Ετήσια Έκθεση Γενικού Χημείου του Κράτους 2018

23 ΓΕΝΙΚΟ ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2018 ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΜΕΣΩ ΤΡΟΦΗΣ Η εκτίμηση κινδύνου μέσω τροφής αποτελεί ένα βήμα πέρα από την απλή συλλογή δεδομένων, μετατρέποντας τη γνώση σε εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων από τους διαχειριστές κινδύνου, με στόχο τη διασφάλιση της προστασίας της δημόσιας υγείας. Η εκτίμηση κινδύνου μέσω τροφής αποτελεί μία από τις τρείς αλληλένδετες συνιστώσες της διαδικασίας Ανάλυσης του κιν- δύνου μέσω τροφής, μαζί με τη διαχείριση κινδύνου και την ενημέρωση σχετικά με τον κίνδυνο. Συγκεκριμένα ως εκτίμηση κινδύνου μέσω τροφής ορίζεται η διαδικασία επιστημονικής βάσης που απαρτίζεται από τέσσερα βήματα: 1. Προσδιορισμός της πηγής του κινδύνου στο τρόφιμο 2. Χαρακτηρισμός της πηγής του κινδύνου 3. Αξιολόγηση της έκθεσης στον κίνδυνο μέσω τροφής 4. Χαρακτηρισμός του κινδύνου Για την αξιολόγηση της έκθεσης στον κίνδυνο μέσω τροφής από την πρόσληψη χημικών και άλλων ουσιών που υπάρχουν στα τρόφιμα, απαιτείται η ύπαρξη δύο βάσεων δεδομένων: 1. Βάση δεδομένων για τα επίπεδα των υπό εξέταση ουσιών στα τρόφιμα που καταναλώνονται (εύρος συγκεντρώσεων, μέσοι όροι κ.ά.) 2. Βάση δεδομένων για τα στοιχεία κατανάλωσης των τροφίμων σε μια χώρα Όσο πιο αντιπροσωπευτικά και αξιόπιστα είναι τα δεδομένα των δύο αυτών βάσεων τόσο πιο «ακριβής» είναι η εκτί- μηση του κινδύνου από την έκθεση του πληθυσμού σε μια ουσία μέσω τροφής μετά από σύγκριση με τις «τιμές ανα- φοράς» που έχουν δοθεί για την ουσία αυτή, όπως για παράδειγμα η αποδεκτή ημερήσια πρόσληψη (Acceptable Daily Intake, ADI) ή η ανεκτή εβδομαδιαία πρόσληψη (Tolerable Weekly Intake, TWI) κ.ά. Το ΓΧΚ, μέσω της σύστασης της Μονάδας Εκτίμησης Κινδύνου (ΜΕΚ) το 2008, στο πλαίσιο του ρόλου και των αρ- μοδιοτήτων του για αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του επίσημου ελέγχου που διενεργεί καθώς και των υποχρεώ- σεών του που απορρέουν από την εφαρμογή Κανονισμών της ΕΕ για εκτίμηση κινδύνου μέσω τροφής (Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 178/2002, κ.ά.): α) υποβοηθά το έργο του Συμβουλίου Ασφάλειας Τροφίμων (ΣΑΤ) και β) στηρίζει τον ρόλο και την εκπροσώπηση του ΓΧΚ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την EFSA (π.χ. με την ηλεκτρονική αποστολή δεδομένων για την παρουσία διαφόρων ρυπαντών στα τρόφιμα κ.ά.).

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0