ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ, τεύχος 41ο
Σύμφωνα με το άρθρο 296 της Συνθήκης ΕΚ κανένα κράτος μέλος δεν υποχρεούται να παρέχει πληροφορίες τη διάδοση των οποίων θεωρεί αντίθετη προς ουσιώδη συμφέροντα ασφαλείας του και κάθε κράτος μέλος δύναται να λαμβάνει τα μέτρα που θεωρεί αναγκαία για την προστασία ουσιωδών συμφερόντων της ασφάλείας του που αφορούν την παραγωγή ή εμπορία όπλων, πυρομαχικών και πολεμικού υλικού· τα μέτρα αυτά δεν πρέπει να αλλοιώνουν τους όρους του ανταγωνισμού εντός της εσωτερικής αγοράς, σχετικά με τα προϊόντα που δεν προορίζονται για στρατιωτικούς ειδικά σκοπούς 8 . Κάθε κράτος-μέλος για να νομιμοποιείται να παρεκκλίνει, κατ’ επίκληση του άρθρου 296, από τις διατάξεις των Συνθηκών και από των κοινότικών οδηγιών, θα πρέπει, σύμφωνα και με τη νομολογία του Δικαστηρίου 9 : Η εφαρμογή της παρέκκλισης να είναι δικαιολογημένη, μετά από σχετική αξιολόγηση στην οποία προέβη το κάθε κράτος-μέλος. Το κράτος-μέλος που προτίθεται να εφαρμόσει την παρέκκλιση θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξει ότι αυτή προβλέπεται. Η απόδειξη αυτή πρέπει να παρέχεται ενώπιον εθνικού δικαστηρίου ή του ΔΕΚ σε περίπτωση προσφυγής της Επιτροπής, αν διαπιστωθεί παράβαση στην εφαρμογή πρωτογενούς ή δευτερογενούς δικαίου 10 . Πέραν των διατάξεων των Συνθηκών και των Οδηγιών το 2004 η Επιτροπή, αντιλαμβανόμενη το περίπλοκο νομικό καθεστώς παρουσίασε ένα Πράσινο Βιβλίο 11 για τις δημόσιες συμβάσεις στον τομέα της άμυνας, που είχε ως στόχο να συμβάλει «στη σταδιακή δημιουργία μιας ευρωπαϊκής αγοράς αμυντικού εξοπλισμού 12 » μεταξύ των κρατών μελών σε πιο διαφανή και ανοικτή βάση. Το Πράσινο Βιβλίο αποτελεί μέρος της στρατηγικής «Για να χαραχθεί μια πολιτική της ΕΕ στον τομέα του αμυντικού εξοπλισμού» , η οποία εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις αρχές του 2003. Ο στόχος είναι η επίτευξη αποδοτικότερης χρήσης των πόρων στον τομέα της άμυνας και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας στην Ευρώπη καθώς και η επίτευξη βελτιώσεων στον στρατιωτικό εξοπλισμό στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής ασφάλειας και άμυνας. Tο Πράσινο Βιβλίο θέτει προς συζήτηση τη θέση ότι η υφιστάμενη απόκλιση σύμφωνα με το πρώην άρθρο 296 της συνθήκης ΕΚ θα μπορούσε να αποσαφηνιστεί από μιαν ερμηνευτική ανακοίνωση από πλευράς της Επιτροπής, η οποία θα μπορούσε να ορίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια τον χαρακτήρα 113 ΤΟ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΚΑΤΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΕΣ ΕΝΩΣΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ 8. Η δυνατότητα παρέκκλισης που προβλέπεται στο άρθρο δεν μπορεί να εφαρμοστεί για μη στρατιωτικά προϊόντα ή για προϊόντα τα οποία δεν προορίζονται για ειδικούς στρατιωτικούς σκοπούς, ακόμη και αν η προμήθειά τους έγινε από το υπουργείο εθνικής άμυνας. 9. C-222/84 Απόφαση Johnston και C-414/97 Επιτροπή κατά Ισπανίας. 10. Ελένη Τροβά - Παναγιώτης Σκουρής, Το κοινοτικό δίκαιο των δηµοσίων συµβάσεων . 11. CΟM/2004/608. 12. Eurοpean Defence Equipment Market- ΕDΕM.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0