Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

τικές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ίδιων των εκπαι- δευτικών. Στο πλαίσιο των Παγκύπριων Σχολικών Αγώνων Θε- άτρου, ο ΘΟΚ προσφέρει επιπλέον εργαστήρια επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν το ανέβασμα των παραστάσεων, καθώς επίσης ενισχύει τα σχολεία και οικονομικά. Η διοργάνωση αναλαμβάνεται κυρίως από το Τμήμα Θεατρικής Ανάπτυξης του ΘΟΚ, όμως οι αποφάσεις λαμβάνονται από την Ειδική Επιτροπή ΘΟΚ-ΥΠΠ για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, στην οποία μετέχουν μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΘΟΚ και ο εκάστοτε Λειτουργός Θεατρικής Ανάπτυξης, μαζί με μέλη που διορίζονται από το ΥΠΠΑΝ. Την προεδρία έχει το Υπουργείο Παι- δείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας. Οι Αγώνες βρίσκονται πια στην τρίτη δεκαετία διοργάνωσής τους, έχοντας αγγίξει δεκάδες χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Αποδέκτες είναι κατά μέσο όρο ετησίως διακόσιοι εκπαιδευτικοί, χίλιοι διακόσιοι μαθητές που λαμβάνουν μέρος, οι ενήλικοι θεατές των σαράντα έως εξήντα περίπου παραστάσεων που ανεβαίνουν στο πλαίσιο των Αγώνων, κι έτσι, με πολύ συντηρητικούς υπολογισμούς, φτάνουμε γύρω στις είκοσι με είκοσι πέντε χιλιάδες. Σε αυτό τον αριθμό προστίθεται και το σύνολο των μαθητών των σχολείων που λαμβάνουν μέρος, οι οποίοι παρακολουθούν τις παραστάσεις. Η δραστηριότητα αυτή αγγίζει όλο το φάσμα του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και της κοι- νωνίας, εφόσον με την εμπλοκή και των γονέων γίνεται θέμα της κοινότητας.2 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών δράσεων αναπτύχθηκε από τον Οργανισμό μέσα στα χρόνια, τόσο για επιμόρφωση επαγ- γελματιών του θεάτρου στην Κύπρο και στο εξωτερικό, όσο και για την επιμόρφωση κοινού, εκπαιδευτικών, μαθητών, φοιτητών και άλλων ειδικών ομάδων. Από εργαστήρια υψηλών προδια- γραφών με ειδικούς εγνωσμένου κύρους από το εξωτερικό μέχρι επισκέψεις παιδιών νηπιαγωγείου στον χώρο του θεάτρου, από φιλοξενία προγραμμάτων όπως η Θερινή Ακαδημία Θεάτρου του Εθνικού Θεάτρου το 2008 μέχρι την προνομιακή παρουσίαση από το αρχείο του Ρομέο Καστελούτσι το 2017, το ευρύ φάσμα δράσεων του Τμήματος Θεατρικής Ανάπτυξης συνεισέφερε θε- τικά στην καθιέρωση της ιδέας της διεύρυνσης της θεατρικής γνώσης και εκπαίδευσης. Υπό το Θεατρικό Καταφύγιο, που καθιερώθηκε μετά την οικονομική κρίση του 2013 (βλ. παρακάτω), έχουν διοργανωθεί κατά μέσο όρο τριάντα βιωματικά εργαστή- ρια ετησίως, αλλά και επιπλέον masterclasses, εκπαιδευτικές επισκέψεις σχολείων στον χώρο του Θεάτρου του ΘΟΚ και ενη- μερωτικές ημερίδες γύρω από θέματα που αφορούν τους αν- θρώπους του θεάτρου. Επιπρόσθετα, διοργανώνονται ειδικά προγράμματα για ομάδες περιορισμένης προσβασιμότητας, όπως, π.χ., το «Δείτε μας αλλιώς» για άτομα με προβλήματα όρα- σης, που δίνει την ευκαιρία της ψηλάφησης και γνωριμίας του σκηνικού χώρου, του έργου και των συντελεστών πριν από την παράσταση και παραχωρεί δωρεάν προνομιακή θέση για παρα- κολούθηση της παράστασης στους συμμετέχοντες.3 2. ΣτΕ: Περισσότερα για τους Παγκύπριους Σχολικούς Αγώνες Θεάτρου περι - λαμβάνονται στο κεφάλαιο 12. 