Η Κύπρος μας #9

8 ΕΛΕΎΘΕΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΣΤΗΝ ΟΜΟΓΈΝΕΙΑ ΤΟΥ ΛΟΝΔΊΝΟΥ: ΔΙΆΛΕΞΗ ΜΕ ΘΈΜΑ ΤΟΝ ΡΌΛΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΈΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΠΑΡΟΙΚΙΑΚΉΣ ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗΣ (ΕΠΕ) ΣΤΗ ΔΙΑΤΉΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΤΑΥΤΌΤΗΤΑΣ Οι φίλοι και φίλες του Ελεύθερου Πανεπιστημίου στην Ομογένεια του Λονδίνου, που διοργανώνεται για 17η χρονιά από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και την Ελληνική Κυπριακή Αδελφότητα στην ομογένεια του Λονδίνου, είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τη διάλεξη του εκπαιδευτικού κ. Σάββα Παυλίδη, πρώην Σύμβουλου Εκπαίδευσης της Κυπριακής Ύπατης Αρμοστείας και προϊστάμενου της Κυπριακής Εκπαιδευτικής Αποστολής (ΚΕΑ), που υπηρέτησε για πολλά χρόνια στα ελληνικά παροικιακά σχολεία και να ανταλλάξουν απόψεις για το θέμα: «Ο ρόλος της οικογένειας και της Ελληνικής Παροικιακής Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας της ομογένειας και το μέλλον της ελληνικής διασποράς στις χώρες υποδοχής». Μιλώντας στην Ελληνική Κυπριακή Αδελφότητα, στις 21 Νοεμβρίου, ο κ. Παυλίδης ευχαρίστησε τον Πρόεδρο κ. Αντώνη Γερολέμου, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Αδελφότητας και τον Γραμματέα κ. Ανδρέα Καραολή, καθώς και το Πανεπιστήμιο Κύπρου, για την ευκαιρία που του πρόσφεραν να μοιραστεί με τους παριστάμενους και άλλους ενδιαφερόμενους/ες απόδημους/ες συμπατριώτες/τισσες τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του σε σχέση με τη διάσωση της Ελληνικής Παροικιακής Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) και τη διασφάλισης της συνέχισης της παρουσίας της οργανωμένης ελληνικής ομογένειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις άλλες χώρες υποδοχής. Αρχικά, ο κ. Παυλίδης διευκρίνισε ότι σκοπός της διάλεξής του ήταν να προβάλει μερικούς γνωστούς αλλά ανησυχητικούς προβληματισμούς που απασχολούν σοβαρά όλους όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά για το μέλλον της ΕΠΕ και της ομογένειας μας στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και σε όλες τις χώρες ανά τον κόσμο όπου υπάρχουν απόδημοι Έλληνες και Κύπριοι με την ελπίδα ότι θα προκαλέσει το αναγκαίο ενδιαφέρον για άμεση δράση. Υπογράμμισε τη μεγάλη σπουδαιότητα της ελληνικής γλώσσας όχι μόνο ως απλού μέσου επικοινωνίας και βασικού φορέα της ελληνικής ταυτότητας αλλά και ως αληθινού θησαυρού τεράστιας αξίας, τόσο για τον ελληνισμό, όσο και για ολόκληρη την υφήλιο και επικαλέστηκε τις απόψεις του γνωστού ανά τον κόσμο της ηλεκτρονικής τεχνολογίας Bill Gates, που είπε ότι «η ελληνική γλώσσα έχει την καλύτερη μαθηματική δομή από όλες τις άλλες χωρίς περιορισμό και ότι θα χρησιμοποιηθεί από τις νέες γενεές των πιο προηγμένων ηλεκτρονικών υπολογιστών». Ο κ. Παυλίδης έκανε αναφορά στους σκοπούς και στόχους της ΕΠΕ, ο βασικότερος των οποίων είναι, όπως είπε, η διατήρηση και καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας και της εθνικής, θρησκευτικής και γενικά της πολιτιστικής ταυτότητας των παιδιών των απόδημων συμπατριωτών/ισσών μας, καθώς και η προβολή του ελληνικού και κυπριακού πολιτισμού. Συνέδεσε δε την επίτευξή τους με την εκ μέρους της οικογένειας και του Ελληνικού Παροικιακού Σχολείου (ΕΠΣ) κατανόηση και εφαρμογή στην πράξη των στοιχείων που απορρέουν από την έννοια συναφών όρων που συνδέονται με τις επιδιώξεις της οικογένειας και της ΕΠΕ. Τέτοιες έννοιες είναι η παράδοση, ο πολιτισμός, η κληρονομιά, η παιδεία, η αγωγή, η εκπαίδευση, η εθνικότητα και η ταυτότητα. Ανέλυσε τις έννοιες αυτές, ιδιαίτερα σε σχέση με τη συνάφειά τους με την καλλιέργεια και διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας που επιδιώκουν η οικογένεια και η ΕΠΕ, παρουσιάζοντας συγχρόνως σειρά πρακτικών εισηγήσεων για παροχή στα παιδιά και τους νέους και νέες ευκαιριών για βιωματική αγωγή (όπως οι επισκέψεις σε μουσεία, οι παρακολουθήσεις διαλέξεων και προβολών, οι επισκέψεις στην πατρίδα κ.