Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

284 __ 285 στους συγγραφείς, έργα των οποίων ανεβάζονται από επιχορη- γούμενους θιάσους.5 ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΠΡΟΥ Το Θεατρικό Μουσείο Κύπρου ιδρύθηκε το 2012, ύστερα από μακρόχρονες προσπάθειες που έκαναν από κοινού ο Δήμος Λεμεσού και ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για διαφύλαξη της θεατρικής ιστορίας του τόπου. Μετά τη γενναιό - δωρη δωρεά του Πάνου Σολομωνίδη προς τον Δήμο Λεμεσού, το λιθογραφείο Κουβά στη Λεμεσό ανακαινίστηκε και έγινε το Πολι- τιστικό Κέντρο «Πάνος Σολομωνίδης», το οποίο εγκαινιάστηκε το 2010. Εκεί στεγάζεται σήμερα το Θεατρικό Μουσείο Κύπρου. Τα εκθέματα που συνθέτουν τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου, η οποία περιλαμβάνει έντυπο υλικό αλλά και κοστούμια, μακέτες, σκηνικά αντικείμενα, σκίτσα σκηνικών και κοστουμιών και ανα- παραστάσεις σκηνικού, συμπληρώθηκαν με τη συλλογή υλικού από επαγγελματίες του θεάτρου και θιάσους που δώρισαν ή παραχώρησαν επί δανείω αντικείμενα από τα αρχεία τους.6 ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ Ιδιαίτερα σημαντική για το κοινό και τους δημιουργούς είναι η διάδραση και η ανταλλαγή με πολιτιστικούς φορείς και καλλι- τέχνες από το εξωτερικό. Ο ΘΟΚ, μέσα από τη συμμετοχή του σε διάφορα φόρα, αναπτύσσει συνεργασίες με φορείς της Ελλάδας, της Ευρώπης, αλλά και παγκόσμια. Τα πρωτόκολλα συνεργασίας που υπογράφηκαν με τα κρατικά θέατρα της Ελλάδας και η πο- λύπλευρη συνεργασία με θέατρα του εξωτερικού αποτελούν αφετηρία για ανταλλαγές και επιμόρφωση προσωπικού, προ- γράμματα προώθησης της θεατρικής ανάπτυξης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διεύρυνση του ορίζοντα και των επιμέρους στόχων για βελτίωση και καινοτόμες συνεργασίες. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμμετοχή του Οργανισμού σε δίκτυα και η εμπλοκή του σε ομάδες άσκησης πίεσης για θέματα πολιτιστικής πολιτικής.7 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ Παρά τα περιορισμένα κονδύλια, αναγνωρίζοντας την προσφορά φορέων με σημαντική θεατρική δράση, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου παρέχει ετήσια οικονομική στήριξη σε οργανωμένα σύ- νολα όπως το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, η Ένωση Ηθοποιών Κύπρου, η Κλαδική Καλλιτεχνών Θεάτρου ΠΕΟ κ.ά. ΔΙΚΤΥΩΣΗ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Σημαντικό μέρος των υπηρεσιών που προσφέρονται είναι η παροχή πληροφοριών παντός είδους για το θέατρο σε υποψήφιους φοιτητές, γονείς, επαγγελματίες, οργανισμούς που ενδιαφέρο5. ΣτΕ: Το ζήτημα αναπτύσσεται στο κεφάλαιο 10. 6. ΣτΕ: Στο Θεατρικό Μουσείο Κύπρου αναφέρεται το κεφάλαιο 15. 7. ΣτΕ: Το διεθνές πρόσωπο του ΘΟΚ διαγράφεται στο κεφάλαιο 16. ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Με τη διοργάνωση ετήσιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, την παροχή βοήθειας σε σχήματα, την κατά καιρούς διοργάνωση εργαστηρίων επιμόρφωσης κ.