3. ΣτΕ: Για τις ποικίλες δράσεις επιμόρφωσης που προσφέρει ο ΘΟΚ σε εκ- παιδευτικούς, επαγγελματίες του θεάτρου και το ευρύ κοινό βλ. αναλυτικό- τερα στα κεφάλαια 13.1 και 13.2. λειτουρ γίας του ΘΟΚ ως μοχλού θεατρικής ανάπτυξης στην Κύ- προ. Περισ σότερες πληροφορίες και ιστορικό πλαίσιο για καθεμία από τις παρακάτω δράσεις δίδονται στα οικεία κεφάλαια. ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ–ΣΧΕΔΙΟ ΘΥΜΕΛΗ Έπειτα από σοβαρή και εμπεριστατωμένη αξιολόγηση του προηγούμενου τρόπου επιχορηγήσεων, διαπιστώθηκε πως τα μέχρι τότε υφιστάμενα Σχέδια Επιχορηγήσεων Θεατρικής Δημιουργίας είχαν επιτελέσει τους στόχους τους (αύξηση του αριθμού των σχημάτων, πολυφωνία, ευκαιρίες δραστηριοποίησης συντελε- στών θεάτρου κ.λπ.) και έχρηζαν ανανέωσης και εκσυγχρονι- σμού. Έτσι, ξεκίνησε μια διαδικασία επεξεργασίας των αναγκών και διαβουλεύσεων με τα θέατρα για καταρτισμό ενός νέου, ανα- νεωμένου τρόπου διάθεσης των χορηγιών, με επανατοποθέτηση στόχων, που να συνάδει με τις σύγχρονες ανάγκες και τις νέες τάσεις του θεάτρου και των θεατρικών σχημάτων που δραστη- ριοποιούνται σήμερα στην Κύπρο. Το Σχέδιο Θυμέλη (πρώτη εφαρμογή το 2015 για τις επιχορηγήσεις του 2016) είναι αποτέλεσμα μακρών διαβουλεύσεων με ενδιαφε- ρόμενους φορείς, δημιουργούς, κρατικές υπηρεσίες και θεσμούς, που έγιναν σε πλαίσιο απόλυτης διαφάνειας και με γνώμονα πά- ντα τη θεατρική ανάπτυξη του τόπου. Είναι ένα ενιαίο σχέδιο χορηγιών που αφορά όλους τους επαγγελματικούς θεατρικούς φορείς και ομάδες και, σε αντίθεση με το προηγούμενο σχέδιο που διέκρινε φορείς, κρίνει την κάθε θεατρική παραγωγή στη βάση μετρήσιμων κριτηρίων αντιμετωπίζοντας ισότιμα και δίκαια τους δημιουργούς. Υπολογίζεται πως μέσα από τη δραστηριότη - τα αυτή επωφελούνται άμεσα κατά μέσο όρο κάθε χρονιά περί των πεντακοσίων επαγγελματιών του θεάτρου και επηρεάζονται άμεσα τουλάχιστον διακόσιες χιλιάδες θεατές όλων των ηλικιών. Ποσό €1,138.000 ετησίως διατίθεται σε θεατρικούς Φορείς με βάση το Θυμέλη.1 ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Ο ΘΟΚ ενέτεινε την υποστήριξη και την προώθηση της ποικιλόμορφης ένταξης του θεάτρου στο σχολείο ως θεατρικού παιχνι- διού και εργαλείου μάθησης, ως αυτοτελούς μαθήματος, αλλά και ως μέσου αυτοβελτίωσης και αγωγής. Η συνδιοργάνωση με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού των Παγκύπριων Σχολι- κών Αγώνων Θεάτρου συνεισέφερε τα μέγιστα στη θεατρική αγωγή, την ενίσχυση και τη δημιουργία περισσότερων δομών επιμόρφω σης για το θέατρο, την ανάπτυξη κοινού, αλλά και όλα τα θετικά απότοκα που φέρνει η ενασχόληση των εφήβων με το θέατρο στη σχολική κοινότητα. Παράλληλα, κατά καιρούς προσφέρεται συμβουλευτική για το θέατρο σε σχολεία της Κύπρου, διοργάνωση εξειδικευμένων σεμιναρίων επιμόρφωσης και εργα- στηρίων για εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με το θέατρο κ.ά. Σε ό,τι αφορά την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τούτη επι- τυγχάνεται επίσης μέσα από τα Εργαστήρια της Τετάρτης, που προσφέρονται από τον ΘΟΚ με πολύ χαμηλό αντίτιμο, με θεμα1. ΣτΕ: Για το Σχέδιο Θυμέλη βλ. περισσότερα στο κεφάλαιο 10. Ο ΘΟΚ ΩΣ ΜΟΧΛΟΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ: ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==