H_KYPROS_MAS_SEPT_OCT_2019

3 μας πρόγραμμα; Ή όταν η Τουρκία απειλεί τα γειτονικά κράτη και τις ενεργειακές εταιρείες, με τις οποίες συνεργαζόμαστε και έχουμε δημιουργήσει συμβατικές υποχρεώσεις; Είναι δυνατόν οι προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα να επιτύχουν, όταν πρόσφατες δημόσιες δηλώσεις και πράξεις Τούρκων αξιωματούχων σηματοδοτούν σχέδια για τον εποικισμό της περίκλειστης περιοχής των Βαρωσίων, το ακατοίκητο τμήμα της Αμμοχώστου, που βρίσκεται υπό την παράνομη τουρκική στρατιωτική κατοχή; Όσον αφορά τα Βαρώσια, θα ήθελα να τονίσω ότι το ξεχωριστό τους καθεστώς αναγνωρίστηκε σε όλες τις εκθέσεις του Γενικού Γραμματέα και τις επιχειρήσεις του ΟΗΕ στην Κύπρο. Πιο συγκεκριμένα, το πλαίσιο για την επανεγκατάσταση των νόμιμων κατοίκων των Βαρωσίων στην περιοχή υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, καθορίστηκε ως προτεραιότητα τόσο στη Συμφωνία Υψηλού Επιπέδου του 1979 μεταξύ των ηγετών των δύο κοινοτήτων όσο και στα Ψηφίσματα 550 και 789 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Από αυτή την άποψη, εκτιμούμε βαθύτατα την πρόσφατη επιβεβαίωση από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ ότι η θέση των Ηνωμένων Εθνών επί του θέματος παραμένει αμετάβλητη και καθοδηγείται από τα εν λόγω ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας. Ενόσω μιλάμε, είμαστε, επίσης, αντιμέτωποι με μια ολοένα και πιο επιθετική στάση του τουρκικού στρατού και μια κλιμάκωση παραβιάσεων στη νεκρή ζώνη. Όλες αυτές οι εξελίξεις καθιστούν τον ρόλο της ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο και την εκπλήρωση της εντολής της, πιο απαραίτητη από ποτέ. Και σαν να μην αρκεί το γεγονός ότι είμαστε αντιμέτωποι με τις προαναφερθείσες προκλήσεις, ο Πρόεδρος της Τουρκίας, κ. Ερντογάν πριν από δύο ημέρες σε αυτή τη σεβαστή Συνέλευση κατέφυγε σε παραπλανητικούς ισχυρισμούς. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε μια αδιάλλακτη θέση της ελληνοκυπριακής πλευράς και ότι όσοι ισχυρίζονται ότι θα λύσουν το κυπριακό πρόβλημα με την προϋπόθεση «μηδενική ασφάλεια, μηδενικές εγγυήσεις» έχουν κακές προθέσεις εξ αρχής. Και αναρωτιέμαι: (i) Είναι ένδειξη αδιαλλαξίας και κακών προθέσεων η επιδίωξη να δημιουργηθεί ένα ανεξάρτητο και κυρίαρχο κράτος, ελεύθερο από την παρουσία στρατευμάτων κατοχής; (ii) Είναι ένδειξη αδιαλλαξίας και κακών προθέσεων να οραματίζεσαι τον τερματισμό μιας αναχρονιστικής Συνθήκης Εγγυήσεων και την εγκαθίδρυση ενός ισχυρού συστήματος ασφάλειας, βασισμένο στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και στις Συνθήκες της ΕΕ; (iii) Ποιο άλλο από τα 193 κράτη μέλη του ΟΗΕ υπόκειται σε εγγυήσεις από τρίτη χώρα; (iv) Είναι ένδειξη αδιαλλαξίας και κακών προθέσεων η επιδίωξη να εγκαθιδρυθεί ένα κανονικό κράτος, στο οποίο όλες οι αποφάσεις