Ο ΘΟΚ ΚΑΙ Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ Η πανδημία έδειξε για άλλη μία φορά πως ο ΘΟΚ αποτελεί νευ- ραλγικό φορέα στήριξης του θεάτρου και διασφάλισης της πα- ρουσίας του στην κυπριακή κοινωνία ως σημαντικού τρόπου πολιτιστικής έκφρασης μέσα από τη στήριξη καλλιτεχνών, ερ- γαζόμενων στο θέατρο και φορέων παραγωγής, με στόχο πάντα την προσφορά καλών υπηρεσιών στο κοινό. διαμορφώνοντας τους κανόνες της νέας κατάστασης με τον λι- γότερο επώδυνο για τα θέατρα τρόπο. Ο Οργανισμός αναγνωρίζει την τεράστια απώλεια από την ακύρωση των εφηβικών παραστάσεων στο πλαίσιο των Παγκύπριων Σχολικών Αγώνων Θεά- τρου και παραχωρεί την προγραμματισμένη χορηγία στα σχολεία προκειμένου να καλυφθούν τα έξοδα που είχαν ήδη γίνει, εφόσον οι Αγώνες ξεκινούσαν την εβδομάδα της ανακοίνωσης των πρώ- των μέτρων. Το φθινόπωρο του 2020 βρίσκει τον ΘΟΚ να ετοιμάζεται να γιορ- τάσει τα πενηντάχρονά του εν μέσω πανδημίας. Οι παραστατικές τέχνες εξακολουθούν να δέχονται τεράστιο πλήγμα παγκόσμια, εφόσον το απαραίτητο συστατικό για την ύπαρξή τους, η συνά- θροιση, θεωρείται το κύριο μέσο διασποράς του νέου κορωνοϊού, και έτσι τα μέτρα που λαμβάνονται οδηγούν στην ψηφιοποίηση σχεδόν κάθε μορφής επικοινωνίας. Ο ΘΟΚ αναγκάζεται να ανα- βάλει τις παραστάσεις του Παγκύπριου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, χωρίς όμως να αναστείλει την οικονομική στήριξη στα ερασιτεχνικά σχήματα. Ο ΘΟΚ παραμένει στο πλευρό των θιάσων και το καλοκαίρι του 2020 δίνει το σήμα για την επανεκκίνηση του θεάτρου στην Κύ- προ — και μάλιστα πολύ νωρίς, σε σύγκριση με όλη την υπόλοιπη Ευρώπη — με την παράσταση του έργου Η μικρή μας πόλη στο Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄, σε σκηνοθεσία Αλεξίας Παπαλαζάρου, την πρώτη μέρα που είχε ανακοινωθεί πως θα επιτρεπόταν η λει- τουργία υπαίθριων θεάτρων. Στις 9 Ιουνίου 2020, με πολύ μικρή προειδοποίηση, αλλά με πείσμα και ισχυρή πεποίθηση πως «δεν πρέπει να χαθεί ούτε μέρα», το Αμφιθέατρο είναι έτοιμο και προ- σαρμοσμένο στις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας για να υποδεχτεί το κοινό, που προσήλθε με μάσκες και μαξιλαράκια ως οδηγία μία ώρα πριν από την έναρξη της παράστασης. Ταξιθέτες με μά- σκες και γάντια, διάδρομοι αποστάσεων, κενές σειρές και κενά καθίσματα ανάμεσα σε οικογένειες θεατών, αλλά και προσαρμογή της παράστασης ώστε να τηρούνται τα μέτρα, αποτέλεσαν το νέο θεατρικό περιβάλλον. Ακολούθησε η πρώτη μεγάλη καινούργια παραγωγή μετά την πανδημία, που ήταν σαν μεγάλη γιορτή αλλά και ένας κανονικός αγώνας δρόμου για τους συντελεστές, οι οποίοι σε χρόνο ρεκόρ καταφέρνουν να φέρουν εις πέρας την αρχαία κωμωδία Αχαρνείς του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Βαρ- νάβα Κυριαζή και μουσική Κώστα Κακογιάννη, με πρεμιέρα στις 29 Ιουλίου 2020 στο Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄ στη Λευκωσία και περιοδεία ανά την Κύπρο. Οι άοκνες προσπάθειες της ομάδας κρίσης που είχε εκ των πραγμάτων δημιουργηθεί (Πρόεδρος Δ. Σ. Αντιγόνη Παπαφιλίππου, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Σάββας Κυριακίδης, Λογιστής Σάββας Χαραλάμπους, Λειτουργός Θεατρικής Ανάπτυξης Μαρίνα Μαλένη), με την πλήρη σύμπνοια των μελών του Διοικητικού Συμ- βουλίου και όλων των ανθρώπων του ΘΟΚ, συνεχίζονται με ποι- κίλους τρόπους για τη στήριξη προς τους φορείς και τους ανθρώπους του θεάτρου. Το 2021, σε συνεργασία και με πρόσθετη χρηματοδότηση από το ΥΠΠΑΝ, μπαίνει σε εφαρμογή σχέδιο που εισηγήθηκε ο ΘΟΚ για στήριξη των θιάσων που ανεβάζουν έργα με φυσική παρουσία, το Θυμέλη ΣΥΝ, το οποίο επιδοτεί κάθε ζω- ντανή παράσταση με 500 ευρώ, ένα σχέδιο ευέλικτο, χωρίς δυ- σκολίες στη γραφειοκρατία, που συμπληρώνει το κενό το οποίο προκαλείτο στις εισπράξεις από την ακύρωση θέσεων λόγω της πανδημίας. Τούτο καταφέρνει να στηρίξει τους φορείς, ώστε να παραμείνουν ενεργοί και να μην κλείσουν θέατρα, δίνει κίνητρο για ζωντανές παραστάσεις παρά για ψηφιακές μεταδόσεις και βοηθά οι άνθρωποι του θεάτρου να εργοδοτούνται περισσότερο.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==