Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

286 __ 287 Η «ΚΑΥΤΗ ΠΑΤΑΤΑ» ΤΩΝ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΩΝ Με εισήγηση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής προς το Διοικητικό Συμβούλιο για την ενίσχυση του ελεύθερου θεάτρου στις 6.3.1981 καταγράφεται το καθήκον του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, «όπως προνοεί και ο σχετικός νόμος, να ενισχύει και ενθαρρύνει την ανάπτυξη του Ελευθέρου Θεάτρου». (Διευκρινίζεται ότι ως «ελεύθερο θέατρο» η Καλλιτεχνική Επιτροπή θεωρεί κάθε επαγ- γελματική θεατρική ομάδα ή κίνηση που δεν εξαρτάται διοικητικά και οικονομικά από το κράτος.) Τούτο γίνεται με διάφορους τρόπους, όπως για παράδειγμα με υλικοτεχνική υποστήριξη, αλλά κυρίως με την παραχώρηση χορηγιών. Οι επιχορηγήσεις χαρακτηρίστηκαν κατά καιρούς «καυτή πα- τάτα» (όρος που πρωτοχρησιμοποιήθηκε από τον πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΘΟΚ Δημήτρη Καραγιάννη), «αναγκαίο κακό», «ψίχουλα του κράτους», και προκάλεσαν επανει- λημμένες διαμαρτυρίες τόσο από τους επιχορηγούμενους όσο και από τους επιχορηγούντες, που εστιάζονταν κυρίως στα μη επαρκή κονδύλια (ποτέ δεν είναι) και στην αλλαγή του τρόπου που διατίθενται. Σχεδόν πάντα οι συζητήσεις καταλήγουν στην ανάγκη να υπάρξει συγκροτημένη εθνική πολιτιστική πολιτική, εφόσον οι επιφανειακές επιμέρους συζητήσεις στη Βουλή, χωρίς δυνατότητα να βρεθούν ουσιαστικές λύσεις για την ανάπτυξη του θεάτρου, δεν επαρκούν. Οι πρώτες θεατρικές χορηγίες προς το ελεύθερο θέατρο από τον ΘΟΚ δόθηκαν το 1979 προς την Εταιρεία Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου, που παρουσίασε το Θεατρικό Πανόραμα (με έργα Κύπριων θεατρικών συγγραφέων) στο πλαίσιο του Φεστιβάλ του Δήμου Λευκωσίας, και ήταν ύψους 300 λιρών, και στον Θίασο Νέα Θεατρική Κίνηση της Μόνικας Βασιλείου και του Νεόφυτου Ταλιώτη, που παρουσίασε το έργο Η ληστεία, ύψους 250 λιρών. Η ανάγκη πολυφωνίας στο θέατρο αναγνωρίζεται πια μέσω του ΘΟΚ: Το Κράτος μετά από την καθολική απαίτηση των ανθρώπων του θεάτρου και γενικά του πνευματικού κόσμου για ανάπτυξη του Ελευθέρου Θεάτρου και τη δημιουργία θεατρικής υποδομής στην Κύπρο, και αφού εκτίμησε ότι ο ΘΟΚ μπαίνοντας στη δεύτερη δεκαετία της λειτουργίας του εδραιώθηκε σαν θίασος προ10 ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ Μαρίνα Μαλένη

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==