Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

Ο ΘΟΚ ΩΣ ΜΟΧΛΟΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ: ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ και του κοινού, σε συνδυασμό με την καλή γνώση της τέχνης του θεάτρου και των παραμέτρων που τη συναποτελούν, συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε τέτοια μετακίνηση, ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η λειτουργία των φορέων. Ο ΘΟΚ έχει επανειλημμένα τονίσει τη θέση του ότι δεν αντιτίθεται στη μεταφορά της ευθύνης για παροχή χορηγιών, νοουμένου ότι αυτή θα γίνει σωστά, με τις απαραίτητες πρόνοιες και υποδομές, προκειμένου η αλλαγή να βελτιώσει την παροχή υπηρεσιών και την άσκηση πολιτικής για το θέατρο στην Κύπρο. Τα πενηντάχρονα του ΘΟΚ βρίσκουν το Τμήμα Θεατρικής Ανά- πτυξης εν μέσω πανδημίας να αποδεικνύει την αξιοπιστία και τη χρησιμότητά του,8 αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις τεράστιες προκλήσεις οι οποίες παρουσιάζονται λόγω των μέτρων που επιβάλλονται για την προστασία από τη νόσο COVID-19 και των επιπτώσεων στους φορείς, τους ανθρώπους του θεάτρου, το κοινό. 8. ΣτΕ: Για τις δράσεις του ΘΟΚ κατά τη διάρκεια της πανδημίας βλ. το κεφά- λαιο 17. νται για το θέατρο στην Κύπρο, εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργα- νωμένα σύνολα κ.λπ., αλλά και η παροχή βοήθειας και υλικού σε μελετητές και εκπαιδευτικά ιδρύματα. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Το κοινωνικό πρόσωπο του Οργανισμού φαίνεται μέσα από πολλές δραστηριότητες του Τμήματος. Πέρα από τις προφανείς δρά- σεις, που αφορούν επισκέψεις σε ευαγή ιδρύματα ή προσφορά μειωμένων ή δωρεάν εισιτηρίων σε ομάδες μειονεκτούντων πολιτών, ο ΘΟΚ αξιοποιεί κάθε ευκαιρία για συνεργασία με την Αρχή Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων ή τον Οργανισμό Νεολαίας, τόσο για ενίσχυση των προσπαθειών τους όσο και για δράσεις, όπως για παράδειγμα η συγγραφή της Εθνικής Πολιτικής Νεολαίας, ο σχε- διασμός προγραμμάτων για προσέλκυση κοινού, η διοργάνωση σειράς εργαστηρίων για την αντιμετώπιση της ομοφοβίας στην εκπαίδευση μέσα από θεατρικές τεχνικές κ.ά. Άξια ειδικής μνείας είναι η θέσπιση μετά την οικονομική κρίση του 2013 του Θεατρικού Καταφυγίου, με κίνητρο την αλληλεγγύη, ώστε οι άνθρωποι του θεάτρου να έχουν χώρο να μοιραστούν αυτό που έχουν με το κοινό: γνώση θεατρική, σε πολυποίκιλες θεματικές, με μειωμένες ή καθόλου χρεώσεις, προκειμένου να είναι προσιτές σε όλους. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Είναι προφανές πως δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στη στήριξη του θεάτρου από το κράτος, όπως προκύπτει από την ίδια τη δημι- ουργία του ΘΟΚ, τον διορισμό αργότερα ειδικής επιτροπής για τη μελέτη της διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού, την ενασχόληση σε επίπεδο υπουργών με τα θέματα αυτά και την απόφαση για προσθήκη Τμήματος Θεατρικής Ανάπτυξης. Πέρα από τη στήριξη που παρέχεται μέσα από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας σε όλες τις τέχνες, δεν έχει μέχρι στιγμής δημιουρ- γηθεί άλλος φορέας, κρατικός ή ημικρατικός, με στόχο την ανάπτυξη των τεχνών. Το θέατρο ευτύχησε να έχει από νωρίς τον δικό του φορέα, που πασχίζει να ικανοποιήσει τις ανάγκες των ανθρώπων του, να προστατέψει τους φορείς και τους καλλιτέχνες, να αναπτύξει και να βελτιώσει την τέχνη που υπηρετεί, να την κάνει προσιτή σε όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες, να αυξήσει την ευαισθητοποίηση γύρω από θέματα που το αφορούν. Είναι ίσως για αυτό τον λόγο που σήμερα τα κονδύλια που διατίθενται από το κράτος στο θέατρο είναι πολλαπλάσια αυτών που διατίθενται σε άλλες παραστατικές τέχνες: ο αριθμός των θεατρικών φορέων έχει αυξηθεί δραστικά, ενώ η ποιότητα και η πολυφωνία είναι αδιαμφισβήτητα χαρακτηριστικά των παρα- γωγών που προσφέρονται στο κοινό. Επί σχεδόν δύο δεκαετίες γίνονται σκέψεις για μετακίνηση του Τμήματος Θεατρικής Ανάπτυξης στο αρμόδιο Υπουργείο ή σε άλ- λον φορέα πολιτισμού που θα δημιουργηθεί, ώστε να γίνεται κεντρική διάθεση κονδυλίων και να αποφασίζεται κεντρικά η πο- λιτική που θα ασκείται μέσα από τους κρατικούς πόρους. Η ευελιξία όμως που παρέχεται μέχρι σήμερα από τις διαδικασίες ενός ημικρατικού οργανισμού, που μπορεί να εξυπηρετήσει άμεσα τις ανάγκες των θεατρικών φορέων, των καλλιτεχνών

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==