Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

EMBΛHMATIKEΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΟΚ Πανθομολογουμένως μία από τις μεγάλες κυρίες του κυπριακού θεάτρου, τιμήθηκε το 2019 με το Μεγάλο Βραβείο ΘΟΚ για «τις προσωπικές της ανήσυχες αναζητήσεις, την εμπιστοσύνη της στη νέα γενιά δημιουργών, τη συνεργασία της με πολλά και διαφορε- τικά θεατρικά σχήματα, αλλά και την τόλμη της να δοκιμάζεται σε νέα είδη». Στο σκεπτικό της βράβευσης γινόταν επίσης αναφορά στο έντονο ταμπεραμέντο και την απλότητα με την οποία «αφοπλίζει τους πάντες γύρω της». Η Πόπη Αβραάμ έλαμψε τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο, ενώ κόσμησε και την κυπριακή τηλεόραση. Γεννήθηκε στη Λευκωσία, σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου και εργάστηκε ως ηθοποιός σε θέατρα της Αθήνας και του Πειραιά, πριν επιστρέψει οριστικά στην Κύπρο το 1984. Αν και η πορεία της συνδέθηκε κυρίως με το Νέο Θέατρο (αργότερα Σατιρικό) του Βλαδίμηρου Καυκαρίδη και άλλες σκη- νές του ελεύθερου θεάτρου, οι συνεργασίες της με τον ΘΟΚ ήταν πάμπολλες, με πιο πρόσφατη τα Πράγματα δικά μου, αληθινά του Άντριου Μπόβελ (2019) και την Παράλειψη της οικογένειας Κόλεμαν του Κλαούντιο Τολκατσίρ (2017), αμφότερες σε σκηνοθεσία Μαρίας Κυριάκου. Όμως η Πόπη Αβραάμ, όπως δήλωσε σε μια συνέντευξή της, δεν ενδιαφερόταν ποτέ «να κάνει ρόλους». «Ο ρόλος του θεάτρου», είπε, «είναι να ξυπνά τον κόσμο, να τον βάζει να σκέφτεται, να αναπτύσσει την κρίση του, την ευαισθησία του, και να ευρύνει τους ορίζοντες του μυαλού και της ψυχής του. Κάνουμε θέατρο όχι για να επιδεικνύουμε τον εαυτό μας, αλλά για να ξυπνάμε τον λαό». Πιστή σε αυτό το υψηλό πρόταγμα, η Πόπη Αβραάμ, ο γνή- σιος αυτός πνευματικός άνθρωπος, συνέβαλε όσο λίγοι στην προ- σπάθεια για επαναπροσέγγιση των δύο κοινοτήτων της Κύπρου μέσω του θεάτρου, όσο κι αν της στοίχισε σε προσωπικό επίπεδο. Σταθμό στην καριέρα της θεωρεί τη συνεργασία με το Τουρκοκυ- πριακό Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, ιδιαίτερα στη δικοινοτική Λυσιστράτη, που ανέβηκε και στην κατεχόμενη Λευκωσία σε σκη- νοθεσία Χρίστου Ζάνου (2004). Μεγάλη στιγμή ήταν επίσης η συμμετοχή της στη μεγάλου μήκους ταινία του Τουρκοκύπριου σκηνοθέτη Ντερβίς Ζαΐμ Σκιές και πρόσωπα, για την οποία έλαβε το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματο- γράφου της Άγκυρας. (ΑΠ) 3.1 ΠΟΠΗ ΑΒΡΑΑΜ (1957–)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==