Ετήσια έκθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου 2021

51 Ετήσια έκθεση 2021 χαλυβουργία) και ορισμένων τομέων μεταφορών με χρήση βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (θαλάσσιες μεταφορές, αεροπορικές μεταφορές, βαρέα οχήματα μεγάλων αποστάσεων). Η ανάπτυξη ειδικών υποδομών υδρογόνου είναι απαραίτητη για την πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού αυτού του φορέα ενέργειας σε ειδικές εφαρμογές τελικής χρήσης. Στόχος της προώθησης των ανανεώσιμων αερίων και των αερίων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών είναι η απανθρακοποίηση των εν λόγω τομέων, η αύξηση της ευελιξίας του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας χάρη στις τεχνολογίες μετατροπής ισχύος σε μορφή Χ, η ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού με τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές φυσικού αερίου και η δυνατότητα αποθήκευσης (και παραγωγής) ηλεκτρικής ενέργειας. Στις 15 Δεκεμβρίου 2021 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την πρόταση, η οποία επιδιώκει να διευκολύνει τη διείσδυση των ανανεώσιμων αερίων και των αερίων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών στο ενεργειακό σύστημα, ώστε να καταστεί δυνατή η μετάβαση από το φυσικό αέριο και να μπορέσουν τα νέα αυτά αέρια να διαδραματίσουν τον αναγκαίο ρόλο τους για την επίτευξη του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας της ΕΕ το 2050. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζει τους ακόλουθους τομείς: • Χαμηλό επίπεδο συμμετοχής και προστασίας των πελατών στην αγορά λιανικής πώλησης πράσινων αερίων. • Υποδομές υδρογόνου και αγορές υδρογόνου: Το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο για τους αέριους φορείς ενέργειας δεν καλύπτει τη διάδοση του υδρογόνου ως ανεξάρτητου φορέα ενέργειας μέσω ειδικών δικτύων υδρογόνου. Δεν υπάρχουν κανόνες σε επίπεδο ΕΕ σχετικά με επενδύσεις σε δίκτυα βάσει τιμολογίων ή σχετικά με την ιδιοκτησία και τη διαχείριση ειδικών δικτύων υδρογόνου. Επίσης, δεν υπάρχουν εναρμονισμένοι κανόνες για την ποιότητα του (καθαρού) υδρογόνου. Συνεπώς, υπάρχουν φραγμοί στην ανάπτυξη μιας οικονομικά αποδοτικής, διασυνοριακής υποδομής υδρογόνου και μιας ανταγωνιστικής αγοράς υδρογόνου. • Ανανεώσιμα αέρια και αέρια χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών στις υφιστάμενες υποδομές και αγορές αερίου, και ενεργειακή ασφάλεια: Για να αξιοποιηθούν οι δυνατότητές τους, βασική προϋπόθεση αποτελεί η πρόσβαση στη αγορά χονδρικής πώλησης αερίου, δηλαδή στα εικονικά σημεία εμπορίας. Η κατάργηση του κόστους που συνεπάγεται το διασυνοριακό εμπόριο των εν λόγω αερίων και η διευκόλυνση της σύνδεσης των εγκαταστάσεων παραγωγής θα βελτιώσουν επίσης το επιχειρηματικό τους ενδιαφέρον. • Σχεδιασμός δικτύων: Τα τρέχοντα προγράμματα και οι τρέχουσες πρακτικές σχεδιασμού δικτύου παρουσιάζουν ανεπάρκειες, καθώς υπάρχουν αποκλίσεις μεταξύ του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης δικτύου σε επίπεδο ΕΕ των εθνικών προγραμμάτων ανάπτυξης δικτύου. • Ασφάλεια εφοδιασμού και αποθήκευση: Σύμφωνα με τα προτεινόμενα μέτρα, τα κράτη-μέλη πρέπει να περιλαμβάνουν ρητώς τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης στις οικείες εκτιμήσεις κινδύνων για την ασφάλεια του εφοδιασμού, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων των κινδύνων που συνδέονται με τον έλεγχο της αποθήκευσης από οντότητες από τρίτες χώρες. EU Taxonomy Climate Delegated Act Ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας COVID-19 ανέδειξε τη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης και την ανάγκη αναπροσανατολισμού των ροών κεφαλαίων προς βιώσιμα έργα, προκειμένου να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των οικονομίων, των επιχειρήσεων και των κοινωνιών μας, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων υγειάς μας, έναντι των κλιματικών και περιβαλλοντικών κλυδωνισμών και κινδύνων. Με τον τρόπο αυτό, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία μπορεί να προβλέψει μια ισχυρή και βιώσιμη στρατηγική ανάκαμψης και η ταξινομία της ΕΕ μπορεί να χρησιμεύσει ως μέσο διευκόλυνσης του ρόλου των χρηματοπιστωτικών αγορών στην επίτευξη μιας τέτοιας ανάκαμψης. Ο κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός της 4ης Ιουνίου 2021, καθορίζει τα τεχνικά κριτήρια ελέγχου βάσει των οποίων ορισμένες οικονομικές δραστηριότητες θεωρείται ότι συμβάλλουν σημαντικά στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, καθώς και τα κριτήρια για τον

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0