Οδηγός για επιχειρήσεις

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΣΥΝΟΔΕΥΟΜΕΝΕΣ ΜΕ ΔΩΡΟ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

1 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΣΥΝΟΔΕΥΟΜΕΝΕΣ ΜΕ ΔΩΡΟ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

2 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Περιεχόμενα 1 Εισαγωγή ..................................................................................................................................................4 1.1 Ενδιαφερόμενοι έμποροι....................................................................................................... 4 1.2 Δίκτυα διανομής..................................................................................................................... 5 1.3 Προϊόντα που καλύπτει ο οδηγός. ....................................................................................... 5 1.4 Κατά περίπτωση αξιολόγηση................................................................................................ 5 2 Έννοια της ανακοίνωσης «περί μείωσης τιμής»................................................................................8 3 Κανόνες αναγραφής ανακοίνωσης μείωσης της τιμής..................................................................9 3.1 Πρώτος Κανόνας – Υπόδειξη της προγενέστερης τιμής.................................................. 9 3.1.1 Υπόδειξη της προγενέστερης μοναδιαίας τιμής. ..................................................... 10 3.2 Δεύτερος Κανόνας - Ορισμός «προγενέστερης τιμής» (κανόνας των 30 ημερών)......11 3.2.1 Προγενέστερη τιμή σε περίπτωση που η τιμή πώλησης του προϊόντος ήταν σταθερή για 30 ημέρες.......................................................................................... 11 3.2.2 Προγενέστερη τιμή σε περίπτωση που η τιμή πώλησης είχε αύξηση τις τελευταίες 30 ημέρες............................................................................................... 11 3.2.3 Προγενέστερη τιμή σε περίπτωση αυξομείωσης της τιμής τις τελευταίες 30 ημέρες............................................................................................... 12 3.2.4 Βάρος απόδειξης............................................................................................................... 13 4 Γενική ανακοίνωση μείωσης των τιμών............................................................................................14 4.1 Αναγραφή της προγενέστερης τιμής σε περίπτωση γενικής ανακοίνωσης μείωσης των τιμών...................................................................................... 14 4.2 Γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής όταν η ανακοίνωση αφορά διαφορετικά σημεία πώλησης................................................................................ 15 4.3 Γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής από κεντρικές οντότητες................................17 4.4 Γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής η οποία ανακοινώνει το ύψος της μέγιστης έκπτωσης.......................................................................................20 5 Προγράμματα επιβράβευσης πελατών και εξατομικευμένες μειώσεις τιμών.....................22 6 Ευαλλοίωτα αγαθά.................................................................................................................................. 24 6.1 Υπόδειξη της προγενέστερης τιμής πώλησης σε περίπτωση ανακοίνωσης μείωσης τιμής ευαλλοίωτων αγαθών....................................................... 24 7 Αγαθά νέων αφίξεων..............................................................................................................................26 7.1 Ανακοίνωση μείωσης τιμής για αγαθά νέων αφίξεων..................................................... 26 7.2 Αγαθά τα οποία κυκλοφορούν στην αγορά έπειτα από μία περίοδο διακοπής.............27 7.3 Χρήση εκφράσεων που υποδηλώνουν ότι η τιμή αγαθών νέων αφίξεων είναι χαμηλή τιμή, αλλά δεν συνιστούν ανακοίνωση μείωση της τιμής.. ......................29 8 Προοδευτική μείωση των τιμών...........................................................................................................32

3 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 9 Χρονική διάρκεια εκστρατειών μείωσης της τιμής.......................................................................33 9.1 Ανακοίνωση μείωσης της τιμής χωρίς χρονικά περιθώρια............................................33 9.2 Ανακοίνωση μείωσης της τιμής με χρονικά περιθώρια..................................................35 10 Χρήση εκφράσεων οι οποίες δεν αποτελούν ανακοίνωση μείωσης της τιμής......................36 10.1 Χρήση των εκφράσεων «Χαμηλή τιμή!», «Μόνο!» ή άλλης παρόμοιας έκφρασης. .......36 10.1.1 Σύγκριση με τη μέση τιμή λιανικής πώλησης στην τοπική αγορά, του ίδιου κατά ποιότητα και ποσότητα προϊόντος την ίδια χρονική στιγμή...... 37 10.1.2 Σύγκριση με τη λιανική τιμή πώλησης στην οποία θα πωλείται το ίδιο προϊόν στο άμεσο μέλλον, από τον ίδιο εμπορευόμενο, σε περίπτωση προϊόντος νέας άφιξης........................................................................ 37 10.1.3 Σύγκριση με την «προγενέστερη τιμή πώλησης». .................................................... 38 10.2 Χρήση των εκφράσεων «Προτεινόμενη τιμή πώλησης προμηθευτή» ή «Συνιστώμενη λιανική τιμή πώλησης» ή άλλης παρόμοιας έκφρασης.......................39 10.2.1 Βάρος απόδειξης............................................................................................................... 40 11 Καταστήματα τύπου «outlet»...............................................................................................................41 12 Συνοδευόμενες με δώρο προσφορές...................................................................................................44 12.1 Βασικοί κανόνες................................................................................................................... 44 12.1.1 Το δωρεάν προϊόν πρέπει να είναι πραγματικά πρόσθετο στο αντικείμενο που συνήθως πωλείται στη συγκεκριμένη τιμή. ....................... 44 12.1.2 Η τιμή του αντικειμένου για το οποίο καταβάλλεται τίμημα παραμένει η ίδια με ή χωρίς το δωρεάν αντικείμενο.............................................. 45 12.1.3 Οι ισχυρισμοί που αναφέρονται σε μια συνοδευόμενη με δώρο προσφορά θα πρέπει να μπορούν να επαληθευτούν............................... 46 12.1.4 Βάρος απόδειξης............................................................................................................... 48 13 Συνδυασμένες προσφορές..................................................................................................................... 49 13.1 Βασικός κανόνας. ................................................................................................................. 49 13.1.1 Επαλήθευση σε περίπτωση που προϊόν το οποίο περιλαμβάνεται σε συσκευασία η οποία αποτελεί συνδυασμένη προσφορά πωλείται ταυτόχρονα από τον ίδιο εμπορευόμενο ως μεμονωμένο τεμάχιο..................... 49 13.1.2 Επαλήθευση σε περίπτωση που προϊόν το οποίο περιλαμβάνεται σε συσκευασία η οποία αποτελεί συνδυασμένη προσφορά ΔΕΝ πωλείται ταυτόχρονα από τον ίδιο εμπορευόμενο ως μεμονωμένο τεμάχιο..................... 50 13.1.3 Επαλήθευση ισχυρισμών που δεν είναι μετρήσιμοι σε συσκευασία η οποία αποτελεί συνδυασμένη προσφορά................................................................. 52 13.1.4 Βάρος απόδειξης............................................................................................................... 53

