Glyn Hughes 1931 - 2014

263 Αρ. 43 Χριστόφορος Σάββα, Άγιος Θεόδωρος – Σούβλα , 1962, μολύβι σε χαρτί, 21x30εκ. (λεπτομέρεια) No. 43 Christoforos Savva, Ayios Theodoros – Souvla , 1962, pencil on paper, 21x30cm (detail) No. 44 Γκλυν Χιουζ, Νεκρό Ζώο , 1962, μολύβι σε χαρτί, 21x34εκ. No. 44 Glyn Hughes, Dead Animal , 1962, pencil on paper, 21x34cm time. Not much sales during the exhibitions so generally when our art was appreciated we were not difficult to let things go. It is not so with artists today. That was not the end of pork souvla however. On that same day, after lunch, Savva pushed his drawing even more by working on a flat board using mixed materials –saccula, paint, wood, cloth– to make a relatively complicated but figurative image of the victim (Νο. 42) . He suggested that the theme was not exactly bourgeoisie, and I argued that perhaps his birds, two years earlier, were not either. He defended his birds but he was not convinced about the standing of the souvla painting. Savva had a very strong intuition about the aesthetics of an image and he often trusted his first emotion. “You will not persuade me to show a souvla in any show of mine”, he said, and he laughed. “I will let you keep it”, he said to me while he was signing it, “just because you have the original drawing of this”. I loved keeping art pieces by him that generated discussions, raised emotions and woke up instincts. Savva knew I was keeping track and that my reasons for collecting were merely to reference our identities. χρώμα, ξύλο, ύφασμα– για να δημιουργήσει μια σχετικά περίπλοκη αλλά παραστατική εικόνα του θύματος (Αρ. 42) . Υπαινίχθηκε ότι το θέμα δεν ήταν ακριβώς μεγαλοαστικό, και εγώ αντέτεινα ότι θα μπορούσαμε να πούμε ότι το ίδιο ισχύει και για τα πουλιά που είχε ζωγραφίσει πριν από δύο χρόνια. Υπερασπίστηκε το έργο του με τα πουλιά, αλλά δεν ήταν βέβαιος για το πού θα κατάτασσε τον πίνακα με τη σούβλα. Ο Σάββα είχε μια πολύ ισχυρή διαίσθηση για την αισθητική μιας εικόνας και συχνά εμπιστευόταν το αρχικό του συναίσθημα. «Δεν πρόκειται να με πείσεις να παρουσιάσω μια σούβλα σε καμιά από τις εκθέσεις μου», είπε, και γέλασε. «Θα σου επιτρέψω να κρατήσεις τον πίνακα», μου είπε καθώς τον υπέγραφε, «μόνο και μόνο επειδή έχεις το αρχικό σχέδιό του». Μου άρεσε να έχω έργα τέχνης που δημιουργούσε ο Σάββα, τα οποία προκαλούσαν συζητήσεις, διέγειραν αισθήματα και αφύπνιζαν ένστικτα. Ήξερε ότι παρακολουθούσα από κοντά την πορεία μας και ότι οι λόγοι που μάζευα όλα

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0