86 __ 87 ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΒΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΘΟΚ Ανάμεσα στα πολλά σημαντικά θέματα τα οποία διαχειρίστηκε με επιτυχία το Διοικητικό Συμβούλιο του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως προέδρου του ΘΟΚ, την περίοδο 2014–2019, ήταν και δύο που επέφεραν ουσιαστικές αλλαγές και βελτιώσεις στην οργάνωση και στη δομή του κρα- τικού μας θεάτρου: η κατάργηση του μόνιμου θιάσου και η πρόσληψη καλλιτεχνικού διευθυντή — θέση που ουδέποτε προκηρύ- χθηκε, μολονότι υπήρχε πρόβλεψη στους κανονισμούς που διέπουν τη δομή του προσωπικού του ΘΟΚ, με αποτέλεσμα να παραμείνει κενή μέχρι και το 2016. Όσον αφορά το πρώτο, την κατάργηση του μόνιμου θιάσου, ο ΘΟΚ αντιμετώπισε με αρκετή καθυστέρηση, ομολογουμένως, το ζήτημα της δυνατότητας εναλλαγής των ηθοποιών. Είναι γενικά αποδεκτό πως η κατάργηση της μόνιμης θεατρικής ομάδας έχει εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια στην πλειονότητα των κρα- τικών θεάτρων και σκηνών ανά τον κόσμο. Σήμερα η πρακτική της εναλλαγής του καλλιτεχνικού δυναμικού είναι η πλέον διαδεδομένη στις περισσότερες χώρες, και πρωτίστως στην Ευρω- παϊκή Ένωση. Η κατάργηση του μόνιμου θιάσου του ΘΟΚ απα- σχόλησε πολλές φορές στο παρελθόν τα Διοικητικά Συμβούλια. Παρόλο που στην πλειονότητά τους τα εκάστοτε μέλη συμφω- νούσαν στην ανάγκη αλλαγής του τρόπου πρόσληψης και αξιο- ποίησης του καλλιτεχνικού δυναμικού, δεν πάρθηκε καμία οριστική απόφαση, με εξαίρεση το 2011, επί προεδρίας Δημήτρη Καραγιάννη, που αποφασίστηκε ο τερματισμός των ετήσιων συμβολαίων των μελών του θιάσου και η εισαγωγή του θεσμού των συμβολαίων ανά παραγωγή. Ωστόσο ούτε αυτή η απόφαση υλοποιήθηκε ποτέ. Το Συμβούλιό μας, εφαρμόζοντας τους στόχους που είχε θέσει από την αρχή της θητείας του, να επιφέρει δηλαδή ουσιαστικές βελτιώσεις στην οργάνωση και στη δομή του ΘΟΚ, αποφάσισε να υλοποιήσει αυτή την απόφαση, θεωρώντας ότι ήταν μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές που είχε ανάγκη το κρατικό θέατρο. Ο ΘΟΚ ξεκίνησε το 1971 έχοντας στο δυναμικό του έναν συμπαγή δημιουργικό πυρήνα σημαντικών καλλιτεχνών, αλλά στην πο- ρεία των χρόνων τα πράγματα άλλαξαν δραστικά. Υπήρχε πλέον πλειάδα πολυτάλαντων ηθοποιών στην Κύπρο, οι οποίοι όμως, με τις υφιστάμενες διαδικασίες, δεν μπορούσαν να εργοδοτηθούν από το κρατικό θέατρο. 2.13 ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΙΑΣΟΥ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΘΕΣΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ Γιάννης Τουμαζής Έτσι, το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε να καθιερώσει το κα- θεστώς των τρίμηνων συμβολαίων αντί των ετήσιων, όπως γι- νόταν μέχρι τότε. Με αυτόν τον τρόπο δόθηκε αφενός η δυνατότητα σε πολύ περισσότερους (κυρίως άνεργους) άξιους ηθοποιούς να αναπτύξουν το ταλέντο τους στο κρατικό θέατρο και, κυρίως, να εργαστούν σε ένα καλλιτεχνικά αλλά και εργασιακά γόνιμο περιβάλλον. αφετέρου, με το καινούργιο σύστημα προσφέρθηκε στους σκηνοθέτες η δυνατότητα να επιλέγουν μέσω ακροάσεων τους ηθοποιούς που αυτοί θεωρούσαν κατάλ- ληλους για το κάθε θεατρικό έργο. Με το σύστημα που επικρα- τούσε μέχρι τότε, οι σκηνοθέτες ήταν υποχρεωμένοι να επιλέξουν, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων για συγκεκριμένους ρόλους κατόπιν ανάθεσης, από τους είκοσι τέσσερις ηθοποιούς του θιάσου. Επι- πλέον, το Διοικητικό Συμβούλιο έλαβε σοβαρά υπόψη το γεγονός πως η εναλλαγή των προσώπων στα έργα που ανεβάζει ο Οργα- νισμός σίγουρα θα προσέλκυε ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού. Το άλλο σοβαρό θέμα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει το Διοικη- τικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του Οργανισμού, ήταν η αναδιάρθρωση της διεύθυνσης του ΘΟΚ. Αποφασίστηκε, λοιπόν, αφενός η δημιουργία θέσης γενικού δι- ευθυντή, όπως υπάρχει σε όλα τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, και αφετέρου θέσης καλλιτεχνικού διευθυντή, αφού στους κανονισμούς που διέπουν τη δομή του ΘΟΚ προβλεπόταν τέτοια θέση, η οποία ωστόσο ουδέποτε καλύφθηκε. Πρόκειται βε βαίως για μια σύγχρονη πρακτική που ακολουθείται στους περισσότερους αντίστοιχους οργανισμούς και στα κρατικά θέα- τρα διεθνώς. Παρά τις πολλές δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε κατά την υλοποίηση των σημαντικών αυτών αποφάσεων, ο ΘΟΚ κατάφερε να προκηρύξει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή τον Νοέμβριο του 2016, και τον Μάιο του 2017, έπειτα από σχετική διαδικασία, επελέγη ο θεατρολόγος Σάββας Κυριακίδης ως ο πρώ - τος καλλιτεχνικός διευθυντής του Οργανισμού.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==