70 __ 71 ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΒΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΘΟΚ Ο ΘΟΚ ανέθεσε στον νεαρό σκηνοθέτη Άρη Μπινιάρη τη σκηνο- θεσία των αισχύλειων Περσών (Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ´, Λευ- κωσία, 13 Ιουλίου 2017· Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 11 Αυγούστου 2017). Η παράσταση ήταν μία από τις εμπορικότερες καλοκαιρι- νές επιτυχίες του ΘΟΚ, πήγε στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύ- ρου ύστερα από χρόνια απουσίας, έπαιξε για δύο καλοκαίρια (2017–2018), ενώ το δεύτερο καλοκαίρι περιόδευσε σε ολόκληρη σχεδόν την Ελλάδα. Η σκηνοθεσία και η μουσική του Μπινιάρη, το λιτό σκηνικό του Κωνσταντίνου Λουκά, τα εκπληκτικά κοστούμια της Ελένης Τζιρκαλλή, η εντυπωσιακή κινησιολογία της Λίας Χαράκη, οι συναρπαστικοί φωτισμοί του Γιώργου Κου- κουμά, μαζί με τους έμπειρους Αντώνη Μυριαγκό, Νίκο Ψαρρά, Χάρη Χαραλάμπους, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τον δυναμικό Χορό, έχτισαν ένα ξεχωριστό αποτέλεσμα. Ο Μπινιάρης ήταν επί σκηνής ανάμεσα στον Χορό των αντρών και έδωσε μεγάλη βαρύτητα στη μουσικότητα και τον ρυθμό της παράστασης. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη: Η παράσταση αποτελεί ένα ταυτόχρονα θεατρικό και μουσικό γεγονός και προτείνει μια ζωντανή σύνθεση ποιητικού λόγου, μουσικής και θεατρικής δράσης. Απελευθερώνει την ουσία του αισχυλικού έργου και οδηγεί τον θεατή στην κατανόηση του πανανθρώπινου χαρακτήρα του αρχαίου δράματος. Οι ηθοποιοί προσεγγίζουν τα νοήματα, τους ρυθμούς και τους ήχους του ποιητικού κειμένου, με τη μουσικότητα ως όχημα για την αναπαρά- σταση και τη μεταμόρφωση. Όλοι οι βασικοί χαρακτήρες, όπως και ο Χορός, ερμηνεύονται αποκαλύπτοντας τη μουσική υφή του έργου.1 Ο Χάρης Χαραλάμπους, που ενσάρκωσε έναν συγκινητικό Αγγε- λιαφόρο, τονίζει: Ο Άρης είναι παράδειγμα στοχοπροσήλωσης και εργατικότητας. Είναι κέρδος από μόνη της η ίδια η συνύπαρξη στη σκηνή μαζί του. Η σχέση που έχει ο Άρης με τη μουσική και τον ρυθμό και το πώς τα χρησιμοποιεί σαν όχημα για να προσεγγίσει τα μεγάλα 1. Σημείωμα του σκηνοθέτη: https://www.thoc.org.cy/event/perses-2017- 016,3222,229,el,general. Τελευταία πρόσβαση: 7 Απριλίου 2021. 2.6 ΑΙΣΧΥΛΟΥ ΠΕΡΣΕΣ (ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΑΡΗ ΜΠΙΝΙΑΡΗ, 2017) Γιώργος Ροδοσθένους ποιητικά κείμενα είναι αυτό που τον διαφοροποιεί από το σύνολο της θεατρικής παραγωγής.2 Στην πρεμιέρα στην Επίδαυρο ο μονόλογος του Αγγελιαφόρου διακόπηκε τέσσερις φορές από χειροκροτήματα, πράγμα πρω- τοφανές, που, ξανά κατά τον Χαραλάμπους, «οφείλεται στον συντονισμό της ενέργειας της δικής μου, του λόγου, της μουσικής, του ρυθμού, με τον βιορυθμό του κοινού».3 Η παράσταση παρουσίασε έναν από τους καλύτερους σύγχρο- νους αντρικούς Χορούς που πέρασαν ποτέ από τον ΘΟΚ, με ακρί- βεια στην κίνηση και την εκφορά του λόγου, με ομαδικότητα και μια προσέγγιση που επικεντρωνόταν στη μουσικότητα του όλου: Ο Χορός, ακροβατώντας συνεχώς ανάμεσα στη συντριβή και σε εναπομείναντα ψήγματα αισθημάτων υπεροχής και αλαζονείας, αποτέλεσε την αιχμή του δόρατος της παράστασης. Το αποτέλεσμα ήταν μια παράσταση που συνέπαιρνε ακοή και όραση, [… ] μια σκηνική εμπειρία με τελετουργικές/μυστικιστικές ποιότητες, σύμφωνες με τη φύση του τραγικού είδους, αλλά και εύστοχα αναφερόμενες σε χαρακτηριστικά του πολιτισμού της Ανατολής (αξιομνημόνευτη η σκηνή της ομαδικής επίκλησης του Δα- ρείου και η κινησιολογική απόδοση της Άτοσσας [Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη] ως περιστρεφόμενου δερβίση)· ένα θέαμα που ξε- κινούσε απολύτως γειωμένα, σαν μέσα από τα σπλάχνα της γης και τα σώματα των ερμηνευτών, για να απογειωθεί ψηλά, πάνω από το ύψος της τελευταίας κερκίδας.4 Στοιχεία της παράστασης, όπως η χρήση ασύρματων μικροφώ- νων, ενόχλησαν ορισμένους κριτικούς, αλλά σε τελική ανάλυση οι Πέρσες του ΘΟΚ θεωρήθηκαν από τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς, αν όχι και της δεκαετίας. 2. «Χάρης Χαραλάμπους: Η διαχείριση του πένθους και της απώλειας δεν έχει εθνικότητα», culturenow.gr, https://www.culturenow.gr/xaris-xaralampoys- h-diaxeirisi-toy-penthoys-kai-tis-apoleias-den-exei-ethnikotita/. Τελευταία πρόσβαση: 7 Απριλίου 2021. 3. Προσωπική συνέντευξη. 4. Τ. Καράογλου, «Θεία τραγωδία: Για την παράσταση των Περσών από τον ΘΟΚ σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη», ελculture.gr, https://www.elculture.gr/ blog/article/θεία-τραγωδία/. Τελευταία πρόσβαση: 7 Απριλίου 2021.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==