θα λαμβάνονται μόνο από τους Κύπριους, χωρίς εξωτερικές εξαρτήσεις; Ισχυρίστηκε, επίσης, ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά αρνείται να μοιραστεί την πολιτική δύναμη και την ευημερία με τους Τουρκοκύπριους. Αρνούμαστε να μοιραστούμε την πολιτική εξουσία και την ευημερία με τους Τουρκοκύπριους, όταν: (i) Έχουμε αποδεχθεί την πολιτική ισότητα, όπως ορίζεται από τον Γενικό Γραμματέα και επιβεβαιώθηκε από τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας; (ii) Η ελληνοκυπριακή και η τουρκοκυπριακή κοινότητα, στο πλαίσιο της διαπραγματευτικής διαδικασίας, κατέληξαν σε συμφωνία για το θέμα των φυσικών πόρων, σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας; (iii) Έχουμε, επίσης, διαβιβάσει την ετοιμότητά μας, πάντα στο πλαίσιο ουσιαστικών διαπραγματεύσεων, να καταθέσουμε έσοδα από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων σε ανοικτό καταπιστευτικό λογαριασμό για την τουρκοκυπριακή κοινότητα; Έναν ανοικτό καταπιστευτικό λογαριασμό, μέσω του οποίου προστατεύουμε το νόμιμο μερίδιο της τουρκοκυπριακής κοινότητας, σύμφωνα με την αναλογία πληθυσμού των μελλοντικών συνιστωσών πολιτειών. Ο Πρόεδρος Ερντογάν ισχυρίστηκε, επίσης, ότι η Τουρκία έχει μια λογική προσέγγιση στο ζήτημα των ενεργειακών πόρων και ότι θα προστατεύσει τα νόμιμα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων μέχρι τέλους. (i) Είναι λογική προσέγγιση η μονομερής και παράνομη διεξαγωγή γεωτρήσεων εξερεύνησης υδρογονανθράκων στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη άλλης χώρας μέσω της απειλής χρήσης βίας; Και αναρωτιέμαι: Ποιου τα δικαιώματα προστατεύει η Τουρκία όταν οι αξιώσεις της περιορίζουν, προς όφελός της, την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κύπρου κατά 44% εις βάρος των δικαιωμάτων και των συμφερόντων τόσο των Ελληνοκυπρίων όσο και των Τουρκοκυπρίων; Όπως έχω δηλώσει, δεν ήταν και δεν είναι πρόθεσή μου να ξεκινήσω μια αντιπαράθεση. Αντίθετα, ταυτίζομαι πλήρως με τα συναισθηματικά καταληκτικά σχόλια του κ. Ερντογάν, καθώς εμπερικλείουν την ουσία αυτού που προσπαθούμε να επιτύχουμε στην Κύπρο: «Ελευθερία, ειρήνη, ευημερία, δικαιοσύνη και ένα ειρηνικό και ασφαλές μέλλον για όλους». Αυτό είναι το όραμά μου. Αυτό είναι το όραμα του λαού της Κύπρου. Ο τερματισμός του απαράδεκτου στάτους κβο με ένα κράτος το οποίο θα εξασφαλίσει ένα κοινό μέλλον ευημερίας για τις επόμενες γενιές Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Ένα μέλλον το όποιο θα τους επιτρέψει να ζουν ελεύθερα μαζί και να συνεργάζονται από κοινού, υπό συνθήκες σταθερότητας, ασφάλειας και ειρηνικής συνύπαρξης. