Αγρότης, τεύχος 481

A Γ Ρ Ο Τ Η Σ 2 0 2 1 / T E Υ Χ Ο Σ 4 8 1 53 2 Οι απαιτήσεις αυτές αφορούν, μεταξύ άλλων, τις απαιτήσεις της Οδηγίας για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας (92/43/ΕΟΚ) που αφορούν και περιοχές Natura, της Οδηγίας για τα ύδατα (2000/60/ΕΚ) και της οδηγίας περί της διατηρήσεως των αγρίων πτηνών (2009/147/ΕΚ). 3 Η προκαταρτική έκδοση του κειμένου των τροποποιήσεων του Ευρωκοινοβουλίου όπως έχει ψηφισθεί στην ολομέλεια στις 23/10/2020 είναι διαθέσιμη στις ιστοσελίδες του Ευρωκοινοβουλίου: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0287_EN.pdf για τον Κανονισμό για τα Στρατηγικά σχέδια (τελευταία πρόσβαση 29/10/2020), https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0288_EN.pdf για τον Οριζόντιο Κανονισμό (τελευταία πρόσβαση 29/10/2020), https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0289_EN.pdf για τον Τροποποιητικό Κανονισμό (τελευταία πρόσβαση 29/10/2020). ΓΕΩΡΓΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ως προϋπόθεση να έχουν δεσμεύσεις που συμβάλλουν στους στόχους της ΚΓΠ για το κλίμα και το περιβάλλον, σε ποσοστό που να υπερβαίνει τουλάχιστον το 30% του προϋπολογισμού του δεύτερου πυλώνα. Στην περίπτωση αυτή, το κράτος μέλος θα μπορεί να αφαιρεί το ποσό που έχει δεσμευθεί πέραν του 30% του προϋπολογισμού του δεύτερου πυλώνα σε ίση αξία από τις δεσμεύσεις που αφορούν τα eco-schemes. Το μέγιστο ποσό που μπορεί να αφαιρεθεί από τις δεσμεύσεις που αφορούν τα eco-schemes δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 50% του συνόλου των δεσμεύσεων (που ισοδυναμεί με 10% του προϋπολογισμού του πρώτου Πυλώνα). Επισημαίνεται ότι οι παρεμβάσεις/ δράσεις του δεύτερου Πυλώνα που επιμετρούνται για την εκτίμηση του ποσοστού του προϋπολογισμού του δεύτερου πυλώνα (δηλαδή του ποσοστού του 30% ή και πέραν αυτού) αφορούν: (α) τα αγροπεριβαλλοντικά μέτρα, (β) τα μέτρα για τις περιοχές με φυσικούς ή άλλους περιορισμούς ανά περιοχή, (γ) τα μέτρα που συνδέονται με μειονεκτήματα ανά περιοχή που προκύπτουν από συγκεκριμένες υποχρεωτικές απαιτήσεις 2 και (δ) τις επενδύσεις του δεύτερου Πυλώνα που αφορούν δράσεις που αποδεδειγμένα συμβάλλουν στους στόχους της ΚΓΠ για το κλίμα και το περιβάλλον. Στη δεύτερη περίπτωση (μείωση δεσμεύσεων ενίσχυσης για τα eco-schemes κατά 75%) οι δεσμεύσεις για τα αγροπεριβαλλοντικά προγράμματα του δεύτερου πυλώνα θα πρέπει τουλάχιστον να υπερβαίνουν κατά 150% τις δεσμεύσεις για τα eco-schemes του πρώτου πυλώνα. Παρόλο που παρέχεται ευελιξία στα κράτη μέλη για τον τρόπο στόχευσης στην επίτευξη των στόχων της ΚΓΠ για το περιβάλλον, η περιβαλλοντική φιλοδοξία για τη νέα ΚΓΠ παραμένει ισχυρή και υψηλά στην ατζέντα της ΕΕ αφού δεν περιορίζονται οι χρηματικές δεσμεύσεις (επιδίωξη για δέσμευση 40% της ΚΓΠ) αλλά αυξάνονται οι τρόποι επίτευξης των δεσμεύσεων αυτών. Όσον αφορά το θέμα της προαιρετικής συνδεδεμένης ενίσχυσης, στο πλαίσιο της γενικής προσέγγισης, το μέγιστο ποσοστό παραχώρησης μιας τέτοιας ενίσχυσης αυξήθηκε από 10% σε 13% επί του προϋπολογισμού του πρώτου Πυλώνα με δυνατότητα περαιτέρω αύξησης κατά 2% στην περίπτωση που το επιπλέον ποσοστό αφορά την καλλιέργεια πρωτεϊνούχων φυτών. Στην περίπτωση της παραχώρησης μεταβατικής