Καλλιέργεια εθελοντισμού και ενεργού πολίτη στα σχολεία

5. Οι κοινωνίες του 21ου αιώνα, χαρακτηρίζονται από αγχωτικούς ρυθμούς ζωής και κρίση αξιών. Το «αγαπάτε αλλήλους» παραμερίζεται στον αγώνα της καθημερινότητας. Κι όμως υπάρχουν και σήμερα, στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία, άνθρωποι με διάθεση προσφοράς. Ο εθελοντισμός έχει αρχίσει να ριζώνει για καλά και ν’ αποκτά μέλη σε όλες τις κοινωνικές τάξεις, τις ιδιότητες και τις ηλικίες, ενώ παράλληλα αποτελεί πλέον απαραίτητο στοιχείο για τη στήριξη των δυσπραγούντων συνανθρώπων μας. Ως μια ενεργή δύναμη προσφοράς στον συνάνθρωπο, ο εθελοντισμός, εμπεριέχει τις ιδιαίτερες αξίες της φιλανθρωπίας, της αλληλεγγύης, της κοινωνικής ευαισθησίας και της κοινωνικής προσφοράς. Είναι σε αυτές τις αξίες που στοχεύει το παρόν εγχειρίδιο και τις οποίες θέλει να προωθήσει μέσα από συγκεκριμένες δράσεις που αναλύονται στο περιεχόμενό του. Το εγχειρίδιο μπορεί να αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διαθεματικά, σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Οι διδακτικές προσεγγίσεις που προτείνονται, υποστηρίζουν και ενδυναμώνουν τη διερεύνηση, την οργάνωση και την υλοποίηση συλλογικών δράσεων με βιωματικό χαρακτήρα, από μαθητές και μαθήτριες στον χώρο του σχολείου, της οικογένειας και της κοινότητας. Επιπρόσθετα, το εγχειρίδιο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο ανάπτυξης του Σχεδίου Πρόληψης της Παραβατικότητας από τα σχολεία, αφού ο εθελοντισμός περιλαμβάνεται στις καλές πρακτικές για αντιμετώπιση της παραβατικότητας, ως ένας υγιής τρόπος εμπλοκής μαθητών στην κοινωνική προσφορά, την ενίσχυση της συμμετοχικότητας και της συνύπαρξης, την καταπολέμηση των διακρίσεων και την κατάργηση φραγμών και συνόρων. Μέσα από τον εθελοντισμό καλλιεργούνται η κοινωνική ευθύνη, η ποιότητα της καθημερινότητας και η πολιτότητα και περιορίζονται οι πιθανότητες εκδήλωσης αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Ο εθελοντισμός έχει να κάνει περισσότερο με προσφορά καρδιάς, χρόνου και κόπου παρά υλικών αγαθών και μέσα από τη σχολική ζωή δίνεται η ευκαιρία για περαιτέρω καλλιέργειά του. Με αυτές τις σκέψεις, εύχομαι την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του εγχειριδίου από εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες. Με εκτίμηση, Κ. Καδής Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ από τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0