Ετήσια Έκθεση ΓΚΧ 2020

14 | ΓΕΝΙΚΟ ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2020 | 15 Ανάπτυξης και τη Γενική Διεύθυνση Έρευνας και Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τεχνική κατάρτιση. Τον συντονισμό της εκπαίδευσης ασκεί ο «Πυρήνας Μάθησης του ΓΧΚ», ο οποίος, όπως κάθε χρόνο, κατάρτισε Σχέδιο Δράσης για το 2020 βασισμένο σε διάγνωση των ετήσιων αναγκών μάθησης. Η υλοποίηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης στη διάρκεια του έτους ήταν μειωμένη λόγω της πανδημίας. Ο «Πυρήνας Μάθησης» διαχρονικά συντονίζει εκπαιδεύσεις σε θέματα όπως: y ανάπτυξη και εφαρμογή νέων αναλυτικών μεθόδων και τεχνικών προηγμένης τεχνολογίας καθώς και προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών, y διασφάλιση ποιότητας και μετρολογία στη χημεία, y εκτίμηση κινδύνου μέσω τροφής, νερών κ.ά., y ανάπτυξη δεξιοτήτων σε θέματα διοίκησης, οργάνωσης και συντονισμού εργασίας (σε συνεργασία με την Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης (ΚΑΔΔ)), και y εφαρμογή νέων προσεγγίσεων στα θέματα των αρμοδιοτήτων του ΓΧΚ, κ.ά. Επιπρόσθετα, το 2020, στο πλαίσιο διάχυσης της γνώσης ανάμεσα στο προσωπικό του ΓΧΚ, οργανώθηκαν μόνο δύο διαλέξεις με θέματα σχετικά με τις αρμοδιότητες του ΓΧΚ από λειτουργό του ΓΧΚ καθώς και από ξένο εμπειρογνώμονα. ΕΛΕΓΧΟΣ - ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ – ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ ΕΘΝΙΚΑΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ – ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ – ΕΠΙΤΗΡΗΣΗΣ Το ΓΧΚ ανταποκρινόμενο στις ανάγκες της κοινωνίας, της πολιτείας αλλά και σε ευρωπαϊκές και διεθνείς απαιτήσεις και σε τυχόν αναφυόμενα προβλήματα, κατά το 2020, ανέπτυξε και εφάρμοσε συνολικά 59 προγράμματα Ελέγχου - Παρακολούθησης – Επιτήρησης (ΕΠΕ), τα οποία καλύπτουν ολοκληρωμένα τον απαιτούμενο έλεγχο, μεταξύ των οποίων: y 32 προγράμματα ελέγχου, παρακολούθησης και επιτήρησης τροφίμων, y 8 προγράμματα ελέγχου, παρακολούθησης και επιτήρησης φαρμάκων, καλλυντικών, παιδικών παιχνιδιών και άλλων καταναλωτικών προϊόντων, και y 19 προγράμματα ελέγχου, παρακολούθησης και επιτήρησης περιβάλλοντος και νερού ΤασχετικάπρογράμματαΕλέγχου–Παρακολούθησης–Επιτήρησηςπραγματοποιήθηκανσεσυνεργασίαμε τις καθ’ ύλην αρμόδιες Υπηρεσίες και παρουσιάζονται αναλυτικά στην ιστοσελίδα του ΓΧΚ στον σύνδεσμο: https://cutt.ly/2pBydR2 Κατά τον σχεδιασμό τους λήφθηκαν υπόψη οι υφιστάμενοι πόροι (ανθρώπινοι πόροι, εξοπλισμός, αναλώσιμα κ.ά.) στον τρέχοντα προϋπολογισμό ώστε ναείναιυλοποιήσιμακαινααφήνουνκαιέναπεριθώριο γιαανταπόκριση σε έκτακτα περιστατικάσε περιόδους κρίσεων. Κατά το 2020 υλοποιήθηκαν όλα τα σχεδιασθέντα προγράμματα Ελέγχου – Παρακολούθησης – Επιτήρησης, με μειωμένο αριθμό δειγμάτων (μείωση γύρω στο 19%) και με ελαφρώς μειωμένο αριθμό εξετασθεισών παραμέτρων (μείωση γύρω στο 5%) (βλ. επόμενο κεφάλαιο), λόγω των περιοριστικών μέτρων για αντιμέτωπιση της πανδημίας του κορωνοϊού. ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΔΥΝΑΜΙΚΟΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤοανθρώπινοδυναμικότουΓΧΚκατάτο2020ανήλθεσε 159 άτομα. Συγκεκριμένα, λειτούργησεμε59Χημικούς, Μικροβιολόγους, Βιολόγους, τρία άτομα γραμματειακό προσωπικό σε μόνιμες θέσεις και, επιπλέον, επτά άτομα γραμματειακό προσωπικό αορίστου χρόνου και 22 άτομα βοηθητικό προσωπικό. Επίσης, κατά το 2020 στο ΓΧΚ εργάστηκαν 46 άτομα (πτυχιούχοι Χημικοί/Μικροβιολόγοι/Βιολόγοι) ως έκτακτοι Χημικοί αορίστου χρόνου και ένα άτομο ως Τεχνικός Χημείου αορίστου χρόνου. Για τη διεξαγωγή ερευνητικών προγραμμάτων και του Προγράμματος Βιωσιμότητας Μεταβατικής Βοήθειας προσλήφθηκαν επιπλέον 14 Χημικοί, τέσσερις Μικροβιολόγοι/Βιολόγοι και δύο εργάτες με αγορά υπηρεσιών μέσω εταιρείας και ένας Συνεργάτης για τη διαχείριση ερευνητικών προγραμμάτων (αορίστου χρόνου) (βλ. Σχήμα 1). Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι από τους 106 επιστήμονες οι 82 (ποσοστό 77%) είναι κάτοχοι τουλάχιστον ενός μεταπτυχιακού τίτλου και αρκετοί από αυτούς κάτοχοι διδακτορικού τίτλου (βλ. Σχήμα 2). Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το 2020 επιτεύχθηκε η αναβάθμιση σε θέση επιστημονικού προσωπικού (Χημικού, Βιολόγου, Μικροβιολόγου) των κατόχων πτυχίου ή/και μεταπτυχιακού στη Χημεία / Βιολογία /Μικροβιολογία, που υπηρετούσανστο ΓΧΚ επι σειρά ετώνσε θέση Τεχνικού Χημείου, και οι οποίοι αποτελούσαν γύρω στο 60% των πτυχιούχων του. Παρόλα αυτά, η έλλειψη μόνιμου προσωπικού τόσο επιστημονικού όσο και διοικητικού, όπως φαίνεται και στο Σχήμα 1, δεν δημιουργεί διαχρονικά σταθερές προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη του ΓΧΚ. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ / ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού του ΓΧΚ και ο απαιτούμενος εκπαιδευτικός σχεδιασμός αποτελούν σημαντική συνισταμένη για την προώθηση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών του. Κατάτο2020συνεχίστηκεσεπεριορισμένοβαθμόηεπιμόρφωσητουπροσωπικού, κυρίωςδιαδικτυακά, λόγω των εφαρμοζόμενων περιοριστικών μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας του κορωνοϊού, σε θέματα τεχνικά, διασφάλισης ποιότητας και διοίκησης. Ιδιαίτερα σημαντική αξιολογείται η συμμετοχή του προσωπικού σε εκπαιδεύσεις οι οποίες προσφέρονται από την ΕΕ όπως μέσω: α) του προγράμματος «Καλύτερη Εκπαίδευση για Ασφαλέστερα Τρόφιμα (BTSF)», β) του προγράμματος «The European Food Risk Assessment Fellowship Programme (EU-FORA)» της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων με το οποίο ενδυναμώνεται η εμπειρογνωμοσύνη του Γενικού Χημείου σε θέματα εκτίμησης κινδύνων στα τρόφιμα, και γ) της χρηματοδότησης από τη Γενική Διεύθυνση 51% 43% 6% Mόνιμοι Έκτακτοι/ Συμβάσεις/ Αγορά Υπηρεσιών Εναλλάξιμοι Σχήμα 1: Κατανομή Προσωπικού ΓΧΚ όλων των βαθμίδων-2020 59% 18% 23% Μεταπτυχιακό (Master) Πτυχίο Διδακτορικό (Ph.D) Σχήμα 2: Κατανομή επιστημονικού προσωπικού ΓΧΚ σύμφωνα με ακαδημαϊκά προσόντα - 2020 Σταθερός στόχος του ΓΧΚ είναι η συνεχής επένδυση στηνανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, η ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσής του με μόνιμο επιστημονικό προσωπικό σε οργανικές θέσεις και η εδραίωση της επιστημονικής του αριστείας. Τα διαχρονικά αποτελέσματα του ασκούμενου ελέγχου από το ΓΧΚ, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες, καταδεικνύουν ένα υψηλό επίπεδο εμπεριστατωμένου ελέγχου ο οποίος αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τα αναφυόμενα προβλήματα και τους διαθέσιμους πόρους.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==