Καλλιέργεια εθελοντισμού και ενεργού πολίτη στα σχολεία

60. ΑΠΟΛΟΓΙΣΜOΣ- ΑΞΙΟΛOΓΗΣΗ Στο τέλος της δράσης θα πρέπει να αφιερωθεί χρόνος για αξιολόγηση της όλης διαδικασίας, της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της δράσης -τι πήγε καλά ή λιγότερο καλά. Ερωτήσεις που βοηθούν για την προετοιμασία της αξιολόγησης: ● Τι θα αξιολογηθεί και γιατί; Ποιος ο βαθμός επιτυχίας των στόχων που καθορίστηκαν; ● Ποιοι θα αξιολογηθούν; (π.χ. τα παιδιά, η βοήθεια που λήφθηκε από άλλους εμπλεκόμενους όπως συνεργάτες ή τοπική αρχή) ● Ποιος θα προβεί στην αξιολόγηση; (π.χ. τα παιδιά αξιολογούν τους εαυτούς τους, ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τα παιδιά) ● Ποια τα κριτήρια αξιολόγησης; (ποσοτικά και ποιοτικά) ● Σε ποια χρονική στιγμή θα γίνει η αξιολόγηση (π.χ στο μεσοδιάστημα ή στο τέλος της δράσης, σε τακτά χρονικά διαστήματα και στο τέλος) ● Σε ποιούς θα κοινοποιηθούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης; Τρόποι και εργαλεία αξιολόγησης: ● Ερωτηματολόγιο: H αξιολόγηση του αντίκτυπου της δράσης μπορεί να διαπιστωθεί μέσω διανομής ενός ερωτηματολόγιο στους κατοίκους της κοινότητας. ● Συνεντεύξεις: H αξιολόγηση του αντίκτυπου της δράσης μπορεί να διαπιστωθεί μέσω συνεντεύξεων των ατόμων που ήταν δέκτες των αποτελεσμάτων αυτής της δράσης. ● Έκθεση αποτελεσμάτων: Tα παιδιά καταγράφουν σε μια έκθεση την εμπειρία τους, όσα έμαθαν, έζησαν, όσα τα ευχαρίστησαν, τα εντυπωσίασαν, τα προβλημάτισαν κτλ. Με την πάροδο κάποιου χρονικού διαστήματος οι εκθέσεις αυτές μπορούν να διαβαστούν εκ νέου και να ζητηθεί από τα παιδιά να αξιολογήσουν και να καθορίσουν «τι έχουν κρατήσει και τι έχουν μάθει από τη συγκεκριμένη μαθησιακή διαδικασία». ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ/ΔΡΑΣΗΣ ΜΕ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Το ‘ΠΟΤΑΜΙ’ μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μια μεταφορική έννοια πάνω στο οποίο θα ζωγραφίσουν οι μαθητές την εμπειρία τους: από πού ξεκίνησαν και πού κατέληξαν. Είναι μια μέθοδος που επιτρέπει στους μαθητές να εστιάσουν στη διαδικασία και όχι τόσο στη διαχείριση των πόρων ή στα τελικά αποτελέσματα. Η άσκηση αυτή μπορεί να γίνει ατομικά ή ομαδικά και να συζητηθεί και να αναλυθεί στην τάξη. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί η μεταφορική έννοια του ‘ ΤΡΑΙΝΟΥ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΒΑΓΟΝΙΑ’ όπου κάθε βαγόνι αποτελεί ένα διαφορετικό συστατικό της δράσης ή του σχεδίου (φάση προετοιμασίας, ομάδα, δράση, επικοινωνία κτλ.). Τα παιδιά θα πρέπει να αναλογιστούν και να καταγράψουν όσα έμαθαν, όσα θεωρούν ότι έγιναν σωστά ή λάθος, όσα θα μπορούσαν να διορθωθούν σε κάθε τομέα κτλ. Το τραίνο δίνει την αίσθηση ενός ταξιδιού που θα έχει μια συνέχεια. Τα παιδιά θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιοποιήσουν όσα έμαθαν κατά τον προγραμματισμό των επόμενων σχεδίων/δράσεων.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0