310 __ 311 «Χαίρω να βλέπω ένα ευγενικό πρόσωπο, το δικό σας, που η καρ- διά του πάλλει στον ίδιο ρυθμό με τη δική μου στη φροντίδα να διατηρηθεί το φευγαλέο θεατρικό παρελθόν». επιστόλή τόυ γιΑννή σιδερή στόν νικό σ. νικόλΑϊδή ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΥΟ ΠΟΛΕΩΝ Η απαιτούμενη ενδελεχής έρευνα για την ιστορία του Θεατρικού Μουσείου Κύπρου,1 ως προς την προεργασία που οδήγησε στην ίδρυσή του, υπερβαίνει την έκταση και τον σκοπό του παρόντος κειμένου. Ως εκ τούτου, επιφυλασσόμαστε για μια πληρέστερη παρουσίαση του θέματος σε μεταγενέστερο χρόνο. Παρακάτω θα αναφερθούμε στους βασικούς σταθμούς αυτής της διαδρομής που ξεκίνησε παράλληλα στη Λευκωσία και στη Λεμεσό. Ο Νίκος Σ. Νικολαΐδης (1909–1989), που ζούσε και εργαζόταν ως οπτικός στη Λεμεσό, έναν σχεδόν αιώνα πριν από την ίδρυση του Μουσείου, άρχισε να συλλέγει, με απαράμιλλη αφοσίωση, πάσης φύσεως υλικό σχετικό με την ιστορία του κυπριακού, κυ- ρίως, θεάτρου. Παράλληλα ασχολούνταν με όλες τις πτυχές της θεατρικής δραστηριότητας ως συγγραφέας, ηθοποιός, σκηνοθέτης, παραγωγός, μελετητής κ.λπ. Τον Κύπριο συλλέκτη τιμούσε με τη φιλία του ο πρωτοπόρος ιστορικός του νεοελληνικού θεά- τρου και πρωτεργάτης στη δημιουργία του — ανενεργού σήμερα — ελληνικού θεατρικού μουσείου Γιάννης Σιδέρης, ο οποίος τον είχε επισκεφθεί στη Λεμεσό. Ως θεμέλιο λίθο, αφενός, για το Θεατρικό Μουσείο Κύπρου μπο- ρούμε να χαρακτηρίσουμε τη θεατρική συλλογή την οποία ο Νι- κολαΐδης παραχώρησε οριστικά το 1987 στον Δήμο Λεμεσού (ενώ εντοπίζεται και σχετικό έγγραφο δωρεάς του 1984).2 Ο συλλέκτης 1. http://www.cyprustheatremuseum.com 2. Για τη συλλογή του Νικολαΐδη βλ. αναλυτικά στα: Κ. Χρυσάνθης, «Ο Νίκος Σ. Νικολαΐδης και η “Θεατρική Συλλογή” του», περ. Πνευματική Κύπρος, τχ. 189 (1976), σσ. 312–323, και A. H. Constantinou, «Theatre Museum: The theatrical collection of Nicos Nicolaides and the function of the museum as a centre for the study of Cypriot Theatre», περ. In Focus, vol. 5 (2008), pp. 62–69. 15 ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΠΡΟΥ: ΔΙΑΣΩΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΦΕΥΓΑΛΕΟ Άντρη Χ. Κωνσταντίνου
RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==