Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

ΠΑΙΔΙΚΟ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ διαβάζει. Έχει ως κεντρική ηρωίδα τη μασκότ του Πανεπιστη- μίου Κύπρου και προέκυψε έπειτα από πρόταση του Τομέα Προ- ώθησης και Προβολής του Πανεπιστημίου Κύπρου για προβολή του συνθήματος του ιδρύματος, που αφορά δύσκολες έννοιες όπως η γνώση, η έρευνα και η καινοτομία. ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΘΗΚΕΣ Επισφραγίζοντας την πέμπτη δεκαετία δράσης του, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου καινοτομεί ξανά, αναλαμβάνοντας να συ- ναντήσει αποκλειστικά το εφηβικό κοινό στο Θέατρο Αποθήκες ΘΟΚ και να αναθέσει στους Ελένη Μολέσκη και Γιάννη Καραούλη, μέσα από τις δράσεις «Νέος σε έρημο νησί», τη δημιουργική συ- νένωση των καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών στοχεύσεών του. Στο πιο πάνω πλαίσιο ανεβαίνουν αντίστοιχα κατά τις θεατρικές περιόδους 2019–2020 και 2020–2021 οι παραστάσεις Το παράδειγμα του δόκτορα Κόρτσακ και Ήχος από κόκκαλα που σπάνε σε σκηνοθεσία Γιάννη Καραούλη. Και οι δύο παραγωγές πλαισιώ- νονται από εκπαιδευτικές εκθέσεις με σχετικά ντοκουμέντα (φωτογραφικό υλικό, ηχητικές εγκαταστάσεις), ενώ ταυτόχρονα γί- νονται αφορμή για προγραμματισμένες συζητήσεις με το εφηβικό κοινό σε σχέση με θέματα που εκκινούν από τα έργα μεν, αλλά άπτονται γενικότερων πανανθρώπινων εννοιών και κοινωνικο- πολιτικών προβληματισμών της εποχής. Το πρώτο έργο, μια ωδή στην ανθρωπιά και στο μεγαλείο της προσφοράς, παρακολουθεί τις τελευταίες μέρες στο ορφανοτροφείο του γιατρού και παι- δαγωγού Γιάνους Κόρτσακ στη Βαρσοβία το 1942, λίγο πριν την αποστολή των παιδιών στο στρατόπεδο συγκέντρωσης της Τρεμπλίνκα, και συνοδεύεται από συζητήσεις που διοργανώνονται σε συνεργασία με την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Το δεύτερο έργο πραγματεύεται τη βίαιη στρατολό - γηση παιδιών κατά τη διάρκεια ενός εμφυλίου πολέμου και εγεί- ρει συζητήσεις με θέματα που αφορούν τη χαμένη παιδικότητα, υπό την οπτική των προσφυγικών ροών και της εμπορίας προσώπων στην Κύπρο. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ Διατρέχοντας εν τάχει τα σαράντα πέντε χρόνια ζωής και αδιάλειπτης προσφοράς της Παιδικής Σκηνής-Σκηνής 018 του ΘΟΚ και εξετάζοντας διαχρονικά πέρα από τους πειραματισμούς και τις πολύπλευρες θεατρικές εμπειρίες τις οποίες παρέχει, στις επιλογές του ρεπερτορίου μπορεί κανείς εύκολα να διακρίνει τις ση- μαντικές τάσεις που αποκαλύπτονται. Όπως είναι αναμενόμενο, ο Οργανισμός έδειξε ιδιαίτερη προτί- μηση σε έργα νεοελληνικής δραματουργίας. Συγκεκριμένα, από τις ογδόντα πέντε παραγωγές, οι είκοσι περίπου αφορούν έργα σύγχρονων Ελλήνων δραματουργών, με την Ξένια Καλογεροπού- λου να επανέρχεται διαχρονικά με πέντε διαφορετικά θεατρικά έργα. Σε σχέση με το διεθνές ρεπερτόριο, είναι εμφανής η σχέση του Οργανισμού με τις παραγωγές του γερμανικού θιάσου GRIPS Theater, καθώς και με τα έργα του Ρώσου συγγραφέα Λεβ Ουστί - νωφ, ο οποίος επανέρχεται κατά τα πρώτα δέκα χρόνια λειτουργίας της Παιδικής Σκηνής με πέντε θεατρικά έργα. Συνολικά, πέραν των τριάντα πέντε παραγωγών παιδικών θεατρικών έργων ανήκουν σε ξένους δραματουργούς. Πάνω από όλα, όμως, η Παιδική Σκηνή και η Σκηνή 018 συμβάλ- λουν, κυρίως μέσα από την καθιέρωση του σχετικού διαγωνισμού του ΘΟΚ, στην ανάπτυξη της εγχώριας δραματουργίας και στην ανάδειξη σπουδαίων θεατρικών έργων και παραστάσεων. Από τις ογδόντα πέντε παραγωγές της Παιδικής Σκηνής και της Σκη- νής 018, οι είκοσι πέντε ανήκουν σε Κύπριους θεατρικούς συγγραφείς, όπως η Βασιλική Φωτίου και η Φιλίσα Χατζηχάννα. Επι- πρόσθετα, η διαχρονική στήριξη του ερευνητικού και χαρακτικού έργου του Κύπριου χαράκτη Χαμπή Τσαγγάρη, μέσα από τις επαναλαμβανόμενες συνεργασίες του Οργανισμού με τον καλλιτέχνη, αναδεικνύει την κυπριακή λαϊκή παράδοση, πλησιάζοντας ταυ- τόχρονα το παιδικό και νεανικό θεατρικό κοινό του νησιού. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες, αρχικά της Παιδικής Σκηνής και εν συ- νεχεία της Σκηνής 018, αφενός πρόσφεραν θεατρική παιδεία και καλλιέργησαν κουλτούρα θεατή στο ανήλικο κοινό, αφετέρου εμπλούτισαν την πολιτιστική ζωή του τόπου γενικότερα με ένα δυνάμει καινούργιο θεατρόφιλο, πολιτισμικά μορφωμένο και καλλιτεχνικά ευαίσθητο ανήλικο και ενήλικο κοινό.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==