Ετήσια έκθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου 2021

103 Ετήσια έκθεση 2021 τους τελικούς καταναλωτές καθ’ όλη τη διάρκεια του καθεστώτος της αναδυόμενης αγοράς οπότε ο προμηθευτής καθίσταται υπεύθυνος για τη σύναψη όλων των σχετικών συμβάσεων εισαγωγής φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του ΥΦΑ, καθώς και για όλες τις συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου σε καταναλωτές όλων των κατηγοριών. Επιπλέον, με την εν λόγω Απόφαση διορίστηκε η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ) ως Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς, Διαχειριστής Συστήματος Διανομής και Διαχειριστής Εγκαταστάσεων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου για χρονική περίοδο τριάντα ετών από την ημερομηνία έκδοσης των σχετικών αδειών από τη ΡΑΕΚ. Περαιτέρω, το Υπουργικό Συμβούλιο με την υπ’ αριθμόν 91.503 απόφασή του με ημερομηνία 7 Ιουλίου 2020, στη βάση των προνοιών του Νόμου, όρισε τη Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ), ως Διαχειριστή Συστήματος Αποθήκευσης για χρονική περίοδο τριάντα ετών από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής άδειας από τη ΡΑΕΚ. Επιπλέον, αποφάσισε την εφαρμογή μερικής παρέκκλισης, έως και το 2025, από την εφαρμογή: • του Άρθρου 18 του Νόμου περί ανεξαρτησίας του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς, το οποίο προνοεί ότι ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς πρέπει να είναι ανεξάρτητος από άποψη οργάνωσης και λήψης αποφάσεων από άλλες μονοπωλιακές δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με την Μεταφορά, δηλαδή τη δραστηριότητα της Διανομής, Αποθήκευσης και Διαχείρισης Συστήματος ΥΦΑ. Ως εκ τούτου, ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς δεν χρειάζεται να είναι ανεξάρτητος από άποψης οργάνωσης και λήψης αποφάσεων από τις δραστηριότητες της Διανομής, Αποθήκευσης και Διαχείρισης Συστήματος ΥΦΑ. Ωστόσο ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς θα είναι ανεξάρτητος μόνο από άποψη οργάνωσης και όχι από άποψη λήψης αποφάσεων από τη δραστηριότητα της προμήθειας φυσικού αερίου, και • του Άρθρου 24 του Νόμου περί ανεξαρτησίας του Διαχειριστή Συστήματος Διανομής, το οποίο προνοεί ότι ο Διαχειριστής Συστήματος Διανομής πρέπει να είναι ανεξάρτητος από άποψη οργάνωσης και λήψης αποφάσεων από άλλες μονοπωλιακές δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με τη διανομή, δηλαδή τη δραστηριότητα της μεταφοράς, αποθήκευσης και διαχείρισης συστήματος ΥΦΑ. Ως εκ τούτου, ο Διαχειριστής Συστήματος Διανομής δεν χρειάζεται να είναι ανεξάρτητος από άποψης οργάνωσης και λήψης αποφάσεων από τις δραστηριότητες της μεταφοράς, αποθήκευσης και διαχείρισης συστήματος ΥΦΑ. Ωστόσο, ο Διαχειριστής Συστήματος Διανομής θα είναι ανεξάρτητος μόνο από άποψη οργάνωσης και όχι από άποψη λήψης αποφάσεων από τη δραστηριότητα της προμήθειας φυσικού αερίου. Οργάνωση και ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου Τον Ιούνιο του 2016, σε συνέχεια της έκθεσης που υποβλήθηκε από τη ΡΑΕΚ σχετικά με τις επιλογές για την ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου στην Κύπρο, λήφθηκε Απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο για έλευση ΥΦΑ στην Κύπρο το συντομότερο δυνατό και πριν το 2020. Το ΥΦΑ θα αποτελεί αρχικά αποκλειστική επιλογή τροφοδοσίας της εσωτερικής αγοράς με φυσικό αέριο και στη συνέχεια, μετά την τροφοδοσία της αγοράς από τα γηγενή κοιτάσματα, θα αποτελεί εναλλακτική επιλογή που θα διασφαλίζει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Σε συνέχεια της μελέτης που πραγματοποιήθηκε από τη ΔΕΦΑ ΛΤΔ σχετικά με την ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου στη Κύπρο ώστε να αξιοποιηθεί η προσφορότερη λύση για εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου το αργότερο μέχρι το 2020, με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ανατέθηκε στη ΔΕΦΑ ΛΤΔ τον Ιούνιο του 2017 η προκήρυξη δύο διαγωνισμών για μακροπρόθεσμη προμήθεια ΥΦΑ και για στρατηγικό επενδυτή για τις απαιτούμενες υποδομές. Κατόπιν Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου του Απριλίου 2018 συστάθηκε εταιρία ειδικού σκοπού (Special Purpose Vehicle - SPV) με την επωνυμία Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου ΛΤΔ (ΕΤΥΦΑ ΛΤΔ), η οποία θα υλοποιήσει τις απαιτούμενες υποδομές για έλευση ΥΦΑ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0