and Smart Farming Technologies in the Wine Industry: A Comparative Analysis of Pilots in Cyprus and Italy. Agronomy, 14, 736. Vrontis, D. and Papasolomou, I. 2007. Brand and product building: the case of the Cyprus wine industry. Journal of Product & Brand Management, 16, 159-167. Zoumides, C., Bruggeman, A., Giannakis, E., and Kyriakou, N. 2022. A Future for Mountain Terraces: Experiences from Mediterranean Wineries. Mountain Research and Development, 42. Η ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΜΑΣ ΕΡΕΥΝΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==