Glyn Hughes 1931 - 2014

24 καινοτόμες τεχνικές ηλεκτρονικής επικοινωνίας και από τη θεωρία των νέων μέσων του Καναδού επικοινωνιολόγου Marshall McLuhan και της περίφημης φράσης του «Το μέσο είναι το μήνυμα». 9 Από κάθε άποψη, ανέτελλαν νέοι καιροί και σε αυτή τη φάση της επανεξέτασης, του πειραματισμού και των μελλοντικών προσδοκιών, ο παραδοσιακός ρόλος του καλλιτέχνη και ο τρόπος που λειτουργούσε δεχόταν κριτική αμφισβήτηση. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αλλαγής και μεταμόρφωσης, δημιουργήθηκαν αρκετοί μη κερδοσκοπικοί χώροι, οι οποίοι διευθύνονταν από τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Αυτοί οι χώροι επηρέασαν θετικά την προσπάθεια και τη διάδοση πρωτοποριακών πρακτικών. Αυτοί οι οργανισμοί μπορεί να οριστούν ως μη εμπορικές ενώσεις που ιδρύθηκαν συλλογικά από καλλιτέχνες, οι οποίοι και τους διεύθυναν. 10 Σημαντικοί τέτοιοι χώροι που λειτουργούσαν τις δεκαετίες 1960 και 1970 ήταν, μεταξύ άλλων, οι Art Metropole στο Τορόντο, Ecart στη Γενεύη, Franklin Furnace and Printed Matter στη Νέα Υόρκη, MOCA and La Mamelle στο Σαν Φρανσίσκο. 11 Μπορεί λοιπόν η Κύπρος να μην ακολουθούσε την ανατρεπτική πορεία των δυτικών κοινωνιών, παρόλα αυτά η τολμηρή κίνηση των Χριστόφορου Σάββα και Γκλυν Χιουζ να ιδρύσουν έναν τέτοιο χώρο στην Κύπρο είχε ουσιαστικά τον ίδιο αντίκτυπο: να θέσει νέες βάσεις στον τρόπο κατανόησης της τέχνης στο νησί και να δημιουργήσει ένα νέο τοπίο στα εικαστικά, όπου οι καλλιτέχνες θα είχαν την αυτονομία της διαχείρισης της δημιουργικής τους παρουσίας, καθιερώνοντας ταυτόχρονα ένα καινοτόμο πλαίσιο ανάπτυξης της τέχνης στη νεοϊδρυθείσα Κυπριακή Δημοκρατία. Επιπλέον, ενώ η δημιουργία ενός τέτοιου χώρου από δύο ανθρώπους εντελώς διαφορετικής καταγωγής και ιδιοσυγκρασίας είναι από μόνη της μια πολύ ασυνήθιστη πράξη, αυτό που πραγματικά ήταν τολμηρό και πρωτοπόρο στη συνεργασία τους είναι το γεγονός ότι αυτοί οι δύο άνδρες (ένας από τους οποίους ήταν ομοφυλόφιλος) μοιράζονταν από κοινού τον ίδιο χώρο διαβίωσης και δημιουργίας. Στη συντηρητική Κύπρο του 1960, αυτό πρέπει να είχε θεωρηθεί εξαιρετικά ριζοσπαστικό. Ακόμη, μέσα από τις ρηξικέλευθες παρουσιάσεις της, η Απόφασις έθεσε τις βάσεις για μια δημιουργική συνέργεια μεταξύ διαφόρων μορφών τέχνης, όπως το θέατρο, ο κινηματογράφος, η ποίηση, το θέατρο σκιών, η παραδοσιακή μουσική κ.ά.), επίσης πρωτόγνωρο γεγονός για εκείνη την εποχή στο νησί. Ο γεννημένος στην Ουαλία Γκλυν Χιουζ ήρθε στην Κύπρο το 1956, λίγο μετά την έναρξη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της Κύπρου κατά της βρετανικής αποικιακής διοίκησης, ενώ ο Χριστόφορος Σάββα έφτασε τον Ιούνιο 1959, λίγο πριν την εγκαθίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960. 12 Ο πρώτος έφυγε από τη Μεγάλη Βρετανία αναζητώντας στην Κύπρο ένα «πιο ηλιόλουστο» δημιουργικό μέλλον, ενώ ο δεύτερος αποφάσισε να εγκατασταθεί οριστικά στη Λευκωσία μετά από αρκετά χρόνια σπουδών, δουλειάς και περιπλανήσεων μεταξύ Κύπρου, Αγγλίας και Γαλλίας.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0