Αρμάνδος Τζιοζεφέν 1931-2011

78 Ωστόσο, η ανάγκη να ξεφύγει από την ταυτότητα του αυτοδίδακτου τον οδηγεί στην απόφαση να παρακολουθήσει μαθήματα οξυγραφίας και γυμνού στην Ιταλία. Από το 1988 – 1989 για δύο συνεχόμενα καλοκαίρια φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Περουτζίνο του Πιέτρο Βανούτσι (Σχολή τέχνης από τον 16ο αι.) 22 . Με την ολοκλήρωση των σπουδών του πήρε το Α΄ βραβείο στην οξυγραφία (μετάλλιο και δίπλωμα) 23 . Τα μαθή- ματα στην Ακαδημία (1988-1989) θα του προσφέρουν και μια εντελώς καινούρια ευκαιρία να γνωρίσει την οξυγραφία. 24 Η εξοικείωση του καλλιτέχνη με τη χαρακτική θα τον οδηγήσει σε εντελώς καινούριους δρόμους. Επιλέγει τις λινογραφίες για τα πρόσωπα, ενώ χρησιμοποιεί την οξυγραφία για τα τοπία. Τα έργα που βασικά θα τον εντάξουν με περισσότερη σιγουριά στον κό- σμο της χαρακτικής είναι η σειρά με τα πορτρέτα της Κύπρου. Ιδιαίτερο είναι το έργο «Ο παπάς του χωριού» (σελ. 132), το οποίο παρουσιάζει τη μορφή ενός ιερέα με τη λευκή γενειάδα και το γραμμικό πρόσωπο, ένδειξη των πολύχρονων βασάνων. Η έκφραση του προσώπου με το χαμηλωμένο κεφάλι, το σχηματοποιημένο στόμα και τα κλειστά μάτια αποδεικνύουν μια καλά μελετημένη σύνθεση που επικεντρώνεται στον εσωτερικό κόσμο και τον ψυχισμό της προσωπικότητας. Σε άλλα χαρακτικά, κυρίως οξυγραφίες, πειραματίζεται με το χρώμα, ενώ επιμένει στις λεπτομερείς περιγραφές, όπως στα έργα Τα σπίτια στην Κάτω Μονή (17), και Βάρκες στην Αγία Νάπα (18). Παρένθεση στην πορεία του αποτελούν τα έργα με θέμα το γυμνό. Όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Ο Φιλελεύθερος, 29.11.1989, κατά την παραμονή του στην Περούτζια ζωγράφισε 151 γυμνά. Είναι αυτόδηλο ότι το έμπειρο χέρι που χειρίζεται το κάρβουνο κυλά κυριολεκτικά πάνω στο «σώμα», ενώ οι γραμμές, η φυσικότητα και η ισομετρία προσδίδουν ένα ολοκληρωμένο εκφραστικό αποτέλεσμα (19, 20 σελ. 81). Το 1992, υπέβαλε αίτηση για να γίνει μέλος του Ε.ΚΑ.ΤΕ. (βλ. αρχειακό υλικό σελ. 80) και συμμετείχε ενεργά σε όλες τις εκθέσεις του επιμελητηρίου. Ο πολυτάλαντος Αρμάνδος Τζιοζεφέν, τελειομανής και λεπτολόγος, ένας ακούραστος πολυδημιουργός, πέτυχε να υπηρετήσει και τη ζωγραφική. Ιδιαίτερα ευαίσθητος, με καθαρότητα και ειλικρίνεια, χάρισε στην Κύπρο την αφοσίωσή του, τόσο στη μουσική, όσο και στην τέχνη. Ένας γνήσιος άνθρωπος, που θέλησε τα χρώματά του να γίνουν τραγούδια και η μουσική του ζυμώθηκε με το κυπριακό χρώμα. 17 Σπίτια στην Κάτω Μονή 1989, οξυγραφία, 19 Χ 15 εκ. 18 Βάρκες στην Αγία Νάπα 1989, οξυγραφία, 24 Χ 19 εκ. 22. «Ο Αρμάνδος Τζιοζεφέν και το πρωτείο του», εφημερίδα Σημερινή , 30.8.1989. 23. Ό.π. 22. 24. Τεχνική της χαρακτικής με τη χρήση ειδικού βερνικιού που ξύνεται με βελόνες. Βλ. 50χρονα της Κυπριακής Δημοκρατίας, έκθεση χαρακτικής, Λονδίνο, Πάτρα, Αθήνα, Λευκωσία, 2010, σ. 98.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==