Glyn Hughes 1931 - 2014

98 Η γκαλερί Απόφασις άνοιξε στις αρχές της άνοιξης του 1960 στο σπίτι όπου ζούσε ο Χριστόφορος Σάββα, στην οδό Σοφοκλέους στη Λευκωσία, και οι εκθέσεις γίνονταν έξω στην αυλή. Το ίδιο καλοκαίρι η γκαλερί μεταφέρθηκε σε έναν καλύτερο χώρο στην οδό Απόλλωνος, όπου ο Γκλυν Χιουζ και ο Σάββα παρουσίαζαν τόσο τη δική τους δουλειά, όσο και άλλων καλλιτεχνών. Στον ίδιο χώρο διοργάνωναν επίσης διαλέξεις, συζητήσεις, βραδιές με παραδοσιακή μουσική και αναγνώσεις θεατρικών έργων. Όπως λέει ο Γκλυν: «Λόγω των σοσιαλιστικών διασυνδέσεων του Σάββα, παρουσιάστηκαν ομιλητές, όπως ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης κινηματο- γράφου Sergei Bondarchuk, καθώς και μια φωτογραφική έκθεση από το Μουσείο Ερμιτάζ, στο τότε Λένινγκραντ (η οποία δεν έτυχε καλής υποδοχής, διότι δεν θεωρήθηκε αρκετά “μοντέρνα”)». Ένας Τουρκοκύπριος φοιτητής βοήθησε στο να διοργανωθεί ένα μοναδικό για εκείνη την εποχή γεγονός: μια έκθεση με αφηρημένα έργα του Γκλυν στον «Τεκέ των Μεβλεβί» (Τζαμί και τεκές των Περιστρεφόμενων Δερβίσηδων), του 17ου αιώνα, στην παλιά Λευκωσία. Η έκθεση εγκαινιάστηκε από τον Βρετανό διπλωμάτη Ivor Porter. Το 1960, ο Χιουζ, ο Σάββα και η Γαλλίδα καλλιτέχνις Simone Bordeaux επισκέφθηκαν τη Βηρυτό, όπου παρουσίασαν έργα τους σε μια έκθεση της UNESCO. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ο Γκλυν ταξίδεψε επίσης στη Δαμασκό μαζί με τον Σάββα, και από τότε ξεκίνησε το ενδιαφέρον του για τη Συρία. Το 1962 ήταν μια πολύ δημιουργική χρονιά για τον Χιουζ και τον Σάββα. Πειραματίστηκαν και διερεύνησαν μαζί τις δυνατότητες χρήσης νέων υλικών που έβρισκαν στην ύπαιθρο, επανεξετάζοντας έτσι τα όρια του χώρου σε οποιαδήποτε δεδομένη επιφάνεια. «Αυτή η συγκεκριμένη χρονική περίοδος αξίζει μια κοινωνικο-πολιτική ανάλυση για να δικαιολογηθούν οι λόγοι για τους οποίους ενεργούσαμε και πράτταμε ακριβώς ό,τι κάναμε, μόνο και μόνο επειδή ήμασταν εδώ και όχι κάπου αλλού», συνήθιζε να λέει ο Γκλυν. To 1963, ο Γκλυν και ο γνωστός ζωγράφος Γιώργος Σκοτεινός έκαναν κοινή έκθεση στον Δημοτικό Κήπο της Αμμοχώστου, την οποία πολύ εύστοχα ονόμασαν Al Fresco ( Στο ύπαιθρο ). Σε νεαρή ηλικία, ο Σκοτεινός υπήρξε ένας από τους αγωνιστές της ΕΟΚΑ και αναδείχθηκε ως ζωγράφος μετά τον εγκλεισμό του στη φυλακή Wormwood Scrubs του Λονδίνου. Στην έκθεση παρουσίασαν τεράστιους καμβάδες – εκείνοι του Σκοτεινού ήταν εμπνευσμένοι από την αρχαιότητα και του Γκλυν μεγάλα αφηρημένα έργα με άμμο. Ο Γκλυν θυμάται ότι κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του προς την Αμμόχωστο ο αέρας παρέσυρε έναν από τους καμβάδες που βρισκόταν στην οροφή του αυτοκινήτου. Τον ανακάλυψαν την επόμενη μέρα σε ένα χωράφι να τον τρώνε οι κατσίκες. Γκαλερί Απόφασις [1960–1964]

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0