Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

64 __ 65 Τον Οκτώβριο του 1975 ανεβαίνει Ο καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Η παραγωγή αποτελεί την εισα- γωγή του ελληνόφωνου κοινού της Κύπρου στον Γερμανό συγ- γραφέα, καθώς και την πρώτη επαφή του με τον Ανατολικογερμανό Heinz-Uwe Haus. H συνεργασία με τον Heinz-Uwe Haus προκύπτει στο πλαίσιο πολιτιστικής συνεργασίας της Κυπριακής Δημοκρατίας με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας για στήριξη στον τομέα του πολιτισμού. Ο Haus γεννήθηκε το 1942 στη Γερμανία και εκπαιδεύτηκε ως ηθοποιός και σκηνοθέτης. Εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο και τον κινηματογράφο, ενώ σκηνοθετεί και στο Deutsches Theater του Βερολίνου. Όταν ήρθε για πρώτη φορά στην Κύπρο, ήταν τριάντα τριών ετών. Η σχέση του με το νησί εξελίσσεται σε μακροχρόνια συνεργασία με τον θεατρικό της κόσμο. Στη μετέπειτα σταδιοδρομία του, ο Haus ακολουθεί, παράλληλα με την καλλιτεχνική, και ακαδημαϊκή καριέρα. Η διδα- κτορική του διατριβή, μάλιστα, την οποία υπέβαλε στο Παν - επιστήμιο Χούμπολτ του Βερολίνου στα 1986, είχε ως θέμα τις κυπριακές παραστάσεις του Μπρεχτ («Η σημασία και η εφαρ- μογή του θεατρικού έργου του Μπρεχτ στην ανάπτυξη της πο- λιτιστικής και εθνικής ταυτότητας: το παράδειγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας»). Στους συντελεστές της παραγωγής συμπεριλαμβάνονται οι Χριστάκης Γεωργίου, που μαζί με τον σκηνοθέτη διασκεύασε την εισαγωγική σκηνή, Νίκος Κουρούσιης στη σκηνογραφία και Γιώρ- γος Κοτσώνης στη μουσική. Πρωταγωνιστούν, ανάμεσα σε άλλους ηθοποιούς, οι Δέσποινα Μπεμπεδέλη (Γκρούσα) και Βλαδί- μηρος Καυκαρίδης (Τραγουδιστής/Άζντακ). Επεξηγώντας την προσέγγισή του στον Μπρεχτ στο σημείωμά του στο πρόγραμμα της παράστασης, ο Haus παρουσιάζει την ει- σαγωγική σκηνή ως κλειδί για τις υπόλοιπες: μια σκληρή πραγματικότητα μέσα στην ποιητική (επική) συνέχεια του έργου, βάζει την εμπειρία των θεατών σε συγκεκριμένο πλαίσιο και τους προσγειώνει στην πραγματικότητα της Κύπρου. Αναλύσεις και κριτικές της παράστασης την έχουν συνδέσει (ιδιαίτερα την εισαγωγική σκηνή) με τις δυσχερείς συνθήκες της τότε μεταπο- λεμικής Κύπρου. O Μπρεχτ και η γενικότερη κοινωνικοπολιτική και θεατρική του προσέγγιση, ως αντιπολεμική και αποστασιο2.3 ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ Ο ΚΑΥΚΑΣΙΑΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ (ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΗΕΙΝΖ-UWE HAUS, 1975) Ελλάδα Ευαγγέλου ποιημένη προσέγγιση της πολιτικής τέχνης, εισάγονται πια στον δημόσιο διάλογο στην Κύπρο. Αυτός ο γόνιμος διάλογος της Κύπρου με το θέατρο του Μπρεχτ θα συνεχιστεί για χρόνια, υποστηριζόμενος από τον Haus, αλλά και ντόπιους καλλιτέχνες. Αυτό στηρίζεται και από τις παράλληλες δραστηριότητες του Haus στην Κύπρο, όπως διαλέξεις και εργαστήρια με θέμα το θέατρο του Μπρεχτ, καθώς και αρθρο- γραφία σε τοπικά έντυπα. Η σκηνοθετική δραστηριότητα του Haus στην Κύπρο δεν σταματά, αφού στα 1975 ο νέος διευθυντής του ΘΟΚ Εύης Γαβριηλίδης και ο νέος πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Ανδρέας Χριστοφίδης προσκαλούν τον Haus να σκηνοθετήσει το έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Με το ίδιο μέτρο, που ανεβαίνει τον Μάρτιο του 1976. ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΒΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΘΟΚ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==