Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

290 __ 291 Αποτελέσματα: Ο αριθμός των παραγωγών εκτός κέντρου αυξήθηκε κατακόρυφα. • Εξασφαλίστηκε πλέον πολυφωνία στο κυπριακό θέατρο. • Το ενδιαφέρον του κοινού για το θέατρο αυξήθηκε, με αποτέλεσμα την αύξηση και της ζήτησης όχι μόνο για ανέβασμα παραστάσεων, αλλά και για θεατρικά εργαστήρια, τόσο για παιδιά όσο και για ενήλικες, για επιμόρφωση και αλληλεπίδραση της θεατρικής οι- κογένειας με την κοινωνία και για την εμφάνιση νέων θεατρικών προτύπων και καινούργιων ομάδων. Τα στοχευμένα και μετρήσιμα κριτήρια έφεραν καινούργιες ομά- δες στο προσκήνιο, με πολύ διαφορετικό προφίλ, και καλλιτέχνες με σπουδές και ιδέες επηρεασμένες από το εξωτερικό, καινοτόμα αντίληψη για το θέατρο, διαφορετικές και ποικίλες προσεγγίσεις. Ομάδες που: ασχολούνται με επινοημένο θέατρο, site-specific παραστάσεις • ή θέατρο χώρου, η δουλειά τους αφορμάται από το εικαστικό κομμάτι της • θεατρικής πράξης, επιμένουν στο ανέβασμα ή/και τη συγγραφή νέων κειμένων, • εξερευνούν τη διάδραση ανάμεσα στις τέχνες και στους συντε- • λεστές του θεάτρου και τη χρήση των μέσων με διαφορετικούς τρόπους, και μεταφράζουν έργα από το παγκόσμιο ρεπερτόριο στην κυπρια - • κή διάλεκτο. Γεγονός παραμένει πως οι Κύπριοι δημιουργοί κινούνται με επι- τυχία διεθνώς, με ερεθίσματα, διάδραση, εισαγωγή καινοτόμου έρευνας και θεατρικών πρακτικών, που με τη βοήθεια της επικοινωνιακής τεχνολογίας βοηθούν στο να σπάσουν τα νησιωτικά μας πολιτιστικά σύνορα. ΣΧΕΔΙΟ ΘΥΜΕΛΗ Συν τω χρόνω, διάφοροι παράγοντες οδήγησαν τον ΘΟΚ στην εκ νέου αναθεώρηση του θέματος των χορηγιών. Ανάμεσα σε αυτούς, τα επανειλημμένα παράπονα από πλευράς σχημάτων για: την ανάγκη μεταφοράς των χορηγιών σε άλλο φορέα, προκει- • μένου να μην υπάρχει ανταγωνισμός με τον ΘΟΚ, το ύψος των επιχορηγήσεων, • την αδυναμία του Οργανισμού, λόγω περιορισμένου προϋπολο- • γισμού, να εντάξει περισσότερα σχήματα στο ετήσιο Σχέδιο Γʹ , επιμέρους όρους και κριτήρια, που, έστω κι αν τα είχαν αποδε- • χτεί, οι ιδιωτικοί θίασοι δεν μπορούσαν να ικανοποιήσουν αυξάνοντας τις χορηγίες τους, τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό σχημάτων, που οδηγούσε σε • κατακερματισμό του κονδυλίου και μη επαρκείς χορηγίες, τη μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα ποσά με τα οποία επιχορη- • γούνταν όμοια σχήματα, τις επανειλημμένες συζητήσεις σε επίπεδο κοινοβουλευτικό, • που περισσότερο μπέρδευαν την κατάσταση των χορηγιών παρά τη βοηθούσαν να ξεκαθαρίσει σε στόχους και λειτουργίες. Η διαδικασία αναθεώρησης που ξεκίνησε με ανοιχτή διαβού- λευση το 2011 επί διεύθυνσης Βαρνάβα Κυριαζή και προεδρίας Δημήτρη Καραγιάννη και συνεχίστηκε με επεξεργασία και προβληματισμό για την πολιτική, τα προβλήματα των θεάτρων και τους τρόπους επίλυσής τους από τα εκάστοτε Διοικητικά Συμ- βούλια του ΘΟΚ οδήγησε στην αποφασιστική τομή από το Διοικητικό Συμβούλιο υπό τον Γιάννη Τουμαζή, το οποίο έθεσε επι- τακτικά την ανάγκη να οριστικοποιηθεί άμεσα ο τρόπος διάθεσης χορηγιών. Σε αυτό συνέτειναν τόσο τα στενά οικονομικά περιθώρια ενίσχυσης του θεάτρου λόγω της οικονομικής κρίσης του 2013, όσο και οι επανειλημμένες αναφορές της Επιτρόπου Διοι- κήσεως, των Επιτροπών Παιδείας και