Αγρότης, τεύχος 482

A Γ Ρ Ο Τ Η Σ 2 0 2 1 / T E Υ Χ Ο Σ 4 8 2 57 7 Πληροφορίες για το ιστορικό συζητήσεων εντός του Ευρωκοινοβουλίου και η θέση του Ευρωκοινοβουλίου είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα (όσον αφορά στον Κανονισμό για τον στρατηγικό σχεδιασμό): https://cutt.ly/6bV5yrD 8 Αρ. εγγράφου 6434/21 ημ. 23/2/2021 που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου της ΕΕ: https://cutt.ly/0bV5iaE 9 COM(2019) 640 final, Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών: Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, 11/12/2019. 10 Έγγραφο εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής SWD(2020) 93 final ημ. 20/5/2020 με τίτλο «Commission staff working document Analysis of links between CAP reform and Green deal», 11 COM(2020) 380 final, Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών: Στρατηγική της ΕΕ για τη βιοποικιλότητα με ορίζοντα το 2030, Επαναφορά της φύσης στη ζωή μας, 20/5/2020. 12 COM(2020) 381 final και COM(2020) 381 final ANNEX, Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών: Από το αγρόκτημα στο πιάτο, Μια στρατηγική για ένα δίκαιο, υγιές και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα τροφίμων, 20/5/2020. 13 COM(2020) 562 final, Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών: Ενίσχυση της κλιματικής φιλοδοξίας της Ευρώπης για το 2030, Επενδύουμε σε ένα κλιματικά ουδέτερο μέλλον προς όφελος των πολιτών μας, 17/9/2020. 14 Έγγραφα εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με αρ. SWD(2020) 367-398 final για τα έγγραφα που αφορούν όλα τα κράτη μέλη. Το έγγραφο για την Κύπρο έχει αρ. SWD(2020) 370 final. 15 Friends of the Εarth-Europe και άλλες 26 αγροτικές οργανώσεις υπέγραψαν σχετική επιστολή ημερομηνίας 30/10/2020 με θέμα Withdrawal of the Commission proposal for the post-2020 Common Agricultural Policy, https://cutt.ly/5bV5L7R 16 Ο αριθμός πολιτών που υπέγραψαν σχετική δήλωση στον ιστότοπο https://cutt.ly/9bV5CKe πρακτικών με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Παρόλα αυτά, ο κίνδυνος απώλειας χρηματοδοτικών πόρων με το νέο μοντέλο αξιολόγησης εκ του αποτελέσματος παραμένει. Οι ανησυχίες ενισχύονται και από τις διαφορές μεταξύ των κρατών μελών όσον αφορά στον αναμενόμενο ρυθμό υλοποίησης/ πραγμάτωσης των στόχων της ΚΓΠ αλλά και του διαφορετικού σημείου εκκίνησης μεταξύ των κρατών μελών. Οι διαφορές αυτές, αν και εκ πρώτης όψεως αποτελούν εγγενές πρόβλημα της αγροτικής πολιτικής για την ΕΕ, ταυτόχρονα αναγνωρίζονται και ως σημείο εκκίνησης για προβολή της διαφορετικότητας αλλά και της συνοχής της ΕΕ στην επίτευξη κοινά αποδεκτών στόχων. Τα κράτη μέλη, αν και σε γενικές γραμμές τάσσονται υπέρ της περιβαλλοντικής πολιτικής που παρουσιάζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο κείμενο της γενικής συμφωνίας διαμορφώνουν ένα πλαίσιο που βασίζεται στις ανησυχίες και τις επιδιώξεις τους, αλλά και στη δημιουργία συνθηκών που θα ενθαρρύνουν τους γεωργούς ως τους κύριους μέτοχους σε αυτή την προσπάθεια. Η γεωργία παίρνει μια μορφή πιο φιλική και πιο φιλόδοξη στα θέματα που αφορούν στο περιβάλλον . Μια γεωργία που θα είναι πιο σύγχρονη, με τη χρήση εργαλείων που πηγάζουν από την εφαρμογή γεωργίας ακριβείας και την ψηφιοποίηση δεδομένων. Μια γεωργία που θα διαμορφώνει τις συνθήκες για την παραγωγή καινοτόμων πρακτικών που πετυχαίνουν περισσότερα αποτελέσματα με την όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση στο περιβάλλον, παραμένει κοινός στόχος για την ΕΕ. Το Ευρωκοινοβούλιο, στις τροποποιήσεις που προτείνει επί των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη νέα ΚΓΠ, προβαίνει σε σημαντικό αριθμό προτάσεων ενίσχυσης της κοινωνικής και περιβαλλοντικής πτυχής της ΚΓΠ 7 . Τάσσεται υπέρ αυξημένης χρηματοδοτικής δέσμευσης επί του προϋπολογισμού της ΚΓΠ (τουλάχιστον 