Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

140 __ 141 Τα πάντα είναι θέμα συγκυρίας. Η ιστορία του κυπριακού θεάτρου θα γραφόταν άραγε με τον ίδιο τρόπο, αν δεν προέκυπτε η πολι- τιστική συνεργασία της ρημαγμένης Κυπριακής Δημοκρατίας με τη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας, στο πλαίσιο της οποίας ήρθε στην Κύπρο ο Heinz-Uwe Haus;1 Ο ίδιος θα ήταν η παγκόσμια αυθεντία πάνω στον Μπρεχτ που θεωρείται σήμερα, χωρίς το κεφάλαιο της Κύπρου στην έρευνά του; Ο τριαντατριάχρονος Haus βρήκε ένα νησί να γλείφει τις πληγές του από τη συμφορά του ’74. Κλήθηκε να αξιοποιήσει και να διδάξει ένα ανομοιογενές και αμάθητο στην μπρεχτική δραματουργία σύνολο. Διαπίστωσε στην πορεία ότι αυτή η διαδικασία θα ήταν καρποφόρα, επειδή δεν απείχε από τη μέθοδο και τα διδάγματα του Μπρεχτ. Ο καυκα ­ σιανός κύκλος με την κιμωλία ανέβηκε τον Οκτώβριο του 1975 και αποτέλεσε το βάπτισμα του πυρός. Η μούσα του θεάτρου έδεσε με σπινθηροβόλο τρόπο την μπρεχτική παραβολή με τα δεινά της Κύπρου και τις τοπικές παραδοσιακές συνήθειες. Ήταν μια περί - οδος προσγείωσης και αφύπνισης. Ο Κύπριος είχε απολέσει τις βεβαιότητές του, κι έτσι πιάστηκε από το αποκούμπι του θεάτρου για να τεθεί ενώπιον μιας διαδικασίας κατά την οποία η γνώση και η εμπειρία δεν οδηγούν στην κάθαρση, αλλά σε μια επεμβα- τική κριτική. Δύο χρόνια αργότερα ήρθε Η Μάνα Κουράγιο, με ασύλληπτη καλλιτεχνική επιτυχία, ενώ στο ενδιάμεσο ο Haus υπέγραψε και την απόλυτα επιτυχημένη πρώτη γνωριμία με τον Σαίξπηρ, σκηνοθετώντας το έργο Με το ίδιο μέτρο, που εκπρο- σώπησε το κυπριακό θέατρο σε φεστιβάλ της Βαϊμάρης. Ακολού - θησαν Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν (1979) και Η άνοδος του Αρτούρο Ούι (1990). Στη νέα χιλιετία, καθηγητής στο Ντέλαγουερ πια, ήρθε να προσφέρει ακόμη ένα μάθημα θεάτρου: παρουσίασε το αντιπολεμικό έργο του Βόλφγκανγκ Μπόρχερτ Έξω από την πόρτα, κερδίζοντας το Βραβείο Σκηνοθεσίας του ΘΟΚ για το 2003, με τον πρωταγωνιστή Νεοκλή Νεοκλέους να παίρνει το Βραβείο Υποκριτικής. Το 2017 επέστρεψε για να σκηνοθετήσει — κατά παραγγελία — και την Κυρά της θάλασσας του Ίψεν. Διαπί- στωσε ότι η σημερινή εικόνα του νησιού τού προκαλεί πολύ πε- ρισσότερη θλίψη απ’ ό,τι το 1975 … (ΓΣ) 3.46 HEINZ-UWE HAUS (1942–) 1. ΣτΕ: Για τη σχέση του Haus με τον ΘΟΚ βλ. περισσότερα στο Α. X. Κων- σταντίνου, «Ένας Γερμανός στη Λευκωσία: Η πρόσληψη του Μπέρτολτ Μπρεχτ στην Κύπρο μέσα από τις σκηνοθεσίες του Heinz-Uwe Haus», στο Α. Γλυτζουρής και Κ. Γεωργιάδη (επιμ.), Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο Νεοελληνικό Θέατρο. Από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή. Πρακτικά του Γ΄ Πανελλήνιου Θεα ­ τρο λογικού Συνεδρίου, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2010, σσ. 351–362.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==