4 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 1Εισαγωγή Ο περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμος του 2021 (112(I)/2021) (στο εξής ο «Νόμος») εναρμονίζει το Κυπριακό εθνικό δίκαιο, μεταξύ άλλων, με τις ακόλουθες πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Την «Οδηγία 2005/29/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2005 για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές στην εσωτερική αγορά» και την «Οδηγία 98/6/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Φεβρουαρίου 1998 περί της προστασίας των καταναλωτών όσον αφορά στην αναγραφή των τιμών των προϊόντων που προσφέρονται στους καταναλωτές». Για την εφαρμογή του Νόμου, ενεργεί ως Εντεταλμένη Υπηρεσία η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή (στο εξής η «ΥΠΚ») του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας. Τα άρθρα 4 και 5 του Νόμου, συμπεριλαμβανομένου και του Παραρτήματος Ι, τα οποία είναι εναρμονιστικά με την οδηγία 2005/29/ΕΚ, αφορούν στις παραπλανητικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές. Στα εν λόγω άρθρα, περιλαμβάνονται πρόνοιες οι οποίες έχουν ως στόχο να αποτρέψουν πρακτικές που περιέχουν εσφαλμένες πληροφορίες, εξαπατούν τον καταναλωτή και εν τέλει δημιουργούν το ενδεχόμενο να τον οδηγήσουν να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία, διαφορετικά, δεν θα ελάμβανε. Σε αυτές τις παραπλανητικές πρακτικές, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, προωθητικές ενέργειες των επιχειρήσεων οι οποίες περιέχουν την εσφαλμένη πληροφορία ότι μια προσφορά συνοδεύεται με «δωρεάν προϊόν» ή ότι μια συνδυασμένη προσφορά είναι με κάποιο τρόπο οικονομικά συμφέρουσα για τον καταναλωτή. Το άρθρο 45 του Νόμου, το οποίο είναι εναρμονιστικό με την οδηγία 98/6/ΕΚ, έχει ως στόχo: (α) να αποτρέψει τους εμπόρους από το να διογκώνουν τεχνητά την τιμή αναφοράς και/ή να παραπλανούν τους καταναλωτές σχετικά με το ποσό ή το ποσοστό της έκπτωσης, (β) να ενισχύσει τη διαφάνεια και να διασφαλίσει ότι οι καταναλωτές πληρώνουν πράγματι λιγότερο για τα αγαθά όταν ανακοινώνεται μείωση της τιμής και (γ) να θέσει σαφείς κανόνες σχετικά με την «προγενέστερη» τιμή αναφοράς, στην οποία πρέπει να βασίζεται η ανακοινωθείσα μείωση. Σκοπός του παρόντος οδηγού είναι να παρέχει καθοδήγηση στις επιχειρήσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να ερμηνεύονται και να εφαρμόζονται οι πιο πάνω διατάξεις του Νόμου σε σχέση με τις υπό αναφορά προωθητικές ενέργειες των εμπορευόμενων και να διευκολύνει την ορθή εφαρμογή τους. Το περιεχόμενο του οδηγού βασίζεται στις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Κατευθυντήριες γραμμές για την ερμηνεία και την εφαρμογή της οδηγίας 2005/29/ΕΚ» και «Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή του άρθρου 6(α) της οδηγίας 98/6/ΕΚ». 1.1 Ενδιαφερόμενοι έμποροι Ο παρών οδηγός απευθύνεται σε δύο κατηγορίες εμπορευόμενων. Πρωτίστως, απευθύνεται σε εμπόρους λιανικής οι οποίοι είναι άμεσα συμβαλλόμενοι με τον καταναλωτή, δηλαδή διαθέτουν προς πώληση προϊόντα σε καταναλωτές είτε απευθείας είτε μέσω ενδιάμεσων εμπόρων, όπως ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Απευθύνεται, επίσης, σε εμπόρους οι οποίοι ενεργούν ως παραγωγοί ή/και εισαγωγείς προϊόντων και οι οποίοι, αφού έχουν επιθέσει σημάνσεις στα προϊόντα τους που περιέχουν ισχυρισμούς που αποτελούν ανακοίνωση μείωσης τιμής, συνοδευόμενη με δώρο προσφορά ή συνδυασμένη προσφορά, προμηθεύουν τους εμπόρους λιανικής με αυτά.

