ΘΟΚ: ΜΙΑ ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΟΨΗ ερμηνεύει η Αννίτα Σαντοριναίου. Η Πειραματική Σκηνή προσέ- φερε αρκετές ευτυχείς στιγμές, εκ των οποίων ξεχωρίζουμε τις Τρωάδες (26) του Ευριπίδη το 2003, μια εκδοχή της τραγωδίας για κλειστό χώρο σε σκηνοθεσία Γιώργου Μουαΐμη.57 Ο Χάρης Καυκαρίδης εντυπωσίασε με τη σκηνογραφική του πρόταση για την παράσταση και αργότερα βραβεύτηκε με τιμητικό δίπλωμα στη Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας και Θεατρικής Αρχιτεκτονι- κής Κουαν τριενάλε της Πράγας (PQ) του 2003.58 Στο μεταξύ, το καλοκαίρι του 2001 ανεβαίνει η τραγωδία του Αισχύλου Επτά επί Θήβας (27). Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Βαρ- νάβα Κυριαζή, με τον Γιάννη Βούρο στον ρόλο του Ετεοκλή και τα μνημειώδη σκηνικά του Άντη Παρτζίλη (Βραβείο Θεάτρου), άγγιξε μεγάλη μερίδα του κοινού. Περιόδευσε δε στην Κίνα τον επόμενο χρόνο. Σε σκηνοθεσία Κυριαζή ήταν και η παραγωγή Παιδιά ενός κατώτερου θεού του Μαρκ Μέντοφ, το φθινόπωρο του 2001, στη Νέα Σκηνή. Η παράσταση σημείωσε τέτοια επιτυ- χία, που οι τελευταίες δύο παραστάσεις μεταφέρθηκαν στο κατά - μεστο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, το οποίο ήταν τότε η έδρα της Κεντρικής Σκηνής. Ξεχώρισε και έλαβε το Βραβείο Θεάτρου για την ερμηνεία της η Λέα Μαλένη στον ρόλο της κωφής Σάρα. Στην αρχή του 2002 ανέβηκε ο Αλαβροστοισιειώτης του Παύλου Λιασίδη, ένα ποιητικό δράμα στην κυπριακή διάλεκτο με στοι- χεία ηθογραφίας, σε μια αφαιρετική και ατμοσφαιρική παράσταση, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Τσουρή. Η παραγωγή περιόδευσε στην Αθήνα. Το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου ο ΘΟΚ τολμά να ανεβάσει τον Φάουστ του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε στη μετάφραση του Νίκου Καζαντζάκη, σε πρώτη πανελλήνια παρου - σίαση, με σκηνοθέτη τον Michael Leinert. Τον ρόλο του Φάουστ επωμίστηκε ο Νεοκλής Νεοκλέους, του Μεφιστοφελή ο Βαρνάβας Κυριαζής και της Μαργαρίτας η Χριστίνα Παυλίδου. Το ίδιο φθινόπωρο ο Εύης Γαβριηλίδης μεταφράζει, διασκευάζει και σκηνοθετεί το Γαϊτανάκι του έρωτα (28) του Άρθουρ Σνίτσλερ, αποσπώντας ωραίες ερμηνείες από τη Στέλα Φυρογένη και τον Αχιλλέα Γραμματικόπουλο. Ο Heinz-Uwe Haus επιστρέφει το 2003 για να σκηνοθετήσει το έργο του Βόλφγκανγκ Μπόρχερτ Έξω από την πόρτα (29). Η κρι- τικός Νόνα Μολέσκη χαρακτηρίζει την παράσταση «μάθημα θεάτρου»,59 ενώ τόσο ο σκηνοθέτης όσο και ο Νεοκλής Νεοκλέους, για την ερμηνεία του στον ρόλο του Μπέκμαν, απέσπασαν το Βραβείο Θεάτρου. Τη σφραγίδα τους άφησαν επίσης οι δύο θερινές παραγωγές του 2003: τον Ιούνιο δόθηκε η πρεμιέρα των λαμπερών Επιτρεπόντων του Μενάνδρου σε σκηνοθεσία Εύη Γαβριηλίδη, με σκη- νογράφο και ενδυματολόγο τον Γιάννη Μετζικώφ, που τιμήθηκε για τα κοστούμια του με Βραβείο Θεάτρου. Έτσι ο Γαβριηλίδης, έχοντας ήδη αναλάβει και τον ευφάνταστο Δύσκολο το 1985, σκηνοθέτησε στον ΘΟΚ και τα τρία καλύτερα σωζόμενα έργα του Μενάνδρου. 60 Τον Σεπτέμβριο ανέβηκε η Μήδεια του Μποστ 57. ΣτΕ: Την προσφορά του Γιώργου Μουαΐμη στον ΘΟΚ συνοψίζει το κεφά - λαιο 3.23. 58. ΣτΕ: Για την παρουσία του ΘΟΚ στην PQ κάνει λόγο το κεφάλαιο 16. 59. Εφ. Ο Φιλελεύθερος, 9 Νοεμβρίου 2003. 60. Κ. Διαμαντάκου, «Η συμβολή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και του Εύη Γαβριηλίδη στον θεατρικό επαναπατρισμό του Μενάνδρου», στο Το αρχαίο θέατρο και η Κύπρος. Πρακτικά Συμποσίου, επιμ. Α. Χ. Κωνσταντίνου και Ι. Χατζηκωστή, Λευκωσία: Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου 2013, σσ. 75–94. 26 27 28 29
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==