Εθνική Φρουρά & Ιστορία

86 ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΥΧΟΣ 40 Ο ΙΟΥΛΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2017 Η δημόσια διπλωματία (Public Diplo- macy) στοχεύει στην κατανόηση, πληροφόρηση και επιρροή στις στάσεις των ξένων ακροατηρίων με σκοπό την προώθηση των συμφερόντων ενός κράτους, επεκτείνοντας τις αξίες του (Sharp 2005∙Pamment 2013), κάτι που επαληθεύεται στην περίπτωση των δύο γειτονικών χωρών. Παρά το γεγονός ότι οι σχέσεις τους περνούν κατά καιρούς διάφορες κρίσεις, 4 εντούτοις, φαίνεται ότι τα εκατέρωθεν ενδιαφέροντα ή συμφέροντα τις οδηγούν σε αναβαθμισμένη αντιπροσώπευση της μίας στο έδαφος της άλλης. Η νέα δημόσια διπλωματία προτρέπει τα υπουργεία εξωτερικών να ενσωματώσουν τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πρακτική της δημόσιας διπλωματίας, χρησιμοποιώντας τα πλεονεκτήματά τους, κυρίως, μέσω της αμφιμονοσήμαντης επικοινωνίας μεταξύ διπλωματών και ακροατηρίων (Metzgar 2012). Η πεμπτουσία της ψηφιακής διπλωματίας είναι η χρήση του διαδικτύου και των τεχνολογιών πληροφορίας-επικοινωνίας, ώστε να βοηθηθούν κρατικοί και μη- κρατικοί δρώντες στο να επιφέρουν διεθνείς αλλαγές. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι δρώντες παγκοσμίου εμβέλειας, οι οποίοι καθορίζουν τις εξελίξεις στον πλανήτη, κατάσσονται στις πρώτες θέσεις της ψηφιακής διπλωματίας, τη στιγμή που η Τουρκία και η Ελλάδα καταλαμβάνουν την 25 η και 28 η θέση αντίστοιχως. Ο Νίκος Κοτζιάς, ΥΠΕΞ της Ελλάδας, ανέφερε σε συνέντευξή του: « Η εξωτερική πολιτική από τη φύση της έχει ένα εργαλείο: τη διπλωματία. Κάθε τομέας της πολιτικής θα έλεγε κανείς, ακόμη και συντηρητικός μελετητής θεωρητικών συστημάτων, διαθέτει το μέσον του. Σε εμάς είναι η διαπραγμάτευση. Και είναι καλό, όπως δήλωσα και μέσα στην Τουρκία, να προηγείται η διπλωματία και η διαπραγμάτευση κάθε άλλης συμπεριφοράς και αντίδρασης» . 5 Σε ομιλία του δε, σχετικά με το καθεστώς των εγγυήσεων στην Κύπρο, συνδέοντάς το με την ισχύ, δήλωσε: «Στην Ελλάδα, πιστεύουμε -και το έχουμε διατυπώσει- ότι το καθεστώς των εγγυήσεων είναι παρωχημένο. Πιστεύουμε -και προσωπικά 3. Βλ. σχετικά https://globaldiplomacyindex.lowyinstitute.org/. Πρόσβαση στις 3/11/17. 4. Ενδεικτικά αναφέρονται η εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο το 1974, η κρίση του 1976 με την έξοδο του «Χόρα» στο Αιγαίο, η κρίση του 1987 με την έξοδο του «Σισμίκ» και, η κορυφαία όλων, η κρίση των Ιμίων το 1996. Όπως αναφέρει ο Σαμαράς (2001) «Απειλές και παραβιάσεις εκ µέρους της Τουρκίας αποσκοπούν στη µείωση της κυριαρχίας της Ελλάδας και στον περιορισµό των δυνατοτήτων της να λαµβάνει αποφάσεις. Η µη επέκταση των χωρικών υδάτων της Ελλάδας με την απειλή πολέµου καθώς και η µη εγκατάσταση των S-300 στην Κύπρο αποτελούν ‘λαµπρά’ παραδείγµατα» . 5. Συνέντευξη Τύπου Υπουργού Εξωτερικών, Ν. Kοτζιά (ΥΠΕΞ, 26.10.2017). Βλ. σχετικά http://www.mfa.gr /epikairotita/proto-thema/sunenteuxe-tupou-upourgou-exoterikon-kotzia-upeks-26102017.html. Πρόσβαση στις 3/11/17. Έρευνα Ινστιτούτου Διεθνούς Πολιτικής Lowy για τον Παγκόσμιο Δείκτη Διπλωματίας (ΠΔΔ) (2016). 3

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0