Αγρότης, τεύχος 484

46 A Γ Ρ Ο Τ Η Σ 2 0 2 2 / T E Υ Χ Ο Σ 4 8 4 ΦΥΣΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Υλοποίηση Σχεδίου Αξιολόγησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Θάλασσα» 2014-2020 Νατάσα Παππουλή Λειτουργός Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών Στο πλαίσιο της υλοποίησης του ΕΠ Θάλασσα 2014-2020, υποχρέωση των κρατών μελών βάσει του άρθρου 56 του Κανονισμού (ΕΕ) 1303/2013 και του άρθρου 115 του Κανονισμού (ΕΕ) 508/2014 είναι η ετοιμασία του Σχεδίου Αξιολόγησης για το Πρόγραμμα. Στο Σχέδιο Αξιολόγησης περιγράφονται αναλυτικά όλες οι επιμέρους αξιολογήσεις που θα γίνουν στην πορεία υλοποίησης του Προγράμματος. Τον Σεπτέμβριο του 2017 ανατέθηκε με αγορά υπηρεσιών η ετοιμασία του Σχεδίου Αξιολόγησης με τη διαδικασία απευθείας ανάθεσης σε εξωτερικούς εμπειρογνώμονες, το οποίο και ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο του 2017. Το Σχέδιο Αξιολόγησης ετοιμάστηκε λαμβάνοντας υπόψη τα κείμενα εργασίας του FAME, υποστηρικτικής μονάδας της ΕΕ. Ενδεικτικά οι επιμέρους αξιολογήσεις όπως προκύπτουν μέσα από το Σχέδιο Αξιολόγησης είναι οι ακόλουθες: • 1η Αξιολόγηση Διαδικασιών (2018) • Αξιολόγηση Αποτελεσματικότητας/αποδοτικότητας σε επίπεδο Ειδικού Στόχου/Μέτρου (2019) • Αξιολόγηση Προτεραιότητας της Ένωσης 4 - CLLD (2020) • 2η Αξιολόγηση Διαδικασιών (2021) • Αξιολόγηση Επιπτώσεων σε επίπεδο Προτεραιοτήτων της Ένωσης (2021) Τον Σεπτέμβριο 2018 μετά από προσφορά με ανοικτή διαδικασία ανατέθηκε η εφαρμογή του ΣχεδίουΑξιολόγησης σε εξωτερικούς εμπειρογνώμονες. Συγκεκριμένα, στις 10 Σεπτεμβρίου 2018 υπογράφτηκε η Συμφωνία με την ανάδοχο εταιρεία «ADVICE ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΕ» με διάρκεια μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Τον Δεκέμβριο του 2018 και τον Αύγουστο του 2021, ολοκληρώθηκε η 1η και η 2η Αξιολόγηση Διαδικασιών, αντίστοιχα. Τα κύρια πορίσματα τόσο της 1ης όσο και της 2ης Αξιολόγησης Διαδικασιών δεν διαφέρουν ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την εμπλοκή εταίρων, τη σύνθεση και λειτουργία της Επιτροπής Παρακολούθησης, την προετοιμασία και προκήρυξη των προσκλήσεων στην υποβολή αίτησης, την αξιολόγηση και παρακολούθηση των έργων, που κρίνεται ικανοποιητική και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Κάποια θέματα που τονίστηκαν και χρήζουν βελτίωσης αποτελούν η έλλειψη ωριμότητας έργων που οδήγησε σε καθυστερήσεις στην υλοποίηση, η έλλειψη προσωπικού σε συνδυασμό με το μεγάλο διοικητικό φόρτο. Ακολούθως, τον Οκτώβριο του 2019, ολοκληρώθηκε η Αξιολόγηση Αποτελεσματικότητας και Αποδοτικότητας των Ειδικών Στόχων των Προτεραιοτήτων της Ένωσης 1,2,3,5 και 6. Τα κύρια πορίσματα της αξιολόγησης αφορούσαν τις αλλαγές που προέκυψαν στο Πρόγραμμα σε σχέση με τις προγραμματιζόμενες ενέργειες, όπως η μη υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων και μειωμένο ενδιαφέρον των Δικαιούχων για συγκεκριμένα Σχέδια Χορηγιών, όπως της εμπορίας αλιευτικών προϊόντων και της αντικατάστασης των μηχανών. Τον Αύγουστο του 2020 ολοκληρώθηκε η Αξιολόγηση της Προτεραιότητας της Ένωσης 4 - CLLD. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν τα ακόλουθα: Κατά την υλοποίηση των Στρατηγικών τους, οι Τοπικές Ομάδες Δράσεις Αλιείας (ΤΟΔΑ) προσάρμοσαν το σχέδιο δράσης τους δίνοντας περισσότερη έμφαση σε κάποιες συγκεκριμένες δράσεις, όπως τα Σχέδια Χορηγιών για τη μεταποίηση και εμπορία και για τον εκσυγχρονισμό των Ψαροταβέρνων. Η εικόνα αυτή είναι αναμενόμενη, καθώς κάποιοι παράγοντες δεν μπορούν να αναγνωριστούν στο στάδιο του προγραμματισμού και κατά την υλοποίηση γίνονται οι απαραίτητες προσαρμογές ανάλογα με το ενδιαφέρον των Δικαιούχων. Η χαμηλή ενεργοποίηση συνολικά στην ΠΕ4 δείχνει ότι οι διαδικασίες δεν εφαρμόστηκαν αποτελεσματικά και υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Σε αυτό μπορεί να συμβάλει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο επικοινωνίας που να διευκολύνει την ανατροφοδότηση τόσο με τους δυνητικούς δικαιούχους όσο και με τους φορείς διαχείρισης. Οι τρεις ΤΟΔΑ αναγνωρίζουν ότι η συμμετοχή των τοπικών Κοινοτήτων στην ανάπτυξη της Στρατηγικής είναι πολύ σημαντική στην προσέγγιση CLLD. Όμως, κατά την υλοποίηση επικρατούν από πλευράς προϋπολογισμού τα κλασικά έργα (δημόσιων υποδομών) για τα οποία υπάρχει μεγάλη εμπειρία από τα προηγούμενα προγράμματα εις βάρος άλλων δράσεων (soft δράσεις για τον ιδιωτικό τομέα). β) Ευαισθητοποίηση πολιτών κάθε ηλικίας σχετικά με θέματα πλημμυρών, κλιματικής αλλαγής και φυσικών κινδύνων, και ευρύτερα για τη σημασία ενός περιβαλλοντικά φιλικού τρόπου ζωής. γ) Βιωματικές δράσεις για παιδιά και ενήλικες, αλλά και για εκπαιδευτικούς, υποστηρίζοντας τη διάχυση της γνώσης και της ενημέρωσης. δ) Εκπαίδευση χρηστών, που προέρχονται από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, για την αξιοποίηση της Διαδικτυακής Υπηρεσίας ERMIS-F στις καθημερινές λειτουργικές ανάγκες φορέων και ομάδων, που επιχειρησιακά εστιάζουν στις φυσικές καταστροφές και ειδικότερα τις πλημμύρες. ε) Εκτύπωση διαθέσιμων χαρτών σχετικών με τις πλημμύρες και διανομή ενημερωτικού υλικού. H πρόσβαση στην Υπηρεσία ERMIS-F γίνεται μέσω της ιστοσελίδας https://ermis-f.eu/

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==