λπ. ). Με τη βιωματική αγωγή, τη μίμηση καλών κοινωνικών προτύπων και το παράδειγμα παρέχονται εξαιρετικές ευκαιρίες στα παιδιά και τη νεολαία προς εμπέδωση των επιστημονικών επιτευγμάτων και των πνευματικών και ηθικών αξιών του ελληνισμού ανά τους αιώνες, ώστε να νιώσουν περηφάνια για την καταγωγή τους, να θελήσουν να μάθουν την ελληνική γλώσσα και να επιδιώκουν να βιώνουν τα ήθη και έθιμα των προγόνων τους μέσα στα σπίτια τους στις εκκλησίες, στα σωματεία και τις οργανώσεις και ευρύτερα στην παροικία, ώστε να διατηρήσουν την ταυτότητά τους. Στη συνέχεια, τόνισε ότι κύρια έγνοια των απόδημων Ελλήνων και Κυπρίων στις χώρες υποδοχής τους ήταν από την αρχή της αποδημίας τους η διατήρηση της ταυτότητας των παιδιών τους. Επισήμανε τον καταλυτικό ρόλο που έπαιξε στην ουσιαστική στήριξη των προσπαθειών τους η ίδρυση Εκπαιδευτικών Αποστολών από τις μητροπόλεις, η δωρεάν παροχή βιβλίων, εκπαιδευτικού υλικού και επαγγελματικής βοήθειας από προσοντούχους/ες δασκάλους/ ες στην οργάνωση των ΕΠΣ, τα οποία αναβαθμίστηκαν αισθητά. Σήμερα η παρεχόμενη ΕΠΕ στα παιδιά έχει περιοριστεί αισθητά, παρατήρησε. Προσφέρεται σε μειωμένο αριθμό μαθητών και μαθητριών σε σύγκριση με το πρόσφατο παρελθόν (από 10 - 15 χιλιάδες σε 5 - 6 χιλιάδες). Στην πλειοψηφία τους, είπε, οι νέες γενεές των γονέων θεωρούν ότι τα παιδιά τους μπορούν να ωφεληθούν περισσότερο με την παρακολούθηση ιδιαίτερων μαθημάτων σε διάφορους άλλους τομείς μόρφωσης (θέατρο, άλλες ξένες γλώσσες αντί της ελληνικής κ.λπ. ), καθώς και με συμμετοχή και ενασχόλησή τους με άλλες δραστηριότητες (ποδόσφαιρο, πολεμικές τέχνες κ.λπ .) παρά με τη φοίτησή τους σε ΕΠΣ. Η μεγαλύτερη μερίδα των παιδιών ελληνικής καταγωγής δεν παρακολουθεί μαθήματα σε ΕΠΣ, διαπίστωσε, με υπαρκτό το ενδεχόμενο να έχει ήδη αρχίσει να αφελληνίζεται και τόνισε ότι επιβάλλεται άμεση εγρήγορση και λήψη δραστικών και αποτελεσματικών μέτρων. Τόνισε ότι όλοι όσοι ενδιαφέρονται για τη διάσωση της ΕΠΕ οφείλουν να αναλάβουν άμεσα τις ευθύνες τους για αναβάθμιση των ΕΠΣ. Η αναβάθμιση των ΕΠΣ, υπέδειξε, μπορεί να γίνει με αλλαγή των τύπων τους, ως έχουν σήμερα (ολοήμερα, νυχτερινά, σαββατιανά), με καλύτερη οργάνωση και διοίκηση, με εξεύρεση πιο κατάλληλων σχολικών κτηρίων, με εξασφάλιση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων στη διδασκαλία, με αναπροσαρμογή των υφιστάμενων κανονισμών λειτουργίας τους (συχνότητα και ωράριο λειτουργίας), στελέχωση με πιο προσοντούχο διδακτικό προσωπικό, με την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση από γονείς και εκπαιδευτικούς των υφιστάμενων και των πιο νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων κ.λπ. Τέλος, ο κ. Παυλίδης υπέβαλε συγκεκριμένες εισηγήσεις προς διάσωση της ΕΠΕ και αναβάθμισή της. Ακολούθησαν ερωτήσεις και ανταλλαγή απόψεων στις οποίες τονίστηκαν και πάλι οι ιδιαίτερες συνθήκες κάτω από οποίες λειτουργούν τα σχολεία της παροικίας και οι οποίες αποτελούν επιπλέον προκλήσεις στην προσπάθεια διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. Στη διάλεξη παρέστησαν, μεταξύ άλλων, ο αιδεσιμολογιότατος Ιωσήφ Παλιούρας, ο Πρόεδρος της Εθνικής Κυπριακής Ομοσπονδίας κ. Χρίστος Καραολής, οι κες Βασιλική Κούμα και Βασιλική Τσιλογιάννη, προϊστάμενες της Κυπριακής και Ελληνικής Εκπαιδευτικής Αποστολής αντιστοίχως, ο Πρόεδρος των Ελληνορθοδόξων Κοινοτήτων κ. Μάριος Μηναΐδης και πλήθος κόσμου.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0