5 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Ο οδηγός αυτός απευθύνεται στις δύο αυτές κατηγορίες εμπορευόμενων αποκλειστικά και μόνο για σκοπούς καθοδήγησης και δεν πραγματεύεται ως προς το ποιος θα έχει τη νομική ευθύνη σε περίπτωση παράβασης διατάξεων του Νόμου. Κάτι τέτοιο, θα πρέπει να εξετάζεται ανά περίπτωση με βάση τα πραγματικά περιστατικά. Ως εκ τούτου, όπου υπάρχουν οι λέξεις «εμπορευόμενος», «έμπορος», «πωλητής», «επιχείρηση» «κατάστημα» στον οδηγό αυτό, αναφέρονται στις πιο πάνω κατηγορίες εμπορευόμενων ανάλογα με την περίπτωση. 1.2 Δίκτυα διανομής Οι προωθητικές ενέργειες που περιγράφονται σε αυτόν τον οδηγό εφαρμόζονται στις ανακοινώσεις μείωσης των τιμών σε όλα τα δίκτυα διανομής, είτε πρόκειται για φυσικά καταστήματα είτε για διαδικτυακά καταστήματα ή οποιοδήποτε άλλο δίκτυο διανομής. 1.3 Προϊόντα που καλύπτει ο οδηγός Το Μέρος Ι αυτού του οδηγού, εφαρμόζεται σε όλα τα κινητά αγαθά εξαιρουμένων αγαθών που διατίθενται κατά την παροχή υπηρεσίας ή στις πωλήσεις με δημοπρασίες και στις πωλήσεις έργων τέχνης και αντικών. Ως εκ τούτου, το Μέρος Ι του οδηγού δεν εφαρμόζεται σε υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών υπηρεσιών, ή σε ψηφιακό περιεχόμενο. Το Μέρος ΙΙ εφαρμόζεται σε όλα τα κινητά αγαθά αλλά και στις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών υπηρεσιών και το ψηφιακό περιεχόμενο. Παρ’ όλα αυτά, επειδή ο εν λόγω οδηγός έχει ως πρώτιστο σκοπό την καθοδήγηση των εμπορευόμενων οι οποίοι διαθέτουν προς πώληση κινητά αγαθά, το Μέρος ΙΙ είναι προσαρμοσμένο σε εμπορικές πρακτικές προώθησης κινητών αγαθών. Ως εκ τούτου, όπου υπάρχουν οι λέξεις «προϊόν», «αγαθό», «τεμάχιο», «αντικείμενο» στον οδηγό αυτό, αναφέρονται στις πιο πάνω κατηγορίες προϊόντων, ανάλογα με την περίπτωση. 1.4 Κατά περίπτωση αξιολόγηση Σκοπός του Οδηγού δεν είναι να θέσει διατάξεις οι οποίες δεν προνοούνται από τον Νόμο. Ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατό να οριστούν με ακριβή αριθμητικό τρόπο κάποια περιθώρια σε περιπτώσεις όπου κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τον Νόμο (π.χ. χρονική διάρκεια, ποσοστά, ποσά κ.λ.π.). Τέτοια περιθώρια ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με το είδος του προϊόντος, το είδος της επιχείρησης και άλλους παράγοντες, και για αυτό τον λόγο θα πρέπει να αξιολογούνται κατά περίπτωση, με βάση τα πραγματικά δεδομένα, προκειμένου να κριθεί αν μια πρακτική είναι σύννομη ή όχι. Ως εκ τούτου, όπου στο κείμενο του Οδηγού περιέχονται εκφράσεις οι οποίες επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να ασκούν την κρίση τους (π.χ. «εύλογο χρονικό διάστημα», «δυσανάλογο χρονικό διάστημα», «εύλογες ποσότητες» κ.λ.π.), οι επιχειρήσεις θα πρέπει να το κάνουν αυτό με βάση την επαγγελματική ευσυνειδησία η οποία θα πρέπει να χαρακτηρίζει μια επιχείρηση που θέλει να ενεργεί με τρόπο επαγγελματικό, σεβόμενη τον Νόμο και τον καταναλωτή.