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τις ανεκπλήρωτες ακόμα προοπτικές και δυνατότητες της χώρας μας. Δεν θα παρεκκλίνω από την επιδίωξη αυτού του οράματος και επικαλούμαι την αλληλεγγύη σας στην υποστήριξη των προσπαθειών για επίλυση του κυπριακού προβλήματος. Αυτό δεν είναι μόνο προς το συμφέρον του λαού της Κύπρου, αλλά και προς το συμφέρον της Τουρκίας, της περιοχής και της διεθνούς κοινότητας. Μπορεί να έχω αφιερώσει μεγάλο μέρος της ομιλίας μου στο κυπριακό πρόβλημα. Δεν παραγνωρίζω, ωστόσο, ούτε και παραβλέπω την τεράστια σημασία των παγκόσμιων προκλήσεων, ιδιαίτερα της φτώχειας, της κλιματικής αλλαγής και της αειφόρου ανάπτυξης. Η μόνη λύση για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, έγκειται στην αποφασιστικότητα των κρατών μελών του ΟΗΕ να αφήσουν επιτέλους στην άκρη βραχυπρόθεσμα συμφέροντα και σκοπιμότητες και να φθάσουν σε μια κοινή κατανόηση της ανάγκης πλήρους συμμόρφωσης με τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, τα ψηφίσματα και τις αποφάσεις της κοινής μας οικογένειας. Μόνο τότε θα εκπληρώσουμε τους συλλογικούς σκοπούς και στόχους και θα προσφέρουμε ένα καλύτερο μέλλον στα παιδιά μας, στα εγγόνια μας και στις επόμενες γενιές». Συνεχίζεται η συνεργασία σε θέματα διασποράς μεταξύ Κύπρου, Ελλάδας και Αιγύπτου, ενώ σύμφωνα με τον Επίτροπο Προεδρίας κ. Φώτη Φωτίου, έμφαση δίνεται σε θέματα νεολαίας και κλιματικής αλλαγής. Σε δηλώσεις του, στις 30 Σεπτεμβρίου, ο κ. Φωτίου είπε ότι σύντομα αναμένεται να πραγματοποιηθεί τριμερής συνάντηση με τους ομολόγους του, την Υπουργό Μετανάστευσης της Αιγύπτου κα Ναμπίλα Μακράμ και τον Υφυπουργό Εξωτερικών της Ελλάδας, αρμόδιο για θέματα Απόδημου Ελληνισμού κ. Αντώνη Διαματάρη. Η νέα τριμερής συνάντηση μεταξύ Κύπρου -Ελλάδας - Αιγύπτου αναμένεται να πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στις 19 Δεκεμβρίου, με επίκεντρο τη νεολαία και τις κλιματικές αλλαγές και το πρόγραμμα «ΝΟΣΤΟΣ». Πρόσθεσε ότι στο πρόγραμμα της Τριμερούς Συνόδου περιλαμβάνονται ήδη οι δράσεις του προγράμματος «Νόστος» και αναμένεται να γίνει συζήτηση επ’ αυτού, ενώ θα ληφθούν αποφάσεις και για τη συνέχεια και τη θεματολογία του προγράμματος. Σύμφωνα με τον Επίτροπο Προεδρίας, το πιο πιθανό είναι το «Νόστος» να επικεντρωθεί σε θέματα νέας γενιάς, εντάσσοντας και τη νέα πρωτοβουλία της Κύπρου για την κλιματική αλλαγή. Η επόμενη συνάντηση του «Νόστος» ενδέχεται να γίνει είτε στην Γαλλία, είτε στην Αμερική, συμπλήρωσε. Είπε ακόμη ότι θα συζητηθούν και άλλα θέματα, όπως η διοργάνωση κοινής επίσκεψης νέων επιστημόνων της διασποράς σε Κύπρο, Ελλάδα και Αίγυπτο. Στις σκέψεις του Επιτρόπου Προεδρίας είναι και η διοργάνωση ενός συμποσίου ή συνεδρίου, ώστε να αναδειχθεί καλύτερα η ιστορία των Αιγυπτιωτών που σήμερα διαμένουν σε Κύπρο και Ελλάδα. ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΗΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΚΥΠΡΟΥ - ΕΛΛΑΔΑΣ - ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0