Αγρότης, τεύχος 477

A Γ Ρ Ο Τ Η Σ 2 0 1 9 / T E Υ Χ Ο Σ 4 7 7 54 ΓΕΩΡΓΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ υλοποίησης» (Στρατηγικός Σχεδιασμός) όπου διαφάνηκε στήριξη της νέας φιλοσοφίας επίτευξης αποτελεσμάτων για την ΚΓΠ 2021-2027 από τα κράτη μέλη. Η Αυστριακή αλλά και η Ρουμανική Προεδρία στη βάση των συζητήσεων προχώρησαν σε προτάσεις τροποποιήσεων επί του κειμένου βάσει των θέσεων που διατυπώθηκαν από τα κράτη μέλη. Οι συζητήσεις για τη νέα ΚΓΠ είχαν επικεντρωθεί σε ζητήματα που αφορούσαν στους δείκτες, τον τρόπο χρήσης τους στο πλαίσιο ικανοποίησης των στόχων της ΕΕ για τη νέα ΚΓΠ αλλά και σε θέματα που αφορούσαν υποχρεώσεις των κρατών μελών όσον αφορά παρεμβάσεις/στόχους και υποβολή εκθέσεων υλοποίησης της νέας ΚΓΠ. Επιπρόσθετα, έγιναν συζητήσεις επί τεχνικών θεμάτων. Η Κύπρος στήριξε, μαζί με άλλα κράτη μέλη, την αύξηση του προϋπολογισμού για την ΚΓΠ τουλάχιστον στα επίπεδα της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου (2014-2020) ώστε να βοηθηθούν οι γεωργοί αλλά και να εκπληρωθούν οι στόχοι της ΕΕ που τίθενται για την ΚΓΠ στη νέα προγραμματική περίοδο (2021-2027). Επιπρόσθετα, στήριξε την παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας για τα κράτη μέλη ώστε να μπορούν να διαμορφώνουν πολιτικές προσαρμοσμένες στις τοπικές ανάγκες και να ικανοποιούν τους γενικότερους στόχους της ΕΕ για την ΚΓΠ. Τέλος, μαζί με άλλα κράτη μέλη η Κύπρος εξέφρασε άποψη για περαιτέρω απλοποίηση της ΚΓΠ ώστε η εφαρμογή της να είναι τέτοια που να μην επιβαρύνει αχρείαστα τους γεωργούς και τις εθνικές διοικήσεις. Στο πλαίσιο των συζητήσεων επί των προτάσεων της νέας ΚΓΠ στο Ευρωκοινοβούλιο, η αρμόδια Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου (COMAGRI) είχε προβεί σε ανταλλαγή απόψεωνεπί τωνπροτάσεων τηςΕυρωπαϊκήςΕπιτροπής. Όσον αφορά στην πρόταση Κανονισμού για τα Στρατηγικά Σχέδια (COM 2018/392 final και COM 2018/392 final Annexes 1 to 12) x , παρόλο που η αρμόδια Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου έχει εγκρίνει σχετικόκείμενομε7.000 τροποποιήσεις, αυτόδεν έχει τεθεί για ψηφοφορία στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου. Όσον αφορά στον Οριζόντιο Κανονισμό (COM 2018/393 final) xi , έχουν προταθεί πέραν των 1,000 τροποποιήσεων. Τα νέα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου αναμένεται από τον Σεπτέμβριο 2019 και έπειτα να καθορίσουν τα βήματα που θα ακολουθηθούν για την πορεία της εξέτασης των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Λόγω του γεγονότος ότι κανένα από τα κείμενα για την ΚΓΠ 2021-2027, όπως αυτά έχουν τροποποιηθεί από τις αρμόδιες Επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου, δεν έχει τεθεί προς ψήφιση στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, το Ευρωκοινοβούλιο έχει την ευχέρεια να επανεξετάσει τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ΚΓΠ 2021-2027 προτού προχωρήσει στη διαδικασία ψήφισης οποιωνδήποτε τροποποιήσεων στην ολομέλεια. Η διάρκεια των συζητήσεων μέχρι και την τελική κατάληξη στο νομοθετικό πλαίσιο που θα καθορίζει την εφαρμογή της ΚΓΠ 2021-2027 στην ΕΕ δεν αναμένεται να είναι σύντομη. Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναγνωρίζοντας ότι η λειτουργία του νέου νομοθετικού πλαισίου για την ΚΓΠ 2021-2027 δεν θα πραγματοποιηθεί πριν την 1/1/2021, έχει προχωρήσει σε σχετικό προγραμματισμό για υποβολή πρότασης Κανονισμού με μεταβατικές διατάξεις που θα καλύπτει το έτος 2021 όσον αφορά στη λειτουργία της ΚΓΠ. Η πρακτική αυτή είχε τύχει εφαρμογής και για την ΚΓΠ 2014-2020 με την έκδοση του σχετικού Κανονισμού 1310/2013 για το έτος 2014 xii . Είναι ενδεικτικό ότι οι συζητήσεις επί των προτάσεων για την ΚΓΠ της περιόδου 2014-2020 διήρκησαν περί τα δύο έτη (Οι προτάσεις Κανονισμών κοινοποιήθηκαν τον Οκτώβριο 2011 και τον Δεκέμβριο του 2013 δημοσιοποιήθηκαν τα κείμενα που είχαν συμφωνηθεί από Ευρωκοινοβούλιο, Συμβούλιο της ΕΕ και Ευρωπαϊκή Επιτροπή). Το γεγονός αυτό οφειλόταν εν μέρει και στην ανάγκη τήρησης της διαδικασίας της συν- απόφασης κατ’ εφαρμογή της Συνθήκης της Λισαβόνας. Ανάλογος ή και περισσότερος χρόνος είναι πιθανόν να χρειασθεί και για τις συζητήσεις για την περίοδο 2021-2027. Σημαντικοί παράγοντες στις εξελίξεις για το νέο νομοθετικό πλαίσιο της ΚΓΠ αναμένεται να αποτελέσουν μεταξύ άλλων: (α) η Συμφωνία ΕΕ και Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) για την έξοδο του ΗΒ από την ΕΕ, ιδιαίτερα όσον αφορά στις επιπτώσεις του Brexit στον προϋπολογισμό της ΕΕ, (β) οι αποφάσεις που θα ληφθούν από το Ευρωκοινοβούλιο όσον αφορά στην εξέταση των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ΚΓΠ 2021-2027, (γ) οι