7 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΕΡΟΣ Ι ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΕΡΙ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΙΜΗΣ

8 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Έννοια της ανακοίνωσης «περί μείωσης τιμής» Ανακοίνωση περί μείωσης τιμής είναι κάθε δήλωση του πωλητή ότι έχει μειώσει την τιμή που χρεώνει για το αγαθό. Οι ανακοινώσεις για μείωση της τιμής μπορεί να είναι αριθμητικές. Μπορεί δηλαδή να είναι εκφράσεις οι οποίες δηλώνουν το ύψος του ποσού ή ποσοστού της έκπτωσης. Οι ανακοινώσεις για μείωση της τιμής ενδέχεται επίσης να μην είναι αριθμητικές. Μπορεί δηλαδή να είναι εκφράσεις οι οποίες υποδηλώνουν ότι η τιμή ενός προϊόντος ή μιας κατηγορίας προϊόντων έχει μειωθεί, χωρίς να αναφέρουν το ύψος του ποσού ή ποσοστού της έκπτωσης. Και οι δύο τύποι ανακοινώσεων μείωσης τιμής υπόκεινται στους ίδιους κανόνες. 2 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ -20% ΈΚΠΤΩΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΈΚΠΤΩΣΗ ΕΚΠΤΩΤΙΚΉ ΤΙΜΉ ΕΙΔΙΚΉ ΤΙΜΉ ΤΙΜΉ ΕΥΚΑΙΡΊΑΣ �4 ΈΚΠΤΩΣΗ -�4 Aπό €20 Τώρα €16 €20 €16

9 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Κανόνες αναγραφής ανακοίνωσης μείωσης της τιμής Τόσο οι αριθμητικές ανακοινώσεις για μείωση της τιμής όσο και οι μη αριθμητικές, υπόκεινται στους δύο πιο κάτω κανόνες. ΠΡΩΤΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή και: (α) η τρέχουσα τιμή πώλησης ή/και (β) το κλάσμα ή ποσοστό μείωσης της προγενέστερης τιμής ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ Ως προγενέστερη τιμή θεωρείται η χαμηλότερη τιμή πώλησης στην οποία πωλείτο το ίδιο κατά ποιότητα ή ποσότητα προϊόν εντός περιόδου τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. 3.1 Πρώτος Κανόνας – Υπόδειξη της προγενέστερης τιμής Οι εμπορευόμενοι όταν ανακοινώνουν μείωση της τιμής, είτε αριθμητική είτε μη αριθμητική, πρέπει να διασφαλίζουν ότι υποδεικνύουν την προγενέστερη τιμή και: (α) την τρέχουσα τιμή πώλησης ή/και (β) το κλάσμα ή ποσοστό μείωσης της προγενέστερης τιμής 3 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένα ψυγείο πωλείτο με προγενέστερη τιμή πώλησης €1000 και ο εμπορευόμενος θέλει να μειώσει την τιμή του στα €800. Οι ακόλουθοι τρόποι αναγραφής μείωσης της τιμής μπορούν να χρησιμοποιηθούν. €1000 -20% Aπό €1000 -20% Τώρα €800 €1000 €800

10 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένας εμπορευόμενος ανακοινώνει μείωση της τιμής με τη σήμανση «Έκπτωση 20%» δίπλα από ένα ψυγείο, το οποίο φέρει αναγραφόμενη τιμή €800. Εάν η τιμή που ο καταναλωτής θα πληρώσει για το πιο κάτω ψυγείο είναι €800, τότε ο συγκεκριμένος τρόπος αναγραφής μείωσης της τιμής είναι λανθασμένος καθώς παραλείπει την αναγραφή της προγενέστερης τιμής πώλησης. Η παρουσίαση μόνο της τελικής τιμής του προϊόντος και η αναφορά σε έκπτωση η οποία έχει ήδη υπολογιστεί στην υποδεικνυόμενη τιμή αποτελεί παράβαση του Νόμου. 3.1.1 Υπόδειξη της προγενέστερης μοναδιαίας τιμής Σε προϊόντα στα οποία οι εμπορευόμενοι είναι υποχρεωμένοι από τον Νόμο να αναγράφουν, εκτός από την τιμή πώλησης, και τη μοναδιαία τιμή πώλησης (π.χ. τιμή ανά λίτρο, ανά κιλό κ.λ.π.), θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι, σε περίπτωση ανακοίνωσης μείωσης της τιμής, αναγράφουν εκτός από την προγενέστερη τιμή πώλησης και την προγενέστερη μοναδιαία τιμή πώλησης του προϊόντος. 3.2 Δεύτερος Κανόνας - Ορισμός «προγενέστερης τιμής» (κανόνας των 30 ημερών) Όταν οι εμπορευόμενοι ανακοινώνουν μείωση τιμής και καλούνται να υποδείξουν την προγενέστερη τιμή πώλησης του προϊόντος, όπως απαιτεί ο πρώτος κανόνας (βλ. ενότητα 3.1), πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί και να βεβαιώνονται ότι η προγενέστερη τιμή που θα υποδείξουν είναι η ορθή. Ο Νόμος θέτει πολύ συγκεκριμένο κανόνα ως προς το ποια πρέπει να θεωρείται η προγενέστερη τιμή πώλησης του προϊόντος. Ως προγενέστερη τιμή λοιπόν, θεωρείται όχι απαραίτητα η αμέσως προηγούμενη τιμή πώλησής του, αλλά η χαμηλότερη τιμή πώλησης στην οποία επωλείτο το ίδιο κατά ποιότητα ή ποσότητα προϊόν εντός περιόδου τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. ΈΚΠΤΩΣΗ 20% €800 ΠΡΟΣΟΧΉ! Σε κάθε ανακοίνωση μείωσης της τιμής πρέπει να αναγράφεται πάντα η προγενέστερη τιμή. Ο εμπορευόμενος μπορεί να επιλέξει αν θα αναγράψει είτε την τρέχουσα τιμή πώλησης είτε το ποσοστό μείωσης, είτε και τα δύο μαζί, αλλά η προγενέστερη τιμή πρέπει πάντα να αναγράφεται.

