ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ, τεύχος 41ο

Ευρεία χρήση των ΜΚΔ είχε γίνει και το 2010 με το περιστατικό του Mavi Marmara 49 . Το υλικό που παρουσίαζαν οι δύο πλευρές ανακυκλωνόταν και δημο- σιευόταν κατόιν από τα ΜΜΕ. Στην Επιχείρηση “Pillar of Defense” κατά της Hamas τον Νοέμβριο του 2012 το Ισραήλ παρουσίαζε τις εικόνες μέσα από ένα αναλυτικό πλαίσιο, ενώ η Hamas μέσα από συναισθηματικό 50 . Η Τζαχάλ ως Κοινωνικός Θεσμός Το ζήτημα του ηθικού έχει ελκύσει ξανά τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον της στρατιωτικής κοινωνιολογίας 51 . Το ακμαίο ηθικό, η εθνική συνοχή και το ψηλό αίσθημα αποστολής είναι παράγοντες που αυξάνουν το κίνητρο του στρατιώτη και γι’ αυτό οι IDF φροντίζουν να τα διατηρούν στην καλύτερη κατάσταση 52 . Οι IDF θεωρούνται ως ένας θεσμός ισονομίας, μέσα από τον οποίο ο καθένας μπορεί να αποδείξει την αξία του και ταυτόχρονα ένα αμόνι όπου σφυρηλατείται η ισραηλινή πολιτειακή ταυτότητα και αμβλύνονται οι επιμέρους διαφορές, όπως για παράδειγμα μεταξύ Ασκεναζί και Σεφαρδιτών 53 . Στην προσπάθεια οικοδόμησης του αισθήματος του «εμείς» οι IDF εφαρμόζουν μια πολιτική στη βάση του «διττού ορισμού του Ιουδαϊσμού, είτε ως εθνική ομάδα είτε ως θεολογική έννοια» , εντάσσοντας ταυτόχρονα τις φιλικές, μη-εβραϊκές μειονότητες, όπως τους Δρούζους και τους Βεδουΐνους 54 . Δίδεται έμφαση στα όσα κάνουν οι IDF σε σχέση με τις μειονότητες, τις γυναίκες και τους εθελοντές, για να καταδείξουν την εικόνα τους ως ανεκτικό στράτευμα 55 . Αν και οι Βεδουΐνοι, οι Δρούζοι και οι Χριστιανοί αποτελούν ένα πολύ μικρό μέρος των IDF, εντούτοις τονίζεται η παρουσία τους και υπογραμμίζονται τα ειδικά προγράμματα και οι άδειες που προσφέρονται 56 . Σε μια πρόσφατη ανάρτηση 73 ΑΜΥΝΑΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΑ: ΤΟ «SPOKESPERSON UNIT» ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΝΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΙ ΤΑ «ΝΕΑ ΜΕΣΑ» 49. Diana Allan (2010), “Media’s Messengers: The Mavi Marmara at the Frontlines of Web 2.0”, Journal of Palestine Studies , Vol. 40 (1), pp. 1-15. David Archibald & Mitchell Miller (2012), “Full-spectacle dominance? An analysis of the Israeli state’s attempts to control media images of the 2010 Gaza flotilla”, Journal of War & Culture Studies , Vol. 5 (2), pp. 189-201. 50. Hyunjin Seo (2014), “Visual Propaganda in the Age of Social Media: An Empirical Analysis of Twitter Images During the 2012 Israeli–Hamas Conflict”, Visual Communication Quarterly , Vol. 21 (3), pp. 150-161. 51. Gerhard Kümmel (1999), “Morale in the Armed Forces: A Holistic Approach and a Multi-Dimensional Model”, SOWI-Arbeitspapier, Nr. 121, Zentrum für Militärgeschichte und Sozialwissenschaften der Bundeswehr, Potsdam. 52. Sergio Catignani (2004), “Motivating Soldiers: The Example of the Israeli Defense Forces”, Parameters , Vol. 34 (3), pp. 108-121. 53. Maurice Roumani (1991), “The Military, Ethnicity and Integration in Israel Revisited”, in Henry Dietz, Jerrold Elkin & Maurice Roumani (eds.), Ethnicity, Integration and the Military , IUS Special Editions on Armed Forces and Society, No. 3, Oxford: Westview Press, pp. 51-79. 54. Hanne Eggen Røislien (2012), “Religion and Military Conscription: The Case of the Israel Defense Forces (IDF)”, Armed Forces & Society , Vol. 39 (2), pp. 213-232. 55. IDF.il (21/12/2011), “Seven Reasons Why the IDF is Considered a Tolerant Military”, https://www.idf.il/en/min- isites/soldiers-of-the-idf/seven-reasons-why-the-idf-is-considered-a-tolerant-military/. 56. IDF.il (23/12/2015), “Christian IDF Soldiers Wish You a Merry Christmas”, https://www.idf.il/en/minisites/sol- diers-of-the-idf/christian-idf-soldiers-wish-you-a-merry-christmas/. IDF.il (06/11/2011), “IDF Chief of Staff Marks Eid al-Adha”, https://www.idf.il/en/minisites/soldiers-of-the-idf/idf-chief-of-staff-marks-eid-al-adha/. Albawaba (07/06/2016), “IDF Arabic spokesman posts Ramadan message featuring Muslim IDF soldiers”, https://www.al- bawaba.com/loop/idf-arabic-spokesman-post-ramadan-message-with-muslim-idf-soldiers-849228.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0