42 __ 43 Ο πρώτος διευθυντής του Οργανισμού έρχεται στην Κύπρο ύστε - ρα από πρόταση του ελληνικού κράτους, με την αίγλη του επιτυ- χημένου ηθοποιού και θιασάρχη. Η παρουσία του γίνεται με θαυμασμό δεκτή από μερίδα του Τύπου, αλλά συναντά επιφυλάξεις από έγκυρους παρατηρητές της θεατρικής ζωής. Ο Χατζίσκος παρέμεινε σε αυτή τη θέση μόνο για έναν χρόνο, εξαιτίας διαφωνιών με το Διοικητικό Συμβούλιο, πρώτος πρόεδρος του οποίου ήταν ο φιλόλογος Φρίξος Βράχας. Έτσι, στο τέλος της πρώτης θεατρικής σεζόν ήδη το Δ. Σ. αναζητά, αντί για διευθυντή, έναν μόνιμο «διδάσκαλο-σκηνοθέτη» από την Ελλάδα, που θα μπο- ρούσε να προσφέρει μακροπρόθεσμες υπηρεσίες στην Κύπρο, και καταλήγει στον Σωκράτη Καραντινό,10 ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα καλλιτεχνικού συμβούλου και σκηνοθέτη-διδασκάλου τον Δεκέμβριο του 1972. Ο Καραντινός σκηνοθέτησε έργα από το κλασικό ρεπερτόριο, προσέγγιζε δε τα έργα με ευλαβική προσήλωση στο κείμενο. Πριν ακόμη αναλάβει τη διεύθυνση του Οργανισμού, του είχε ανατεθεί, τον Οκτώβριο του 1972, η Τρισεύγενη του Κωστή Πα- λαμά, με την Πατρίτσια Πεττεμερίδου11 (τότε Τύμβιου) στον επώνυμο ρόλο. Η παραγωγή περιόδευσε, στην πρώτη εμφάνιση του ΘΟΚ εκτός Κύπρου, τον Ιούνιο του 1973 στην Αλεξάνδρεια και στο Κάιρο, όπου έγινε δεκτή με ενθουσιασμό. Σκηνοθέτησε επίσης, μεταξύ άλλων, με τη μετάκληση της Αντιγόνης Βαλάκου, τη Θαυμαστή μπαλωματού του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα και Το σπίτι της κούκλας του Ερρίκου Ίψεν. Η προσφορά του Καραντινού στο κυπριακό θέατρο έγκειται εν πολλοίς στο γεγονός ότι έδειξε εμπιστοσύνη στους Κύπριους σκηνοθέτες. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες του ΘΟΚ κατά την πρώτη τριετία, ως προς την ανταπόκριση του κοινού, ήταν οι παραγωγές της Αυλής των θαυμάτων (2) του Ιάκωβου Καμπανέλλη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Καυκαρίδη και του Δον Καμίλλο του Σωτήρη Πατατζή σε σκηνοθεσία Νίκου Σιαφκάλη12 — μιας ιδιαί- τερα επιτυχημένης εισπρακτικά παράστασης, με πρωταγωνιστές τους Στέλιο Καυκαρίδη13 και Ανδρέα Μούστρα.14 Από τις παρα- γωγές της τριετίας αναφέρουμε επίσης τους Παλαιστές (3) του Στρατή Καρρά με σκηνοθέτη τον Βλαδίμηρο Καυκαρίδη και τη Θεανώ του Μιχάλη Πιτσιλλίδη με σκηνοθέτη τον Νίκο Σιαφκάλη — το πρώτο έργο Κύπριου συγγραφέα που ανεβάζει ο ΘΟΚ. Από την αποχώρηση του Νίκου Χατζίσκου το 1972 έως τον διο- ρισμό του Εύη Γαβριηλίδη το 1975, διευθύνων σύμβουλος του Ορ- γανισμού είναι ο αρχιτέκτονας Ιάκωβος Φιλίππου, μέλος του Συμβουλίου. ΚΡΙΣΙΜΗ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΗ (1974–1980) Το πραξικόπημα και η εισβολή του 1974 ανατρέπουν τα πάντα. Ο Σωκράτης Καραντινός δεν συνεχίζει τη συνεργασία του με τον ΘΟΚ. Ο θίασος όμως ανασυγκροτείται και πραγματοποιεί το ίδιο φθινόπωρο μαραθώνια περιοδεία στην Ελλάδα, τα έσοδα της 10. ΣτΕ: Βλ. κεφάλαιο 3.11. 11. ΣτΕ: Βλ. κεφάλαιο 3.32. 12. ΣτΕ: Βλ. κεφάλαιο 3.36. 13. ΣτΕ: Βλ. κεφάλαιο 3.14. 14. ΣτΕ: Βλ. κεφάλαιο 3.25. 1 2 3
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==