Αγρότης, τεύχος 478
ΟΙΝΩΝ ΝΕΑ A Γ Ρ Ο Τ Η Σ 2 0 1 9 / T E Υ Χ Ο Σ 4 7 8 59 Μέτρων του Κυπριακού Προγράμματος εκτιμάται ότι ο αμπελώνας αναδιαρθρώνεται συνεχώς στη βάση του εκσυγχρονισμού και της επίκαιρης προσφοράς-ζήτησης εμπορεύσιμων ποικιλιών αμπέλου, ενώ το παραδοσιακό αμπελουργικό τοπίο αποκαθίσταται συστηματικά (Μέτρο ΕΠΣΑ 1β-Αναδιάρθρωση και Μετατροπή Αμπελώνων). Υπολογίζεται ότι οι αμπελουργοί οινοποιήσιμων σταφυλιών έχουν διασφαλίσει μέρος του εισοδήματός τους έναντι των αρνητικών επιπτώσεων της ανομβρίας που διαχρονικά μαστίζει τον τόπο (Μέτρο ΕΠΣΑ 3δ-Ασφάλιση της Συγκομιδής), ενώ συνάμα εκτιμάται ότι έχει δημιουργηθεί αριθμός νέων θέσεων εργασίας απασχολουμένων στελεχών και εργατικού προσωπικού τόσο λόγω της επενδυτικής ενίσχυσης των οινοποιητικών επιχειρήσεων (Μέτρο ΕΠΣΑ 3α-Επενδύσεις στις Οινοποιητικές Επιχειρήσεις) όσο και λόγω της καινοτομίας (Μέτρο ΕΠΣΑ 3ζ-Καινοτομία στον Αμπελοοινικό Τομέα), καθώς και της συνεχούς βελτίωσης της αναγνωρισιμότητας και του μεριδίου αγοράς (Μέτρο ΕΠΣΑ 3β-Ενημέρωση στα Κράτη Μέλη/Προώθηση στις Τρίτες Χώρες) που κατείχαν μέχρι σήμερα οι εν λόγω επιχειρήσεις. Είναι φανερό ότι η Κύπρος πορεύεται σε μια λεωφόρο συνεχούς εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης. Ειδικότερα, ο αμπελοοινικός τομέας αποτελεί διαχρονικά τομέα κλειδί για την οικονομία του τόπου και συνεχή προτεραιότητα για την αγροτική πολιτική του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, το οποίο σύμφωνα με τον θεσμικό του ρόλο, σχεδίασε και εφαρμόζει το νέο Κυπριακό Πρόγραμμα για την προγραμματική περίοδο 2019-2023. Αυτό υποβλήθηκε για εξέταση και αντεξέταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εν τέλει εγκρίθηκε, στις 22 Νοεμβρίου 2019, ως συμβατό με το κεκτημένο της Ένωσης. Η πολιτική, ο προσανατολισμός, τα μέτρα στήριξης και οι διαθέσιμοι πόροι του Κυπριακού Προγράμματος 2019- 2023 τείνουν προς την ίδια κατεύθυνση που επιλέγηκε με σαφήνεια από το 2004 και εντεύθεν. Οι όποιες αλλαγές, βελτιώσεις και προσαρμογές έγιναν δεν αλλοιώνουν την ουσία των επιλογών στήριξης ούτε τον προσανατολισμό του Κυπριακού Προγράμματος μέσα από το οποίο αναμένεται να διατεθούν συνολικά περίπου €22.687.000 σε αμπελουργούς και οινοπαραγωγούς κατά την προγραμματική περίοδο 2019-2023. Το Κυπριακό Πρόγραμμα 2019-2023, όπως και το Πρόγραμμα 2014-2018, στοχεύει, μεταξύ άλλων, να προβάλει την προστιθέμενη αξία της ενωσιακής οινοπαραγωγής διεθνώς, να εξελίξει και να αναπτύξει τον αμπελοοινικό τομέα τοπικώς υπό το σλόγκαν «think global, act local» [«Glo(b)cal»]. Όλα τα μέτρα στήριξης του νέου Κυπριακού Προγράμματος είναι σύμφωνα με το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της Ένωσης, τον 1 ο πυλώνα της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής μετά το 2021 - συγκεκριμένα από τον προτεινόμενο Κανονισμό για τα Στρατηγικά Σχέδια - καθώς και τους Κανονισμούς (ΕΕ) 1308/2013, (ΕΕ) 2016/1149, (ΕΕ) 2016/1150 και τις συναφείς Κατευθυντήριες Γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κατά συνέπεια, το Κυπριακό Πρόγραμμα 2019-2023, ως συνέχεια των προηγούμενων Προγραμμάτων, αποτελεί μια κοινή στρατηγική για την επίτευξη των ενωσιακών επιδιώξεων και των εθνικών προτεραιοτήτων της Κύπρου στον αμπελοοινικό τομέα και, συνάμα, μια ακόμη σημαντική ευκαιρία αμπελοοινικής ανάπτυξης της χώρας. Μέτρα Στήριξης Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 2017-2018 2018-2019 Πηγή: Κυπριακός Οργανισμός Αγροτικών Πληρωμών Υπό το φως των πιο πάνω, ο Πίνακας συνοψίζει τα τεχνικά δεδομένα του οικονομικού έτους 2018-2019 (16/10/2018- 15/10/2019), τα οποία καταδεικνύουν ότι έχουν εφαρμοστεί επιτυχώς τέσσερα Μέτρα Στήριξης και έχει γίνει κατορθωτή η πλήρης εκταμίευση (100%) του αντίστοιχου ποσού που καταλέγεται στον οικονομικό φάκελο της Κύπρου, δηλαδή €4.646.000. Αυτά τα τεχνικά δεδομένα αντιπαραβάλλονται σε σχέση με το προηγούμενο έτος αναφοράς (16/10/2017-15/10/2018) όπου έχουν εφαρμοστεί επιτυχώς πέντε Μέτρα Στήριξης με πλήρη ποσοστό εκταμίευσης (δηλαδή €4.646.000). Το γεγονός της διαδοχικής πλήρους εκταμίευσης των διαθέσιμων οικονομικών πόρων της Ένωσης δημιουργεί και διατηρεί ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ των αρμοδίων Αρχών της Κυπριακής Δημοκρατίας και των δικαιούχων, δημιουργώντας αισιόδοξη προοπτική για το μέλλον των αμπελουργικών κοινοτήτων της υπαίθρου, των οινοπαραγωγών, του αμπελοοινικού τομέα και της εθνικής ανταγωνιστικότητας, γενικότερα. €0 €6.000 €2.121.000 €259.000 €2.260.000 €0 €4.646.000 €34.000 €0 €2.288.000 €275.000 €2.014.000 €35.000 €4.646.000 Άρθρο 45 παράγραφος 1 στοιχείο (α) Άρθρο 45 παράγραφος 1 στοιχείο (β) Άρθρο 46 παράγραφος 3 στοιχεία (α), (β), (δ) Άρθρο 49 Άρθρο 50 Άρθρο 51 ΕΠΣΑ 3β.1 - Ενημέρωση στα κράτη μέλη ΕΠΣΑ 3β.2 - Προώθηση σε τρίτες χώρες ΕΠΣΑ 1β - Αναδιάρθρωση και μετατροπή αμπελώνων ΕΠΣΑ 3δ - Ασφάλιση συγκομιδής ΕΠΣΑ 3α - Επενδύσεις στις οινοποιητικές επιχειρήσεις ΕΠΣΑ 3ζ - Καινοτομία στον αμπελοοινικό τομέα ΣΥΝΟΛΟ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0