Αρμάνδος Τζιοζεφέν 1931-2011

69 το παρόν κείμενο επιχειρείται μια πρώτη προσπάθεια προσέγγισης του εικαστικού έργου του Αρμάνδου Τζιοζε­ φέν, ενός πολυτάλαντου δημιουργού που έγινε γνωστός για τις μουσικές του συνθέσεις, παράλληλα όμως υπηρέ­ τησε και την τέχνη. Ο Αρμάνδος Τζιοζεφέν γεννήθηκε σε δύσκολους καιρούς στη Λευκωσία 1 . Μεγάλωσε μέσα στο καλλιτεχνικό περιβάλλον της οικογένειας Τζιοζεφέν και αναμφίβολα αυτό συνετέλεσε στη μετέπειτα ενασχόλησή του με τη μουσική και τη ζωγραφική. Το 1945 γράφτηκε στο Παγκύπριον Γυμνάσιον. 2 Εκεί είχε την τύχη να έχει ως δάσκαλο στο μάθημα της ιχνογραφίας 3 αρχικά τον Ιωάννη Κισσονέρ­ γη, 4 πιθανότατα στην Α’ τάξη, και ακολούθως τον Αδαμάντιο Διαμαντή. Η επαφή με τους δύο σημαντικούς πατέρες της κυπριακής τέχνης, και ειδικά με τον Διαμαντή αποδεικνύουν περίτρανα και τις μετέπειτα επι­ λογές του ως καλλιτέχνη. Ο μεν Κισσονέργης ήταν ουσιαστικά τοπιογράφος, προσωπογράφος, αγιογράφος και ενδιαφερόταν για τις ηθογραφικές σκηνές, αλλά ήταν, επίσης, και πραγματικός δάσκαλος. 5 Ο Διαμαντής από την άλλη, ανήκε στην πρώτη γενιά καλλιτεχνών της Κύπρου. 6 Ο φιλικός του χαρακτήρας, ο σεβασμός στον μαθητή και η αγάπη του για τη διδασκαλία αποτέλεσαν και τους λόγους που ο Διαμαντής έθρεψε καλλιτεχνικά τις επόμενες γενιές. Η ταυτόχρονη ιδιότητά του ως καλλιτέχνη και δασκάλου έφεραν καρπούς. Ο αλληλοσεβασμός και η εκτίμηση διαφαίνεται και μέσα από τη χει­ ρονομία του Διαμαντή να παραδώσει στον Αρμάνδο αρκετά χρόνια αργότερα, μερικά από τα πρώτα του έργα (1), το Τρικάταρτο καράβι (2) από το 1946, τη χρονιά που ο καλλιτέχνης φοιτούσε στην Α΄ Γυμνασίου, όπως και τα έργα Καράβι (3) και Σχεδιάζοντας ... (4), από την ίδια περίοδο. Η αγάπη και το ενδιαφέρον του Διαμαντή για τους μαθητές του θα τον οδηγήσουν το 1950 7 στην οργάνωση μαθητικής έκθεσης στην Αθήνα, στο Ζάππειο Μέγαρο. Η έκθεση, η οποία τελούσε υπό την υψηλή προ­ στασία του Υπουργείου Παιδείας της Ελλάδας, πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης από τον Διαμαντή 25 χρόνων διδασκα­ λίας των μαθημάτων τέχνης στο Παγκύπριον Γυμνάσιον (1923 -1949). Περιελάμβανε έργα ζωγραφικής και άλλες πρωτότυπες εργασίες που έγιναν από τους μαθητές και τις μαθήτριές του κατά την περίοδο αυτή. Σε αυτή συμμετείχαν ο Ανδρέας Χρυσοχός, ο Νίκος Δυμιώτης, ο Μίκης Μιχαηλίδης, η Περσεφόνη Τζήρου, μετέπειτα γνωστοί καλλιτέχνες και Το εικαστικό έργο του Αρμάνδου Τζιοζεφέν Δρ Αντωνία Λοΐζου ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων 1. Βλ. Σύντομο βιογραφικό σημείωμα. 2. Βλ. Δελτίο προόδου, Παγκύπριον Γυμνάσιον. 3. Εκείνη την περίοδο χρησιμοποιείτο ο όρος ιχνογραφία. 4. Δελτίο εγγραφής στο Ε.ΚΑ.ΤΕ. (Επιμελητήριο Καλών Τεχνών). 5. Γεωργίου –Λοΐζου Τ., Οι θεμελιωτές, έκδοση Δήμου Λάρνακας, Λάρνακα 2002, σ. 19-21. 6. Ό.π. 5 σ. 22-29. 7. Έκθεση ταλαντούχων μαθητών του Παγκυπρίου Γυμνασίου των χρόνων 1925 – 1949, στο Ζάπ- πειο Μέγαρο, στην Αθήνα το 1950 (12.4 – 30.4.1950). 1 Εγκαίνια τρίτης ατομικής έκθεσης. Ο καλλιτέχνης με τον Αδαμάντιο Διαμαντή Ξενοδοχείο Χίλτον, 1984

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==