Οικονομικών της Βουλής, αλλά και του Γενικού Ελεγκτή, καθώς και οι συζητήσεις για με- ταφορά των χορηγιών από τον ΘΟΚ στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, που είχαν ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1990. Οι καιροί απαιτούσαν αλλαγές. Εντούτοις οι φωνές που για διάφορους λόγους εξίσωναν τον ΘΟΚ με τους ιδιωτικούς θιάσους δεν λάμβαναν υπόψη ότι ο ΘΟΚ ιδρύθηκε με στόχο την ανάπτυξη του θεάτρου, δηλαδή η αποστολή του ήταν ευρύτερη και πολύ πιο πολύπλοκη από το καλλιτεχνικό έργο που επιτελεί οποι- οσδήποτε θίασος ή ο δικός του. Μέσα από τον ΘΟΚ έχει διασφα- λιστεί η καλύτερη και ορθότερη αντιμετώπιση του θεάτρου από μέρους της πολιτείας. Το Σχέδιο Θυμέλη δημιουργήθηκε έπειτα από δημόσια διαβούλευση, στην οποία μετείχε και το Δ.Σ., πρωτοστατούντος του προ- έδρου του Γιάννη Τουμαζή και του προέδρου της Επιτροπής Ανά- πτυξης Σταύρου Κυριακίδη, ο ρόλος του οποίου ήταν καθοριστικός στο να εισακουστούν οι προβληματισμοί των θεάτρων. Προκει- μένου να καταστεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό και λει- τουργικό, προνοήθηκε διαδικασία αξιολόγησης και αναδιαμόρφωσης του Σχεδίου σε κάθε έτος εφαρμογής του μέχρι σήμερα, λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τις απόψεις των φορέων. Η ανάγκη δημιουργίας ενός κοινού σχεδίου χορηγιών για όλους ήταν προφανής και είχε άμεση σχέση με τη δημιουργία προϋπο- θέσεων καλλιτεχνικής δημιουργίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η πολυφωνία, ο πολιτισμός και η θεατρική μας κουλτούρα. Η δη- μοσιοποίηση του σχεδίου, βέβαια, στις αρχές Ιουνίου του 2015 άναψε φωτιές, καθώς μειώνονταν δραστικά οι επιχορηγήσεις για τα μεγάλα θεατρικά σχήματα, εφόσον δεν διαφυλασσόταν πια μέρος του κονδυλίου μόνο για τέσσερις φορείς, αλλά τα ποσά κατανέμονταν με κριτήρια ανά παραγωγή. Το Σχέδιο Θυμέλη διαμορφώθηκε ως ενιαίο σχέδιο χορηγιών που αφορά όλους τους επαγγελματικούς θεατρικούς φορείς και ομάδες. Κρίνει τη θεα- τρική παραγωγή στη βάση μετρήσιμων κριτηρίων, με πρόθεση να αντιμετωπίσει ισότιμα και δίκαια τους δημιουργούς. Μεταξύ άλλων, το Σχέδιο δίνει έμφαση στην ποιότητα αλλά και στην ορ- γάνωση, προσφέρει στήριξη και συγκεκριμένα κίνητρα στους φορείς/ομάδες, επιβραβεύοντας την ικανότητα προσέλκυσης κοι- νού, την αποκέντρωση, τον επαγγελματισμό, τη διατήρηση θεα- τρικού χώρου κ.ά. Η θεατρική κοινότητα πάντως, σεβόμενη την ποικιλομορφία των θεατρικών φορέων στην Κύπρο, στη συντριπτική της πλει- ονότητα παρουσιάστηκε έτοιμη να συνεργαστεί, ώστε να καταστεί το Θυμέλη όσο το δυνατόν πιο δίκαιο και δημοκρατικό. Η αύξηση της τάξης του 40% στον αριθμό των αιτήσεων που υπο- βλήθηκαν τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής του Σχεδίου, σε σχέση με την πρώτη χρονιά, εμφανώς υποδήλωνε την άνθηση του θεα- τρικού προϊόντος στην Κύπρο και κατ’ επέκταση τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτιζε το Σχέδιο. Υπολογίζεται πως από το Θυμέλη επωφελούνται κατά μέσο όρο κάθε χρονιά περί τους πεντα- κόσιους επαγγελματίες του θεάτρου και επηρεάζονται τουλάχι- στον 200.000 θεατές όλων των ηλικιών. Ποσό περίπου 1,2 εκατ. ευρώ ετησίως διατίθεται σε θεατρικούς φορείς μέσω του Θυμέλη.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==