Εθνική Φρουρά & Ιστορία

99 #COGSEC - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ «ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ» κάτω δραστηριότητες, οι οποίες καλύπτουν ένα ευρύτατο επικοινωνιακό και διπλωματικό φάσμα, αντιμετωπίζονται ως μια συντονισμένη δραστηριότητα. Σε αυτά περιλαμβάνονται οργανισμοί και υπηρεσίες που εμπίπτουν στην κατηγορία της ήπιας ισχύος, όπως: Δεξαμενές σκέψης (think-tanks), κρατικές και ημικρατικές ανθρωπιστικές και φιλανθρωπικές οργανώσεις και πολιτισμικά ιδρύματα (π.χ. Russkiy Mir και Rossotrudnichestvo), τηλεοπτικοί σταθμοί και διαδικτυακά πρακτορεία ειδήσεων και υπηρεσίες πολυμέσων (π.χ. RT, Sputnik) και διασυνοριακές κοινωνικές και θρησκευτικές ομάδες. Ειδική μνεία γίνεται στα διαδικτυακά τρολλς, τα οποία με άλλους όρους θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως γκρίζα ή μαύρη προπαγάνδα. Επίσης, οικονομικοί οργανισμοί και εταιρείες ελεγχόμενες από τη ρωσική κυβέρνηση, φιλορωσικά ή/ και αντιδυτικά πολιτικά κόμματα και οργανώσεις, καθώς και δημοσιογράφοι, κυρίως εντός ΕΕ. 27 Σύμφωνα με τη RAND, οι Επιχειρήσεις Πληροφοριών παραδοσιακά περιλαμβάνουν τις «επιχειρήσεις και τον πόλεμο πληροφοριών, επίσης γνωστών και ως επιχειρήσεων επιρροής, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν τη συλλογή τακτικών πληροφοριών για έναν αντίπαλο όπως επίσης και τη διασπορά προπαγάνδας με την επιδίωξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος επί ενός αντιπάλου» . 28 Ο Waltzman προσθέτει πως «αυτός ο ορισμός είναι εφαρμοστέος τόσο σε στρατιωτικό [military] όσο και σε πολιτικό [civilian] επίπεδο» . 29 Με βάση πειραματικές ψυχολογικές έρευνες οι Paul & Matthews, επίσης της RAND, περιγράφουν το «πώς η προπαγάνδα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διαστρεβλωθεί η περί πραγματικότητας αντίληψη» : 30 - Οι άνθρωποι είναι ανεπαρκείς κριτές της αληθινής από την ψεύτικη πληροφορία και δεν θυμούνται, κατ’ ανάγκην, πως μια συγκεκριμένη πληροφορία ήταν ψεύτικη. - Η υπερπληροφόρηση οδηγεί τους ανθρώπους στο να παρακάμπτουν τον καθορισμό της αξιοπιστίας των μηνυμάτων. - Οικεία θέματα ή μηνύματα μπορεί να είναι ελκυστικά, ακόμη και αν είναι ψεύτικα. - Είναι πιο πιθανόν να γίνουν αποδεκτές δηλώσεις αν υποστηρίζονται από αποδείξεις, έστω και αν αυτές οι αποδείξεις είναι ψεύτικες. - Περιφερειακοί υπαινιγμοί - όπως για παράδειγμα η φαινομενική αντικειμενικότητα - μπορεί να αυξήσει την αξιοπιστία της προπαγάνδας. Αν θεωρήσουμε, όπως ο Waltzman και ο IPA, πως τα όσα περιγράφουν είναι όντως αποτελέσματα συντονισμένων και καλά οργανωμένων πληροφοριακών επιχειρήσεων και όχι η λογική κατάληξη ενός άναρχου διαδικτύου σε συνθήκες 27. Στο ίδιο, σ. 5. 28. RAND Corporation, “Information Operations”, https://www.rand.org/topics/information-operations.html. 29. Waltzman (2017), ό.π., σσ. 1-2. 30. Christopher Paul & Miriam Matthews (2016), The Russian “Firehose of Falsehood” Propaganda Model , PE-198-OSD, Σάντα Μόνικα, Καλιφόρνια: RAND Corporation.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0