ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ, τεύχος 41ο

Κύπρο για τρεις βασικούς λόγους: Σε επίπεδο αρχών, μιας και, ανεξαρτήτως των άριστων σχέσεων Κύπρου-Ισραήλ, τα Υψίπεδα του Γκολάν δεν αποτελούν απλά κατεχόμενα εδάφη (όπως η Γάζα και η Δυτική Όχθη), αλλά περιοχή που το Ισραήλ έχει αποσχίσει, το 1981, de facto. Η τύχη των εν λόγω εδαφών θα κριθεί με τη συνολική έκβαση του Συριακού και η σημασία τους, για λόγους γεωπολιτικής της ενέργειας, είναι τεράστια. Σε περίπτωση κλιμάκωσης της έντασης ανάμεσα στο Ιράν και το Ισραήλ, ο γειτονικός Λίβανος θα αποτελούσε πεδίο αντιπαράθεσης σε μια πολεμική σύγκρουση με τη Χεζμπολάχ τύπου 2006. Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να προκαλέσει ένα νέο προσφυγικό κύμα από τον Λίβανο προς την Ευρώπη (σ.σ. ο Λίβανος φιλοξενεί 1.2 εκατ. Σύρους πρόσφυγες) με την Κύπρο, λόγω εγγύτητας, να αποτελεί πιθανό πεδίο υποδοχής πληθυσμών. Ενεργειακά: Η διαφωνία Ισραήλ- Λιβάνου για το θαλάσσιο τεμάχιο «9» της λιβανικής ΑΟΖ (όπου δραστηριοποιείται η κοινοπραξία TOTAL-Eni-Novatek) θα μπορούσε μελλοντικά να αποτελέσει μια εστία περισσότερων εντάσεων στη ΝΑ Μεσόγειο πέραν των τουρκικών ενεργειών στην κυπριακή ΑΟΖ, περιπλέκοντας περισσότερο τη μεγάλη εικόνα των ενεργειακών σχεδιασμών της περιοχής. Kαι, πτυχές ασφάλειας: Δεδομένου ότι η Κύπρος έχει υπάρξει στο παρελθόν σημείο ενδιαφέροντος για δραστηριότητες της σιιτικής Χεζμπολάχ, μια κλιμάκωση στο Λίβανο θα μπορούσε να καταστήσει την Κύπρο πιθανό πεδίο εκδήλωσης τρομοκρατικών ενεργειών ως αντίποινα σε ενέργειες του Ισραήλ, δεδομένης και της συχνής παρουσίας Ισραηλινών τουριστών. Στην περίπτωση του σουνιτικού εξτρεμισμού αλλά και του ρόλου της Τουρκίας στην υποστήριξη, πολιτική, σε επίπεδο διοικητικής μέριμνας αλλά και ιδεολογικά, διαφόρων ενόπλων οργανώσεων της συριακής σουνιτικής αντιπολίτευσης, το ζήτημα χρήζει περαιτέρω προσοχής και ετοιμότητας δεδομένης της ύπαρξης μεγάλης κοινότητας Σύρων στη Κύπρο, αλλά και λόγω πιθανής χρήσης των κατεχομένων εδαφών της ΚΔ, ως διαμετακομιστικού κόμβου για την κινητικότητα μαχητών ή τρομοκρατών από και προς τη Συρία. Επί τούτου οι αρχές ασφάλειας της ΚΔ αλλά και η Εθνική Φρουρά ως θεματοφύλακας της εδαφικής ακεραιότητας και ανεξαρτησίας της ΚΔ οφείλουν να διασφαλίσουν: Την ασφάλεια των εγκαταστάσεων της ΕΦ από πιθανές ενέργειες υπονόμευσης, δολιοφθοράς ή οργανωμένης κλοπής πολεμικού υλικού, την ασφάλεια των στρατοπέδων, ιδίως σε περιπτώσεις όπου καθήκοντα εκτελούν οι έφεδροι αξιωματικοί και οπλίτες, εθνοφρουροί και εθνοφύλακες, ή αν τα στρατόπεδα βρίσκονται εντός αστικών, κατοικημένων τόπων, και την ευέλικτη ανάπτυξη σε επιχειρησιακό επίπεδο μηχανοκίνητων μονάδων της ΕΦ για διαχείριση ή αντιμετώπιση συμβάντων ισλαμικής τρομοκρατίας που θα μπορούσαν να επισυμβούν επί κυπριακού εδάφους. Επί τούτου η περίπτωση των συμβάντων στο αεροδρόμιο της Λάρνακας το 1978 πρέπει να αποτελεί περιπτωσιολογία που να διδάσκεται, σε τακτικό, επιχειρησιακό και ιστορικό υπόβαθρο, στα στελέχη (αξιωματικούς και ΣΥΟΠ) της ΕΦ. 87 ΤΟ ΣΥΡΙΑΚΟ 7 ΧΡΟΝΙΑΜΕΤΑ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΚΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0