11 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΟΧΉ! Ο Νόμος δεν περιορίζει με κανέναν τρόπο τις διακυμάνσεις και τις μειώσεις τιμών που δεν συνοδεύονται από ανακοίνωση μείωσης. Ο Νόμος αποσκοπεί στη ρύθμιση των «ανακοινώσεων» μείωσης των τιμών. Ως εκ τούτου, αν σε κάποια περίπτωση ο κανόνας των 30 ημερών δεν επιτρέπει στον εμπορευόμενο να ανακοινώσει μείωση τιμής για κάποιο προϊόν, ο Νόμος δεν τον εμποδίζει από το να διαθέσει προς πώληση αυτό το προϊόν σε χαμηλή τιμή νοουμένου ότι δεν θα ανακοινώσει μείωση της τιμής του. 3.2.1 Προγενέστερη τιμή σε περίπτωση που η τιμή πώλησης του προϊόντος ήταν σταθερή για 30 ημέρες Όταν ένα προϊόν έχει σταθερή τιμή πώλησης για περίοδο 30 ημερών, τότε η προγενέστερη τιμή πώλησης που θα χρησιμοποιηθεί στην ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι η ίδια με την αμέσως προηγούμενη τιμή πώλησης. 3.2.2 Προγενέστερη τιμή σε περίπτωση που η τιμή πώλησης είχε αύξηση τις τελευταίες 30 ημέρες Όταν η τιμή πώλησης ενός προϊόντος έχει αυξηθεί εντός της περιόδου των 30 ημερών, τότε η προγενέστερη τιμή πώλησης που θα χρησιμοποιηθεί στην ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες πριν την ανακοίνωση μείωσης της τιμής. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένα ζευγάρι παπούτσια είχε την 01/01/2024 τιμή πώλησης €80 η οποία κρατήθηκε σταθερή μέχρι τις 30/01/2024. Στις 31/01/2024 ο εμπορευόμενος επιθυμεί να ανακοινώσει μείωση της τιμής στα €55. Η προγενέστερη τιμή πώλησης στη συγκεκριμένη περίπτωση, συμφωνεί με την προηγούμενη τιμή πώλησης και είναι €80. 01/01/2024 – 30/01/2024 Από 31/01/2024 �80 €80 €55

12 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 3.2.3 Προγενέστερη τιμή σε περίπτωση αυξομείωσης της τιμής τις τελευταίες 30 ημέρες Όταν μια χρονική περίοδος κατά την οποία ένα προϊόν πωλείται με ανακοίνωση μείωσης της τιμής τερματίζεται και, ακολούθως, η τιμή πώλησης του προϊόντος αυξάνεται, τότε σε περίπτωση επανάληψης πώλησης του προϊόντος με ανακοίνωση μείωσης της τιμής προτού παρέλθουν 30 ημέρες, η προγενέστερη τιμή που θα χρησιμοποιηθεί πρέπει να είναι η τελική τιμή πώλησης που είχε το προϊόν κατά την προηγούμενη ανακοίνωση μείωσης της τιμής. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένα ζευγάρι παπούτσια είχε την 01/01/2024 τιμή πώλησης €80. Στις 10/01/2024 η τιμή πώλησης αυξήθηκε στα €90 και κρατήθηκε σταθερή μέχρι τις 30/01/2024. Στις 31/01/2024 ο εμπορευόμενος επιθυμεί να ανακοινώσει μείωση της τιμής στα €55. Η προγενέστερη τιμή πώλησης στην ανακοίνωση μείωσης τιμής θα πρέπει να είναι €80 αφού αυτή ήταν η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών, και όχι €90. 01/01/2024 – 09/01/2024 10/01/2024 – 30/01/2024 31/01/2024 �80 �90 €80 €55

13 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 3.2.4 Βάρος απόδειξης Το βάρος απόδειξης ως προς το ότι η αναφερόμενη προγενέστερη τιμή που χρησιμοποιεί ένας εμπορευόμενος σε μια ανακοίνωση μείωσης τιμής ήταν όντως η χαμηλότερη τιμή πώλησης στην οποία επωλείτο το προϊόν εντός περιόδου 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης, το φέρει ο εμπορευόμενος. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένα ζευγάρι παπούτσια είχε την 01/01/2024 τιμή πώλησης €80 η οποία κρατήθηκε σταθερή μέχρι τις 30/01/2024. Στις 31/01/2024 ο εμπορευόμενος ανακοινώνει μείωση της τιμής του προϊόντος στα €55 με προγενέστερη τιμή τα €80 και κρατά αυτή την μείωση μέχρι τις 10/02/2024. Στις 11/02/2024 ο εμπορευόμενος τερματίζει την μείωση της τιμής και πωλεί το προϊόν στα €70 μέχρι τις 20/02/2024. Στις 21/02/2024 ο εμπορευόμενος επιθυμεί να ανακοινώσει νέα μείωση της τιμής του προϊόντος. Σε αυτή την περίπτωση η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών ήταν τα €55 και ως εκ τούτου οποιαδήποτε ανακοίνωση μείωσης της τιμής θα πρέπει να αναφέρει ως προγενέστερη τιμή τα €55 και ως τιμή πώλησης οποιαδήποτε χαμηλότερη, π.χ €50. 01/01/2024 – 30/01/2024 �80 11/02/2024 – 20/02/2024 �70 31/01/2024 – 10/02/2024 €80 €55 21/02/2024 €55 €50