προτεραιότητές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά τη διαπραγμάτευση, (δ) οι πιέσεις που τυχόν να ασκηθούν στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της ΕΕ έναντι του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου αλλά και (ε) οι ισορροπίες δυνάμεων μεταξύ των ηγετών κρατών μελών εντός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αλλά και των Ευρωβουλευτών του Ευρωκοινοβουλίου όσον αφορά στο μέλλον της ΕΕ, ιδιαίτερα στα θέματα που αφορούν στη νέα πράσινη αρχιτεκτονική, το νέο μοντέλο λειτουργίας και τον προϋπολογισμό για τη νέα ΚΓΠ. i COM 2018/392 final και COM 2018/392 final Annexes 1 to 12 (Στρατηγικός σχεδιασμός), COM 2018/393 final (Οριζόντιος Κανονισμός), COM 2018/394 final (Τροποποιητικός Κανονισμός για την Κοινή Οργάνωση των Αγορών, τα συστήματα ποιότητας γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, τον ορισμό, την περιγραφή, την παρουσίαση, την επισήμανση και την προστασία των γεωγραφικών ενδείξεων των αρωματισμένων αμπελοοινικών προϊόντων, τον καθορισμό ειδικών μέτρων για τη γεωργία στις εξόχως απόκεντρες περιοχές της Ένωσης, τη θέσπιση ειδικών μέτρων για τη γεωργία υπέρ των γεωργικών προϊόντων και των τροφίμων στα μικρά νησιά του Αιγαίου). ii Πηγή: MASSOT Albert, NEGRE Francois, Towards the Common Agricultural Policy beyond 2020: comparing the reform package with the current regulations, European Parliament, Briefing for the Agri Committee, PE 617.494, September 2018, σελ. 12, http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/617494/IPOL_BRI( 2018)617494_EN.pdf (τελευταία πρόσβαση 14/8/2019). iii Η αρχή της επικουρικότητας είναι η αρχή δυνάμει της οποίας η ΕΕ δεν αναλαμβάνει δράση (εκτός από τους τομείς που εμπίπτουν στην αποκλειστική της αρμοδιότητα), παρά μόνο εφόσον η δράση αυτή είναι πιο αποτελεσματική από την αντίστοιχη δράση σε εθνικό, περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αρχή της αναλογικότητας, η οποία απαιτεί να μην υπερβαίνει οποιαδήποτε δράση της ΕΕ όσα είναι αναγκαία για την επίτευξη των στόχων των Συνθηκών. iv ΕΓΤΑ: Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Επενδύσεων. v ΕΓΤΑΑ: Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης. vi Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή. vii Στο κείμενο της Ε. Επιτροπής με τίτλο The post-2020 Common Agricultural Policy: environmental benefits and simplification περιέχονται περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά τη νέα πράσινη αρχιτεκτονική της ΚΑΠ 2021-2027, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/key_policies/documents/cap-post-2020-environ-benefits-simplifi- cation_en.pdf (τελευταία πρόσβαση 14/8/2019). viii Προσαρμοσμένο από το έγγραφο της Ε. Επιτροπής για την εκτίμηση αντικτύπου (impact assessment) των προτάσεων της νέα ΚΑΠ 2021-2027 ημ. 1/6/2018, αρ. εγγράφου SWD(2018) 301 final, μέρος 1/3, σελ. 24, https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar :c1206abb-65a0-11e8-ab9c-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF (τελευταία πρόσβαση 14/8/2019). ix Περισσότερη πληροφόρηση στη βάση των βιντεοσκοπημένων συναντήσεων των Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ στο πλαίσιο των συναντήσεων Ευρωπαϊκού Συμβουλίου παρέχεται μέσω του ιστότοπου: https://video.consilium.europa.eu/en/webcasts?categoryid=14. x Περαιτέρω πληροφόρηση για την πορεία των εργασιών του Ευρωκοινοβουλίου όσον αφορά την πρόταση της Ε. Επιτροπής για τον Στρατηγικό σχεδιασμό μπορεί να αναζητηθεί στον ιστότοπο: http://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-new-boost-for-jobs-growth-and-investment/file-mff-cap-strategic-plans-regulation. xi Περαιτέρω πληροφόρηση για την πορεία των εργασιών του Ευρωκοινοβουλίου όσον αφορά την πρόταση της Ε. Επιτροπής για τον Οριζόντιο Κανονισμό μπορεί να αναζητηθεί στον ιστότοπο: http://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-new-boost-for-jobs-growth-and-investment/file-mff-cap-horizontal-regulation. xii Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1310/2013 του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17 Δεκεμβρίου 2013, σχετικά με τη θέσπιση ορισμένων μεταβατικών διατάξεων για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τους πόρους και την κατανομή τους για το έτος 2014 και την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 73/2009 του Συμβουλίου και των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1307/2013, (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 και (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την εφαρμογή τους κατά το έτος 2014.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0