Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

82 __ 83 ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΒΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΘΟΚ Αναλαμβάνοντας καθήκοντα διευθυντή τον Φεβρουάριο του 2007, βρέθηκα μπροστά στο μεγαλεπήβολο σχέδιο για την ανέ- γερση του ιδιόκτητου κτιρίου του ΘΟΚ, το οποίο ήταν και πρωταρχικός στόχος του Διοικητικού Συμβουλίου και του προέδρου του, Δημήτρη Καραγιάννη. Ο ΘΟΚ, από την ίδρυσή του το 1971, ταλαιπωρήθηκε χωρίς το δικό του κτίριο, και το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, του οποίου ήταν θεσμικός ενοικιαστής, δεν του ανήκε. Διάσπαρτες υπηρεσίες και η ανάγκη να τις συγκε- ντρώσει όλες μαζί, συμβιβαστικός προγραμματισμός, εφόσον δεν είχε την κυριότητα του χώρου, έκαναν την ανέγερση κτιρίου επιτακτική. Με δεδομένη την προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού το 2002 και την κατακύρωσή του στο αρχιτεκτονικό γραφείο Κυθρεώτη το 2003, επί διεύθυνσης του προκατόχου μου, Άντη Παρτζίλη, και υπό την προεδρία του Αλέξανδρου Κινάνη, επόμενο βήμα ήταν η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την υλοποίηση του έρ- γου. Πρώτη μου επαφή με το θέμα ήταν σε μια μεγάλη συνάντηση στα γραφεία του ΘΟΚ στις 6 Φεβρουαρίου 2007 στη Γωνία Χαλ- κάνορος και Λιπέρτη, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων (Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Γραφείο Προγραμματισμού, Υπουργείο Οικονομικών κτλ.). Στη συνάντηση διερευ- νήθηκαν διάφοροι τρόποι χρηματοδότησης του έργου, μη περι- λαμβανομένης — προς μεγάλη μου έκπληξη — της κρατικής επιχορήγησης. Κανένας άλλος τρόπος, όμως, πλην της κρατικής χορηγίας δεν κατοχύρωνε το δικαίωμα του Οργανισμού για απο- κλειστική διαχείριση και λειτουργία του κτιρίου με βάση τις δικές του προτεραιότητες. Ύστερα απ’ αυτή τη συνάντηση, κά- νοντας μια έρευνα στο Αρχείο του ΘΟΚ, διαπίστωσα ότι οι προ- τεινόμενοι τρόποι ανέγερσης, όπως το D.B.F. (Design, Build, Finance – Σχεδιασμός, Κατασκευή, Χρηματοδότηση) και το Β.Μ.F.D. (Build, Maintain, Finance, Deliver – Κατασκευή, Συντήρηση, Χρη- ματοδότηση, Παράδοση), προϋπέθεταν την ύπαρξη στρατηγικού επενδυτή. Δηλαδή τη διαχείριση και λειτουργία του κτιρίου θα είχαν άλλοι, με στόχο την απόσβεση της επένδυσής τους μέσα στα επόμενα 25–30 χρόνια τουλάχιστον, αφήνοντας τον Οργανισμό και πάλι «πρόσφυγα», όπως συνέβαινε από ιδρύσεώς του. Μάλιστα, μια επιστολή από τον τότε Υπουργό Οικονομικών Μι- χάλη Σαρρή ενημέρωνε ότι με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (20. 12. 2006) η υλοποίηση του έργου θα γινόταν με τη μέθοδο Β.Μ.F.D. 2.12 ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΚΥΠΡΟΥ Βαρνάβας Κυριαζής Από εκείνη τη στιγμή (Φεβρουάριος 2007), με τον τότε πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου Δημήτρη Καραγιάννη επιδοθήκαμε σε έναν τιτάνιο αγώνα να πείσουμε πως η ανέγερση του κτιρίου επιβαλλόταν να γίνει με κρατική χορηγία. Οι μήνες που ακολού- θησαν ήταν εφιάλτης και για τους δυο μας. Τη μία ημέρα το κτί- ριο θα γινόταν και την επόμενη δεν θα γινόταν. Δύο επίσημες συναντήσεις με τον τότε Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσσο Παπαδόπουλο, αλλεπάλληλες ολιγόλεπτες επαφές μαζί του όποτε βρίσκαμε την ευκαιρία, συναντήσεις με τον τότε Υπουργό Παιδείας, με τον τότε Υπουργό Οικονομικών και με πολ- λούς άλλους. Επιτέλους, τον Νοέμβριο του 2007, με την καθορι- στική στήριξη του Προέδρου της Δημοκρατίας, υπήρξε απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο (Αρ. Απόφ. 66.369) και ακολούθησε επιστολή από τον Υπουργό Οικονομικών (23.11.2007) ότι η υλο- ποίηση του κτιρίου θα γινόταν με κρατική χορηγία. Ύστερα απ’ αυτή την απόφαση θυμάμαι με μεγάλη χαρά την παρότρυνση του Τάσσου Παπαδόπουλου: «Βγείτε σε προσφορές χθες». Βγήκαμε όντως σε προσφορές τον Δεκέμβριο του 2007. Ακολού- θησαν οι εκλογές τον Φεβρουάριο του 2008. Η κυβέρνηση άλλαξε. Είχε όμως προηγηθεί υποβολή πρότασης προς το Υπουρ γικό Συμβούλιο η οποία αφορούσε την κατάθεση συμπληρωματικού προ- ϋπολογισμού για τον ΘΟΚ για σκοπούς ανέγερσης του κτιρίου. Αμέσως ζητήσαμε συνάντηση με τον νέο Υπουργό Οικονομικών Χαρίλαο Σταυράκη, για να επιβεβαιώσουμε ότι τα δεδομένα που αφορούν το κτίριο παραμένουν ως έχουν και δεν έχει αλλάξει κάτι. Στη συνάντηση με μεγάλη απογοήτευση ακούσαμε: «Είμαστε μια νέα κυβέρνηση και θα αξιολογήσουμε τις προτεραιότητές μας». Ακολούθησε επιστολή από το Υπουργείο Οικονομικών, η οποία, αφού σε παράρτημά της παρέθετε τον υπολογιζόμενο χρόνο ολοκλήρωσης του έργου (30 μήνες), το συνολικό κόστος (24,2 εκατ.), τις ετήσιες επιβαρύνσεις του κράτους για τα έτη 2008, 2009 και 2010, τις επιπτώσεις στα δημόσια οικονομικά ως ποσοστά του ΑΕΠ (0,03% το 2008, 0,04% το 2009 και 2010), τον κίνδυνο υπέρβασης του υπολογιζόμενου κόστους, εφόσον πρό- κειται για μεγάλο έργο, κατέληγε με την εξής παράγραφο: Παρόλο που η ανέγερση νέου κτιρίου για τον ΘΟΚ εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφασή του (Αρ. Απόφ. 66.369) στις 20.11.2007, η παρούσα κυβέρνηση, αξιολογώντας τις προτε- ραιότητες πολιτικής της, θα πρέπει να αποφασίσει κατά πόσο

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==