λπ., ο ΘΟΚ στηρίζει τα ερασιτεχνι - κά σχήματα. Το 2020 επρόκειτο να διοργανωθεί το 33ο Φεστιβάλ, που αναβλήθηκε εξαιτίας της πανδημίας. Επιδιώκοντας την πε- ραιτέρω στήριξη και ενδυνάμωση του θεσμού, καθώς και την επιβράβευση των ανθρώπων που αφιλοκερδώς αφιερώνουν τον ελεύθερό τους χρόνο στο θέατρο, ο Οργανισμός ανανεώνει τον θεσμό, παραμένοντας σε συνεχή επικοινωνία και διαβούλευση με τα ίδια τα σχήματα. Στο άτυπο μητρώο ερασιτεχνικών σχημάτων υπάρχουν πέραν των εξήντα σχημάτων. Υπολογίζεται πως κάθε σχήμα έχει του- λάχιστον είκοσι μέλη (κάποια μέχρι και εξήντα) και τις παραστάσεις τους παρακολουθούν αρκετές χιλιάδες θεατές κάθε χρόνο. Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι οι «πρεσβείες» θεάτρου που δημιουργούνται σε κοινότητες, πολλές από αυτές απομακρυσμένες, όπου οι παραστάσεις είναι συλλογική προσπάθεια, με σαφείς και χειροπιαστές αποδείξεις θεατρικής ανάπτυξης. Ειδικό κεφάλαιο στην ιστορία της διοργάνωσης του Παγκύπριου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου αποτελεί η σχέση που ανα- πτύχθηκε με την Ομοσπονδία Θεατρικών Θιάσων Αιγαίου και το τότε Υπουργείο Αιγαίου, με ανταλλαγή σχημάτων ανάμεσα στη «Συνάντηση Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου», που διοργα- νώνεται κάθε χρόνο σε ένα αιγαιοπελαγίτικο νησί, και το Παγκύπριο Φεστιβάλ. Η πολύτιμη ανταλλαγή δημιούργησε στενούς δεσμούς ανάμεσα στα σχήματα, φιλίες, και έδωσε την ευκαιρία για ανταλλαγή εμπειριών αλλά και πρακτικών μεταξύ των θιάσων. Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έδωσε τέλος στις ανταλ- λαγές, όμως η σχέση διατηρείται ζωντανή, και φέτος, στη διαδι- κτυακή διεξαγωγή της «Συνάντησης», υπήρξε και κυπριακή συμμετοχή. Αξίζει να σημειωθεί πως οι ανταλλαγές άρχισαν με αφορμή τη Συμφωνία Θράκη-Αιγαίο-Κύπρος, που είχε υπογραφεί ανάμεσα σε Ελλάδα και Κύπρο.4 ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ Ο ΘΟΚ ακολουθεί πολιτική ενθάρρυνσης και προσφέρει κίνητρα για το ανέβασμα κυπριακού έργου, έτσι ώστε η κυπριακή γραφή να βρίσκει δίοδο προς το ευρύτερο κοινό. Ο ΘΟΚ στηρίζει την Ένωση Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου με ετήσιο συμβολικό ποσό χορηγίας. Περαιτέρω, τα τελευταία χρό- νια καθοριστική διαφορά στον τομέα της συγγραφής του τόπου μας έκανε το πρόγραμμα Play, το οποίο είναι συνδιοργάνωση ΘΟΚ και Κυπριακού Κέντρου Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, με στόχο την επεξεργασία και το ανέβασμα νέων κυπριακών έργων και κατ’ επέκταση την προβολή της κυπριακής γραφής, αναδει- κνύοντας τη διαδικασία συγγραφής μέσα από τον διάλογο συγ- γραφέων και πρακτικών του θεάτρου. Διατυπωμένη πεποίθηση του ΘΟΚ είναι πως θα πρέπει να μελετώνται συνεχώς τρόποι ώστε ο τομέας της συγγραφής να στηρίζεται και να αναπτύσσε- ται. Ο ΘΟΚ συνεχίζει επίσης την παροχή οικονομικής ενίσχυσης 4. ΣτΕ: Για τον ρόλο του ΘΟΚ στην ανάπτυξη του ερασιτεχνικού θεάτρου στην Κύπρο βλ. λεπτομέρειες στο κεφάλαιο 14.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==