Αρμάνδος Τζιοζεφέν 1931-2011

142 φής για κάθε αερομοντέλο, όπως γίνεται με τα αληθινά αεροσκάφη. Κατέγραφε πότε κατασκευάστηκε, πότε αγοράστηκε, τα χρώματα με τα οποία βάφτηκε, ποια μηχανή χρησιμοποιήθηκε, και, φυσικά, πόσες πτήσεις πραγματοποιήθηκαν. Ο Αρμάνδος, ως λάτρης που ήταν της αεροπορίας, πάντοτε ήθελε να κατασκευάσει ένα υπό κλίμακα αντίγραφο του Dehavilland DH82 Tiger Moth, ενός διπλάνου που έβλεπε να πετά η ΡΑΦ στη Λευκωσία, όταν ήταν μικρός. Το κατάφερε αυτό το 1965, όταν κατασκέυασε ένα Tiger Moth με άνοιγμα φτερού 33 ίντζες, μικρό για τα σημερινά δεδομένα, αλλά τότε ήταν ένα προσωπικό επίτευγμα γι΄ αυτόν (βλ. φωτ. 6). Συνέχιζε με γοργούς ρυθμούς την κατασκευή πολλών απίστευτων αερομοντέλων και τη δεκαετία του 1960. Περί το τέλος της δεκαετίας του 1960, με την έλευση του τηλεκατευ- θυνόμενου αερομοντελισμού, ο αερομοντελισμός αλλάζει μορφή ανά το παγκόσμιο. Αυτό σημαίνει ότι ο κατασκευαστής μπορεί πλέον να ελέγξει την πτήση του αερομοντέλου από το έδαφος με τηλεχειριστή- ριο και να εκτελεί πτήσεις όπως ένα κανονικό αεροσκάφος. Όμως, η αγορά τηλεχειριστηρίου ήταν ένα πρόσθετο και μεγάλο κόστος για τον αερομοντελιστή. Ο Αρμάνδος αγόρασε το πρώτο τηλεχειριστήριό του από έναν Αμερικάνο αερομοντελιστή που τότε ήταν στην Κύπρο και ο οποίος τον εκπαίδευσε σχετικά (βλ. φωτ. 7). Ο Αρμάνδος πήρε στα χέρια του το πηδάλιο του πρώτου του τηλεκατευθυνόμενου αερομο- ντέλου το 1973 (βλ. φωτ. 8). Μια νέα εποχή για τον αερομοντελιστή Αρμάνδο είχε αρχίσει. Τον ίδιο καιρό ιδρύεται και η Αερολέσχη Κύπρου και ο αερομοντελισμός υπάγεται πλέον οργανωμένα σε αυτήν. Ακούραστο μέλος της, ο Αρμάν- δος βοηθά στη διάδοση του αερομοντελισμού ανάμεσα σε νέα μέλη. Επίσης, οργανώνεται και το πρώτο αερομοντελοδρόμιο στη Λακατά- μεια, πλησίον του στρατιωτικού αεροδρομίου και του οικήματος της αερολέσχης. Ο Αρμάνδος, ως πρωτοπόρος, έχει πάντοτε το εργαστήριό του ανοικτό για άλλους αερομοντελιστές προκειμένου να διδάξει την τέχνη της κατασκευής αερομοντέλων. Ένας εξ αυτών και ο πατέρας μου και στη συνέχεια εγώ. Ο Αρμάνδος πάντα κατάφερνε να περάσει την αγάπη και το μεράκι του σε οποιονδήποτε. Τον θυμάμαι στο εργα- στήριό του, έναν γνήσιο καλλιτέχνη, με τα εργαλεία του συγυρισμένα και ταξινομημένα, πάντοτε πρόθυμος να μοιραστεί τα μυστικά του. Τα αερομοντέλα εξελίσσονται λόγω της τηλεκατεύθυνσης και γίνονται πιο μεγάλα και πολύπλοκα, καθώς γεννιούνται ακροβατικά αεροπλάνα και αεροπλάνα υπό κλίμακα (αντίγραφα αληθινών). 7 Ο Αρμάνδος με το πρώτο του τηλεχειριστήριο 1973 8 Τηλεκατευθυνόμενο αερομοντέλο 1973

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==