14 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 4Γενική ανακοίνωση μείωσης των τιμών «Γενική ανακοίνωση» μείωσης των τιμών είναι οποιαδήποτε δήλωση η οποία ανακοινώνει ότι όλα τα προϊόντα ή μια ομάδα προϊόντων ενός εμπορευόμενου θα έχει συγκεκριμένη μείωση της τιμής. Η ανακοίνωση μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους όπως με ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω ραδιοφωνικής ή τηλεοπτικής διαφήμισης, με έντυπο ή ηλεκτρονικό διαφημιστικό φυλλάδιο, με ένα πανό στη βιτρίνα του καταστήματος ή μια πινακίδα εντός του καταστήματος ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ενημερώνει τους καταναλωτές για τη γενική μείωση των τιμών. 4.1 Αναγραφή της προγενέστερης τιμής σε περίπτωση γενικής ανακοίνωσης μείωσης των τιμών Όταν υπάρχει γενική ανακοίνωση μείωσης των τιμών ο εμπορευόμενος δεν είναι υποχρεωμένος να συνοδεύει την γενική ανακοίνωση με τις προγενέστερες τιμές των προϊόντων. Αντί αυτού, η προγενέστερη τιμή θα πρέπει να αναγράφεται στο σημείο πώλησης των προϊόντων ανάλογα με το τί ισχύει για το κάθε προϊόν (βλ. ενότητα 3.1) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 20% ΈΚΠΤΩΣΗ ΣΕ ΌΛΑ ΣΉΜΕΡΑ ΌΛΑ ΜΈΧΡΙ 70% ΈΚΠΤΩΣΗ ΜΈΧΡΙ -40% ΣΤΑ ΈΠΙΠΛΑ ΚΉΠΟΥ -20% ΣΤΙΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΈΣ ΣΥΣΚΕΥΈΣ ΑΥΤΌ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΎΡΙΑΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Μια γενική ανακοίνωση με πανό εντός ενός καταστήματος το οποίο πωλεί είδη σπιτιού αναγράφει «-40% στα έπιπλα κήπου». Όταν ο καταναλωτής πλησιάσει το τμήμα του καταστήματος στο οποίο πωλούνται τα έπιπλα κήπου βλέπει ότι στα έπιπλα αναγράφεται μόνο μια τιμή. Ως εκ τούτου, για να είναι σωστή η ανακοίνωση τότε η τιμή χρέωσης στο ταμείο για κάθε έπιπλο θα πρέπει να είναι η τιμή που αναγράφει το προϊόν μείον 40% (βλέπε ενότητα 3.1). Ο εμπορευόμενος θα πρέπει να φροντίσει εκ των προτέρων ώστε η αναγραφόμενη τιμή στο κάθε προϊόν να είναι η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες.

15 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Έστω ότι το πανό με την ένδειξη «-40% στα έπιπλα κήπου» έχει αναρτηθεί εντός του καταστήματος στις 31/01/2024. Ένα συγκεκριμένο καθιστικό κήπου είχε καρτελάκι με τιμή πώλησης €300 από τις 05/01/2024 μέχρι τις 15/01/2024. Στις 16/01/2024 η τιμή του αυξήθηκε στα €330 και κρατήθηκε μέχρι τις 30/01/2024 με καρτελάκι €330. Το πρωί της 31/01/2024, όταν δηλαδή αναρτηθεί το πανό, ο πωλητής θα πρέπει να αντικαταστήσει το καρτελάκι με την τιμή πώλησης του προϊόντος το οποίο αναγράφει €330 με καρτελάκι το οποίο αναγράφει €300 αφού αυτή ήταν η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Ως εκ τούτου, ο καταναλωτής στο ταμείο θα πρέπει να χρεωθεί €180 (300-40%). 4.2 Γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής όταν η ανακοίνωση αφορά διαφορετικά σημεία πώλησης Όταν ένας έμπορος πωλεί αγαθά μέσω διαφορετικών σημείων πώλησης (π.χ. διαφορετικά φυσικά και/ή διαδικτυακά καταστήματα) σε διαφορετικές τιμές ανά σημείο πώλησης και προβαίνει σε γενική ανακοίνωση μείωσής της τιμής, χωρίς να διευκρινίζει σε ποιο σημείο πώλησης εφαρμόζεται η μείωση της τιμής, τότε θα πρέπει να φροντίσει σε κάθε σημείο πώλησης να αναγράφει ως «προγενέστερη» τιμή για τα σχετικά αγαθά τη χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε στο εν λόγω σημείο πώλησης κατά τη διάρκεια των 30 τελευταίων ημερών. -40% ΣΤΑ ΈΠΙΠΛΑ ΚΉΠΟΥ 05/01/2024 – 15/01/2024 �300 16/01/2024 – 30/01/2024 �330 30/01/2024 �300

