ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ, τεύχος 44ο

99 Ηγεσία ή Μάνατζμεντ λέξης ηγέτης ανακύπτει κατευθείαν στο μυαλό τους ο ρόλος του μάνατζερ. Η εννοιολογική διαφορά των δύο όρων δεν αφορά τα άτομα που ασκούν την επιστήμη του μάνατζμεντ και την ηγεσία ως λειτουργίες. Ένα άτομο πρέπει να ασκεί ταυτόχρονα και το μάνατζμεντ και την ηγεσία, οι δύο έννοιες είναι δηλαδή συμπληρωματικές και αλληλοεπιδρούν στο άτομο που ασκεί και τις δύο λειτουργίες. Για κάποιους μελετητές το μάνατζμεντ αντιμετωπίζει την πολυπλοκότητα στις σύγχρονες οργανώσεις, ενώ η ηγεσία αντιμετωπίζει τις αλλαγές του σύγχρονου κόσμου και εδώ έγκειται η ειδοποιός διαφορά τους. Οι μάνατζερ είναι οι άνθρωποι που εργάζονται σε μιαν εταιρεία και κάνουν τα πράγματα σωστά, ενώ οι ηγέτες είναι οι άνθρωποι που κάνουν τα σωστά πράγματα ( Bennis , 1989). Η έννοια της ηγεσίας στις σύγχρονες επιχειρήσεις έχει καθιερωθεί να αποκαλείται μάνατζμεντ . Η αποτελεσματική ηγεσία εμπεριέχει την άσκηση του μάνατζμεντ, αλλά περικλείει αυτή την «τυποποιημένη» ίσως λειτουργία της άσκησης εξουσίας σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, που έχει να κάνει και με την επένδυση στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπινου δυναμικού. Ένας μάνατζερ, ο οποίος έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ηγέτη, είναι το ιδανικό άτομο να οδηγήσει τον οργανισμό τουψηλά στο πλαίσιο της σύγχρονης εποχής των συνεχών αλλαγών, της συνεχούς ανασφάλειας. Οι διαφορές μεταξύ μάνατζερ και ηγέτη εντοπίζονται σε τέσσερις τομείς: στις στάσεις απέναντι στους στόχους, στις αντιλήψεις για την εργασία, στις σχέσεις με τους άλλους και στην αντίληψη που έχουν για τον εαυτό τους, και αποτυπώνονται σε εικόνα βασικές διαφορές, με σκοπό να αποσαφηνιστεί όσο το δυνατόν περισσότερο η στενή σχέση μεταξύ των δυο εννοιών, Παράρτημα «Β», [Πίνακας των Μπουραντά (2002) και Bennis (Cameron και Green 2004)]. (4) Χαρακτηριστικά Μάνατζερ - Ηγέτη - Ηγέτη και Μάνατζερ Όπως αναλυτικά παρατίθενται στο Παράρτημα «Γ». (5) «Ηγεσία ή Μάνατζμεντ» για τον Υποψήφιο Εύελπι, Ναυτικό Δόκιμο, Ίκαρο. «Ηγεσία ή Μάνατζμεντ» είναι ένα ερώτημα που καλούμαστε να δώσουμε απάντηση εμείς οι Στρατιωτικοί, του οποίου ο βαθμός σύγχυσης είναι πασιφανές από τις πολλές και διφορούμενες απαντήσεις. Οι στρατιωτικές σχολές και των τριών Κλάδων των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, ακολουθώντας πιστά τις εξελίξεις στο πεδίο της διοίκησης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού -που επικράτησαν τόσο στον χώρο των επιχειρήσεων όσο και σε αυτόν των στρατιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων των κρατών της Δύσης- προσπάθησαν

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0