εθνικής ενίσχυσης για την περίοδο 2021-2023, το μέγιστο ύψος της ενίσχυσης στο κείμενο του προσχεδίου των Κανονισμών (συμπεριλαμβανομένου και του μεταβατικού Κανονισμού για την περίοδο 2021-2022) διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με το έτος 2020 (50% του μέγιστου ποσού που μπορούσε να παραχωρηθεί για το έτος 2013). Για τα υπόλοιπα έτη 2024-2027, το ποσό αυτό θα μειώνεται σταδιακά (μείωση κατά 5% ανά έτος επί του μέγιστου ποσού που μπορούσε να παραχωρηθεί για το έτος 2013 με κατάληξη το 2027 το ποσοστό αυτό να ανέρχεται στο 30%). Όσον αφορά τη χρηματοδότηση της ΚΓΠ, για την Κύπρο με βάση τα τελευταία δεδομένα που έχουν κοινοποιηθεί και στο κείμενο της γενικής προσέγγισης για τον προϋπολογισμό της ΚΓΠ, σε σταθερές τιμές για τις Άμεσες Ενισχύσεις (με 100% συνδρομή της ΕΕ στις παρεμβάσεις) ανέρχεται στα 333,53 εκ. για την επταετία 2021-2027 (ποσό 47,6 εκ. ευρώ ανά έτος). Για την αγροτική ανάπτυξη, με βάση τα ίδια δεδομένα, η συνδρομή της ΕΕ ανέρχεται στα €171,7 εκ. για την περίοδο 2021-2027 με €11,6 εκ. επιπλέον ενίσχυση για τα έτη 2021-2022 που διατίθεται μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης με κατανομή 30% για το έτος 2021 και 70% για το έτος 2022. Επισημαίνεται ότι για την αγροτική ανάπτυξη, η συνδρομή της ΕΕ μπορεί να ανέρχεται από 20% ως ελάχιστο με μέγιστο έως 80% για τα αγροπεριβαλλοντικά μέτρα και τα μέτρα LEADER, 65% για τις περιοχές με φυσικούς ή άλλους περιορισμούς, και 43% για άλλες παρεμβάσεις. Παρόλο που έχουν γίνει σημαντικά βήματα όσον αφορά την επίτευξη συμφωνίας για τον προϋπολογισμό, ο κύκλος των διαπραγματεύσεων με το Ευρωκοινοβούλιο δεν έχει κλείσει ώστε να θεωρηθούν τα πιο πάνω ποσά ως τελικά. Το Ευρωκοινοβούλιο ακολουθώντας παράλληλη διαδικασία με το Συμβούλιο της ΕΕ προχώρησε στις 23 Οκτωβρίου 2020 στην ολομέλεια σε διαμόρφωση θέσης επί των προσχεδίων Κανονισμών της ΚΓΠ. Ήδη, όσον αφορά την περιβαλλοντική φιλοδοξία της ΕΕ, στις 6 Οκτωβρίου 2020 ψήφισε υπέρ ενός δεσμευτικού στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ κατά 60% μέχρι το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Ο στόχος αυτός αυξάνει τον υφιστάμενο στόχο (40%) και διαμορφώνει ένα πλαίσιο το οποίο αναμένεται να επηρεάσει και τις θέσεις του Ευρωκοινοβουλίου κατά τις διαπραγματεύσεις στους τριλόγους για το νομικό πλαίσιο της ΚΓΠ. Στην προκαταρτική έκδοση του κειμένου των τροποποιήσεων που έχουν ψηφισθεί στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στις 23/10/2020 για την ΚΓΠ 3 , προτείνονται, μεταξύ άλλων, τροποποιήσεις που: (α) θέτουν ως ελάχιστο ποσοστό δέσμευσης για τους στόχους που αφορούν το κλίμα και το περιβάλλον επί του προϋπολογισμού της ΚΓΠ το 40%, (β) θέτουν ελάχιστό ποσοστό συμβολής για τους στόχους που αφορούν το κλίμα και το περιβάλλον επί του προϋπολογισμού του πρώτου Πυλώνα (Άμεσες πληρωμές) το 30% και (γ) θέτουν ελάχιστό ποσοστό συμβολής επί του προϋπολογισμού του δεύτερου Πυλώνα (αγροτική ανάπτυξη) το 35% για όλους τους τύπους παρεμβάσεων που προωθούν τους στόχους που αφορούν το κλίμα και το περιβάλλον. Μετά την έκδοση των κειμένων με τις θέσεις Συμβουλίου της ΕΕ και Ευρωκοινοβουλίου για το προσχέδιο

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==