Glyn Hughes 1931 - 2014

40 τον ρώτησα αν ήθελε να πάει μαζί μου στην ύπαιθρο. [...] O Σάββα πρότεινε ότι θα μπορούσαμε ίσως να διερευνήσουμε τη χρήση νέων υλικών και αυτό ήταν ακριβώς που είχα και εγώ στο μυαλό μου. Ο Άγιος Θεόδωρος ήταν παντού γεμάτος σακούλες και αυτό ήταν το ιδανικό υλικό για την ενδοσκοπική διάθεσή μας. Τις χρησιμοποίησα με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο από ό,τι ο Σάββα. Κατά κάποιον τρόπο, εγώ συμπλήρωνα το έργο μου με αυτό το υλικό, ενώ ο Σάββα το χρησιμοποιούσε σαν να ήταν μπογιά. Εγώήμουν ήπιος στη χρήση του, ενώ ο Σάββα ήταν σχεδόν βίαιος μέχρι τέλους, όπως ήμουν εγώ με το χρώμα ανακατεμένο με άμμο. Εκείνη την ημέρα επιστρέψαμε στη Λευκωσία χωρίς να μιλάμε ο ένας στον άλλο. Κλειστήκαμε στον εαυτό μας για να ακούσουμε μέσα μας. Όταν τον άφησα στο στούντιό του, μου είπε: “αύριο την ίδια ώρα” και αυτό ήταν η αρχή ενός υπέροχου μήνα». 48 Όντως, τον Ιούνιο του 1962, ο Σάββα παρουσίασε στην γκαλερί Απόφασις μια εντελώς ανανεωμένη δουλειά. Πρόκειται για πολύ πιο αφαιρετικά έργα, τις περισσότερες φορές εντελώς αφηρημένα, τα οποία εκφράζουν ψυχικές και συναισθηματικές καταστάσεις. 49 Τόσο ο Χιουζ όσο και ο Σάββα ενημερώνονταν διαρκώς για τις διεθνείς εξελίξεις στην τέχνη αφού το ενδιαφέρον τους για τα τεκταινόμενα στη διεθνή σκηνή ήταν συνεχές. Η χρήση νέων υλικών, η ανατροπή των παραδοσιακών τεχνικών και μέσων, η εννοιολογική πλευρά της τέχνης ήταν μερικά από τα θέματα που τους προβλημάτιζαν. Επιπλέον, τους ενδιέφερε ιδιαίτερα η προσωπικότητα και το έργο του Marcel Duchamp. Σε μία από τις εξορμήσεις τους, ο Σάββα βρήκε σε έναν αχυρώνα δύο παρόμοια αντικείμενα (ίσως να ήταν μέρη μιας παλιάς σέλας γαϊδουριού). Το ένα είχε το σχήμα πιστολιού του 17ου αιώνα. Ο Γκλυν θυμάται τα εξής σχετικά με αυτό: Ο Σάββα το τοποθέτησε σε μια ξύλινη βάση, στηρίζοντάς το σε δύο καρφιά και το ονόμασε Επανάσταση . Τον ρώτησα αν ήταν διατεθειμένος να το υπογράψει και το έκανε απρόθυμα. Το ότι το έκανε είχε ενδιαφέρον, γιατί έτσι προκάλεσε μια εσωτερική αναταραχή. Με την πράξη του αυτή δημιουργούσε ένα readymade. Όμως, ο Σάββα δεν ήταν ικανοποιημένος μόνο με αυτό και έπρεπε να το συμπληρώσει με έναν πίνακα, τον οποίο ζωγράφισε το ίδιο βράδυ. Βλέποντας το αποτέλεσμα την άλλη μέρα στο στούντιό του συνειδητοποίησα πως η συνέργειά μας ωθούσε τα πράγματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ο Σάββα δημιούργησε ένα πολύ προσωπικό και συναισθηματικό έργο, χρησιμοποιώντας το δεύτερο αντικείμενο για να συμπληρώσει το readymade. Το ονόμασε Άγιος Θεόδωρος Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΜΟΥ . O πίνακας ήταν σκοτεινός και δραματικός... σαν να πυροβολούσε κανείς κατευθείαν στα σωθικά του, ωθώντας την αλήθεια με το λευκό χρώμα να πηγαίνει γύρω από ένα φαύλο κύκλο... πνευματικό και υπαρξιακό... και έγινε πιστεύω ως άμεσο αποτέλεσμα του γεγονότος ότι έβαλε τον εαυτό του στην ιστορικά σημαντική θέση του να υπογράψει ένα readymade. 50 Τα απτά αποτελέσματα αυτής της στενής πνευματικής επικοινωνίας των δύο καλλιτεχνών αποτυπώνονται σε δύο τους έργα με τον τίτλο Ο Αθλητής . Φθάνοντας στον Άγιο Θεόδωρο στα μέσα τουΜαΐου του 1962, παρατήρησαν ότι στο σχολείο του χωριού διεξάγονταν αγώνες. Αυτό ενέπνευσε

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0