Αρμάνδος Τζιοζεφέν 1931-2011

71 οποίο έφερε και την απογοήτευση, θα τον κρατήσει εφτά χρόνια μακριά από τη ζωγραφική. 14 Γύρω στο 1968, επιστρέφει στη ζωγραφική. Συνεχίζει να χρησιμοποιεί το λάδι και να δημιουργεί φανταστικές ρεαλιστικές ελαιογραφίες 15 . Από την περίοδο 1958 – 1968, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το έργο Δεισ- δαιμόνα – το λιμάνι της Αμμοχώστου (7), του 1963. Το έργο επικεντρώ- νεται στην απόδοση του αραγμένου πλοίου. Η χρωματική προσέγγιση δημιουργεί έναν χώρο καθαρά φανταστικό, με την αντίθεση των ζεστών-κρύων χρωμάτων να δημιουργούν μια συγκρουσιακή σχέση. Ιδιαίτερα στο πρώτο επίπεδο, η αντίθεση γίνεται εντονότερη στη συνά- ντηση της θάλασσας με την αποβάθρα, σαν να αποτελούν ξεχωριστές οντότητες. Το έργο, όμως, χάρη στον δυναμισμό, την αντιθετικότητα και την εκφραστικότητα των χρωμάτων, αποκτά έναν ευχάριστο και μάλλον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα. Ο καλλιτέχνης αναπλάθει την πραγματικότητα και δημιουργεί έναν προσωπικό χώρο, τον οποίο ο ίδιος περιγράφει ως φανταστικό ρεαλισμό είτε μέσα από τη χρήση του χρώματος, είτε μέσα από τη σύνθεση. Στην ομάδα αυτή ανήκουν και τα έργα Καρπούζια (8) και Θαλασσινά (9, σελ. 94-95). Από τις τοπιογραφίες, το έργο Λιμανάκι Κερύνειας (10, σελ. 72), τα χρώ- ματα παραμένουν αντιθετικά στους τόνους του ζεστού - κρύου, ενώ φαίνεται να αποφεύγει πια τις ακραίες αντιθέσεις και να χρησιμοποιεί το χρώμα που πλησιάζει πιο κοντά στην πραγματικότητα. Σε σχέση με την τοπιογραφία, στα έργα Χωριό Λαζανιάς (11, σελ. 73) και Βουκολικό (12, σελ. 73) παρατηρείται σταδιακά εξομάλυνση των αντιθέσεων και επιτυγχάνει με τους χρωματικούς τόνους να αναδείξει το κυπριακό τοπίο. Τα χρώματα θα αποκτήσουν μια πιο ειλικρινή σχέση με το θέμα. Αυτό επιβεβαιώνεται στην τρίτη ατομική του έκθεση, το 1984 (28.11.1984 – 2.12.1984), όταν ο ίδιος δηλώνει: «... Δεν ζωγραφίζω σε στούντιο. Πάντα επιτόπου. Δουλεύοντας επί τόπου έχεις εναντίον σου όλα τα στοιχεία της φύσης: τον άνεμο , τη βροχή, τον ήλιο, νιώθεις την παρουσία των περαστικών κι αναγκάζεσαι να δουλεύεις πιο γρήγορα. Αυτό κάνει τη δουλειά πιο αυθόρμητη, πιο ιμπρεσιονιστική...». 16 Είναι γεγονός ότι ο αυθορμητισμός αυτός θα αναφερθεί και σε δημοσίευμα της εφημερίδας Ο Φιλελεύθερος : «….Είναι ένας αυθόρμητος καλλιτέχνης, που εκφράζεται με το σχέδιο και το χρώμα (όπως εκφράζεται με τη μουσική στις συνθέσεις του) με τον τρόπο που ο ίδιος νοιώθει…». 17 Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι η ιδιαίτερη του αγάπη για την Κύπρο έφερε τη μουσική να συνδράμει στην τέχνη με ήχους και με χρώματα. Η αρμονική συνύπαρξη 15. Χρίστη Δ. «Συνέντευξη με το ζωγράφο Αρμάνδο Τζιοζεφέν», εφημερίδα Αγών , 16.12.1986. 16. «Ο Αρμάνδος Τζιοζεφέν ζωγραφίζει την αγάπη του για την Κύπρο», εφημερίδα Σημερινή , 28.11.1984. 17. Χρίστη Δ., «Η ζωγραφική του Α. Ζ. Τζιοζεφέν», εφημερίδα ΟΦιλελεύθερος , 13.1.1985. 7 Δεισδαιμόνα - το λιμάνι της Αμμοχώστου, λάδι σε καμβά, 60 Χ 50 εκ. Βαρώσι, 1963 8 Καρπούζια λάδι σε καμβά και ξύλο, 61,5 Χ 50 εκ. 1961

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==