16 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένα βιβλιοπωλείο διαθέτει φυσικό και διαδικτυακό κατάστημα και προβαίνει σε γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής αναφέροντας ότι το Σαββατοκύριακο 03-04/02/2024 θα έχει έκπτωση 30% σε όλα τα μυθιστορήματα Ελλήνων συγγραφέων. Ένα βιβλίο το οποίο εμπίπτει στην κατηγορία της ανακοίνωσης πωλείτο τις τελευταίες 30 ημέρες στο φυσικό κατάστημα στην τιμή των €20. Για το ίδιο βιβλίο όμως, ο εμπορευόμενος εφάρμοσε πριν 20 ημέρες, έκπτωση ύψους 10% μόνο στο διαδικτυακό κατάστημα, και ως εκ τούτου πωλούσε το βιβλίο αυτό αναγράφοντας ως προγενέστερη τιμή τα €20 και τελική τιμή τα €18. Κράτησε την διαδικτυακή έκπτωση 2 ημέρες και επανάφερε την τιμή του βιβλίου στα €20. Ως εκ τούτου, το Σαββατοκύριακο 03-04/02/2024, όπου θα εφαρμοστεί η γενική ανακοίνωση μείωση της τιμής ύψους 30%, και αφού ο έμπορος δεν διευκρίνισε ποιο σημείο πώλησης αφορά η μείωση, το συγκεκριμένο βιβλίο θα πρέπει να παρουσιαστεί στο φυσικό κατάστημα με προγενέστερη τιμή €20 και τιμή πώλησης €14 και στο διαδικτυακό κατάστημα με προγενέστερη τιμή €18 και τιμή πώλησης €12,60. 01/01/2024 – 02/01/2024 03/02/2024 – 04/02/2024 �20 €20 €14 ΦΥΣΙΚΌ ΚΑΤΆΣΤΗΜΑ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΎΡΙΑΚΟ 03-04/02/2024 ΕΚΠΤΩΣΗ 30% ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΉΜΑΤΑ ΕΛΛΉΝΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΈΩΝ -30%

17 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 4.3 Γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής από κεντρικές οντότητες Όταν κεντρικές οντότητες όπως δικαιοπάροχοι, παραγωγοί, προμηθευτές ή εισαγωγείς σχεδιάζουν και διαφημίζουν εκστρατείες μείωσης των τιμών για λογαριασμό των εμπόρων λιανικής που διανέμουν τα προϊόντα τους, πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι συμμετέχοντες έμποροι λιανικής είναι σε θέση να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις σχετικά με τις μειώσεις τιμών. 01/01/2024 – 13/01/2024 16/01/2024 – 02/02/2024 14/01/2024 – 15/01/2024 03/02/2024 – 04/02/2024 �20 �20 €20 €18 €18 €12.60 ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΌ ΚΑΤΆΣΤΗΜΑ -10% -30%

18 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ένας παραγωγός προϊόντων γενικού καθαρισμού, αποφασίζει να ανακοινώσει γενική μείωση της τιμής, ύψους ενός ευρώ, σε ένα συγκεκριμένο προϊόν, με το να επιθέσει πάνω στο προϊόν τη σήμανση «-€1», το οποίο θα διαθέσει στο καταναλωτικό κοινό μέσω των υπεραγορών. Ο παραγωγός θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι συμμετέχουσες υπεραγορές είναι σε θέση να συμμορφωθούν με τους κανόνες σχετικά με τις ανακοινώσεις μείωσης τιμής. Ταυτόχρονα η κάθε υπεραγορά πριν αποφασίσει να βάλει στα ράφια της το συγκεκριμένο προϊόν με τη σήμανση «-€1» πρέπει να διασφαλίσει ότι είναι σε θέση να μειώσει την τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος κατά ένα ευρώ από την χαμηλότερη τιμή που πωλούσε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες, ώστε να τηρεί τους κανόνες σχετικά με τις ανακοινώσεις μείωσης τιμής. Έστω ότι μια υπεραγορά πωλεί το εν λόγω προϊόν καθαρισμού στην τιμή των €2,50 για 30 ημέρες και στη συνέχεια παραλαμβάνει από τον παραγωγό το ίδιο προϊόν το οποίο φέρει πλέον στη συσκευασία του, τη σήμανση «-€1». Η συγκεκριμένη σήμανση αποτελεί ανακοίνωση μείωσης τιμής και ως εκ τούτου η υπεραγορά για να συμμορφώνεται με τους κανόνες θα πρέπει να πωλεί το προϊόν στην τιμή των €1,50 αναφέροντας ως προγενέστερη τιμή την τιμή των €2,50. Αν υποθέσουμε ότι η υπεραγορά είχε, εντός των τελευταίων 30 ημερών, πριν την παραλαβή της συσκευασίας με τη σήμανση «-€1», προβεί η ίδια σε ανακοίνωση μείωσης της τιμής για το συγκεκριμένο προϊόν, τότε αν αποφασίσει να βάλει στα ράφια της τη νέα συσκευασία με την ένδειξη «-€1» θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι είναι σε θέση να τηρήσει τον κανόνα των 30 ημερών, όπως φαίνεται πιο κάτω. 01/01/2024 – 30/01/2024 31/01/2024 �2,50 �2,50 �1,50 -�1

