Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

144 __ 145 ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του αρχαίου δράματος τόσο για την ταυτότητα του νέου ελληνισμού όσο και για την τέχνη του σύγχρονου θεάτρου, ο ΘΟΚ θέτει ως έναν από τους ιδρυτι- κούς του στόχους τη σταθερή παρουσία παραγωγών αρχαίου δράματος στο ρεπερτόριό του. Πενήντα χρόνια μετά, ο στόχος αυτός στέφεται με επιτυχία, χαρίζοντας στο κρατικό μας θέατρο ξεχωριστή θέση στη μακρόχρονη πορεία αναβίωσης του αρχαίου δράματος στις σύγχρονες σκηνές της Κύπρου και του εξωτερικού. ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ Αγαμέμνων (1971–1972) και Αίας (1973) Η πρώτη παράσταση του νεοϊδρυθέντος Οργανισμού παρουσιάζεται με κάθε επισημό- τητα στις 18 Νοεμβρίου 1971 στο κατάμεστο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Υπουργού Παιδείας και άλλων κρατικών παραγόντων και προ- σωπικοτήτων των γραμμάτων και των τεχνών. Ο ΘΟΚ ανοίγει αυλαία με την τραγωδία Αγαμέμνων του Αισχύλου, σε μια από- φαση συμβολικού και συγκινησιακού χαρακτήρα, καθώς με την ίδια τραγωδία ξεκινούσε το σπουδαίο πολιτιστικό του ταξίδι το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας τριάντα εννέα χρόνια πριν. Το άρωμα του Εθνικού επικρατεί στην πρώτη παραγωγή του ΘΟΚ, καθώς η σκηνοθεσία του Ελλαδίτη Νίκου Χατζίσκου1 ακολουθεί πιστά τα πρότυπα της σχολής του Εθνικού Θεάτρου, χρησιμο- ποιώντας μάλιστα το σκηνικό του Κλεόβουλου Κλώνη και τα κο- στούμια του Αντώνη Φωκά, δύο μόνιμων συνεργατών του Εθνικού Θεάτρου, που άφησαν με το έργο τους το δικό τους στίγ - μα στην ιστορία της αναβίωσης του αρχαίου δράματος στη νε- οελληνική σκηνή. Πρωταγωνιστές είναι οι μετακληθέντες από την Ελλάδα Τιτίκα Νικηφοράκη (Κλυταιμνήστρα) και Γρηγόρης Βαφιάς (Αγαμέμνων). Το θεατρόφιλο κοινό δέχεται με δέος, συ- γκίνηση και σεβασμό την πρεμιέρα του ΘΟΚ: 1. ΣτΕ: Το πορτρέτο του Νίκου Χατζίσκου σκιαγραφείται στο κεφάλαιο 3.43. 4 ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ Κυριακή Α. Ιωαννίδου

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==