40% του προϋπολογισμού) για την επίτευξη των κλιματικών και περιβαλλοντικών στόχων. Επιπρόσθετα, περιορίζει την ευελιξία για τα κράτη μέλη όσον αφορά στην επίτευξη των στόχων θέτοντας ως ελάχιστο ποσοστό απόκλισης, από τους συμφωνημένους, μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κρατών μελών, στα εθνικά στρατηγικά σχέδια στόχους για το περιβάλλον, το 35% για το έτος 2025 και το 30% για το έτος 2027 (μείωση κατά 10% σε σχέση με το κείμενο γενικής προσέγγισης του Συμβουλίου της ΕΕ). Όσον αφορά στη στήριξη των νέων γεωργών, το Ευρωκοινοβούλιο προτείνει τροποποιήσεις για την περαιτέρω στήριξή τους. Το Ευρωκοινοβούλιο στις θέσεις του εισάγει, επίσης, πρόσθετες κοινωνικές υποχρεώσεις, υπό τον όρο «κοινωνική αιρεσιμότητα», για τους γεωργούς ως εργοδότες στο πλαίσιο διαμόρφωσης μιας κοινωνικά αποδεκτής ΚΓΠ που προάγει την ισότητα και την ευημερία εργοδοτουμένων στον γεωργικό τομέα. Με σχετικό έγγραφο 8 , αριθμός 13 κρατών μελών αντιτάσσεται στο αίτημα του ευρωκοινοβουλίου για την υποχρέωση τα κράτη μέλη να πληροφορούν τους γεωργούς για τις υποχρεώσεις τους για το θέμα αυτό και την υποχρέωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αξιολογεί την πρόοδο των κρατών μελών στο πλαίσιο εφαρμογής της «κοινωνικής αιρεσιμότητας». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενισχύοντας και αναβαθμίζοντας τους στόχους για το περιβάλλον και το κλίμα, έχει θέσει ως κεντρικό άξονα της πολιτικής της την Πράσινη Συμφωνία 9 με στόχο να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2050. Οι πολιτικές που πηγάζουν από την Πράσινη Συμφωνία θα καταστήσουν την ΕΕ πρωτοπόρο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, αποφεύγοντας την ενεργειακή εξάρτηση από μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Για τον σκοπό αυτό, το χαρτοφυλάκιο για την υλοποίηση της Πράσινης Συμφωνίας έχει αναληφθεί από τον Επίτροπο Frans Timmermans, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο αυτό, τονίζει συνεχώς, την ανάγκη επίτευξης των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας και την πρόθεσή της να χρησιμοποιήσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για την πραγμάτωση των στόχων αυτών. Για την υλοποίηση της Πράσινης Συμφωνίας , για την οποία έχουν δεσμευθεί τα κράτη μέλη σε επίπεδο αρχηγών κρατών, δεν μπορεί παρά να αξιοποιηθούν και οι δυνατότητες χρηματοδότησης και υλοποίησης που παρέχονται από την ΚΓΠ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εντάσσοντας ένα από τα μεγαλύτερα χρηματοδοτικά εργαλεία του προϋπολογισμού της ΕΕ, εξέδωσε σχετικό έγγραφο εργασίας 10 στο οποίο τονίζονται οι δεσμοί μεταξύ ΚΓΠ και Πράσινης Συμφωνίας αλλά και οι υποχρεώσεις των κρατών μελών για τη διασφάλιση των στόχων που τίθενται για την ΕΕ στο άμεσο μέλλον. Στις στρατηγικές που αποτελούν μέρος της Πράσινης Συμφωνίας όπως η Στρατηγική για τη Βιωσιμότητα 11 , Στρατηγική από το αγρόκτημα στο πιάτο 12 (Μάιος 2020) και στην ανακοίνωση για Ενίσχυση της Κλιματικής φιλοδοξίας 13 (Σεπτέμβριος 2020), καθορίζονται σε σημαντικό αριθμό οι στόχοι για την ΕΕ που σχετίζονται με την γεωργία μέχρι το 2030. Στις 18/12/2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβηκε μετά από διαβούλευση με τα κράτη μέλη σε συστάσεις όσον αφορά στα στρατηγικά σχέδια τους για την ΚΓΠ που θα καλύπτουν την περίοδο 2023-2027 14 . Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, θέτοντας το θέμα περιβάλλον ως πρώτη προτεραιότητα πολιτικής για την ΕΕ, έχουν δηλώσει τηδυσαρέσκειά τους για τααποτελέσματα του διαλόγου στο Συμβούλιο της ΕΕ και στο Ευρωκοινοβούλιο, καλώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει δράση. Σημαντικός αριθμός περιβαλλοντικών οργανώσεων 15 αλλά και πολιτών 16 ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ΓΕΩΡΓΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5NDYxNw==