19 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Το παράδειγμα που ακολουθεί αποτελεί λανθασμένη χρήση τέτοιων προωθητικών ενεργειών. 01/01/2024 – 30/01/2024 11/02/2024 – 20/02/2024 31/01/2024 – 10/02/2024 21/02/2024 �2,50 �2,50 �2,50 �2,00 �2,00 �1,00 -�1 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Μια υπεραγορά παραλαμβάνει από τον παραγωγό προϊόντων γενικού καθαρισμού ένα προϊόν το οποίο φέρει τη σήμανση «-€1», χωρίς προηγουμένως να πωλούσε το συγκεκριμένο προϊόν. Η υπεραγορά τοποθετεί το συγκεκριμένο προϊόν στο ράφι της αναγράφοντας ως τιμή πώλησης του προϊόντος τα €2,50. Η συγκεκριμένη πρακτική είναι λάθος αφού παραβιάζει τον πρώτο κανόνα σε σχέση με την υπόδειξη της προγενέστερης τιμής (βλ. ενότητα 3.1). Η σήμανση «-€1» αποτελεί ανακοίνωση μείωσης της τιμής και ως εκ τούτου στο ράφι θα έπρεπε να αναγράφεται τουλάχιστο η προγενέστερη τιμή πώλησης. Αντί αυτού, αναγράφεται η τρέχουσα τιμή πώλησης και δημιουργείται στον καταναλωτή η εσφαλμένη εντύπωση ότι στο ταμείο θα πρέπει να πληρώσει €1,50 (2,50 - 1,00 = 1,50).

20 ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 4.4 Γενική ανακοίνωση μείωσης της τιμής η οποία ανακοινώνει το ύψος της μέγιστης έκπτωσης Οι εμπορευόμενοι μπορούν να χρησιμοποιούν γενικές ανακοινώσεις μείωσης της τιμής οι οποίες ανακοινώνουν ποιο είναι το μέγιστο ποσοστό μείωσης, είτε για το σύνολο των προϊόντων τους είτε για μια κατηγορία των προϊόντων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο μέσος καταναλωτής αντιλαμβάνεται ότι, εάν επισκεφθεί το κατάστημα του εμπορευόμενου τη χρονική περίοδο της έκπτωσης, θα βρει υπολογίσιμο αριθμό προϊόντων των οποίων η τιμή πώλησης έχει μειωθεί στο μέγιστο ποσοστό της έκπτωσης. Εάν η τιμή μειώνεται μόνο σε μερικά από τα είδη κατά το μέγιστο της ανακοινωθείσας έκπτωσης, ενώ για τα υπόλοιπα μειώνεται σε σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό αυτό θα μπορούσε να αποτελεί αθέμιτη εμπορική πρακτική. Ο αθέμιτος ή όχι χαρακτήρας τέτοιων πρακτικών αξιολογείται κατά περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες: όπως το σύνολο των προϊόντων για τα οποία ανακοινώθηκε η μείωση της τιμής, το μέγεθος της επιχείρησης και η περίοδος που καλύπτει η γενική ανακοίνωση. Εάν η υπεραγορά επέλεγε να υποδείξει στο ράφι ως προγενέστερη τιμή πώλησης τα €3,50, θα υπήρχε και πάλι παράβαση αφού θα παραβίαζε τον δεύτερο κανόνα, σε σχέση με τις 30 ημέρες (βλ. ενότητα 3.2) λόγω του ότι η τιμή των €3,50 δεν ήταν η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ «Όλα μέχρι 70% έκπτωση» π.χ. στη βιτρίνα του καταστήματος, που υποδηλώνει ότι όλα τα προϊόντα εντός του καταστήματος έχουν έκπτωση και ότι σε κάποια από αυτά η έκπτωση φτάνει το 70% της προγενέστερης τιμής πώλησης. «Μέχρι 50% έκπτωση» π.χ. πάνω από το ράφι ενός καταστήματος, που υποδηλώνει ότι όλα τα προϊόντα στο συγκεκριμένο ράφι έχουν έκπτωση και ότι σε κάποια από αυτά η έκπτωση φτάνει το 50% της προγενέστερης τιμής πώλησης. «Μέχρι -40% στα γυναικεία παπούτσια» π.χ. στην αρχική σελίδα ενός διαδικτυακού καταστήματος, που υποδηλώνει ότι όλα τα γυναικεία παπούτσια του διαδικτυακού καταστήματος έχουν έκπτωση, και ότι σε κάποια από αυτά η έκπτωση φτάνει το 40% της προγενέστερης τιμής πώλησης. «20% - 70% έκπτωση σε όλα αυτό το Σάββατο» π.χ. με γενική αποστολή μηνύματος sms, που υποδηλώνει ότι το προσεχές Σάββατο όλα τα προϊόντα του εμπορευόμενου θα έχουν έκπτωση, με ελάχιστο ποσοστό έκπτωσης το 20% και μέγιστο ποσοστό έκπτωσης σε κάποια προϊόντα το 70%. Ο εμπορευόμενος, σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις, θα πρέπει να φροντίσει εκ των προτέρων ώστε η αναγραφόμενη προγενέστερη τιμή στο κάθε προϊόν να είναι η χαμηλότερη τιμή πώλησης που είχε το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0