Καλλιέργεια εθελοντισμού και ενεργού πολίτη στα σχολεία

55. Ενδεικτικές ερωτήσεις που θα βοηθήσουν στον καταρτισμό του προϋπολογισμού είναι: Πώς θα μπορούσε το σχολείο να υποστηρίξει την εθελοντική δράση; Υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι και πόσοι; Τι υλικά χρειάζεται να αγοραστούν; Η δράση θα πραγματοποιηθεί σε χώρο του σχολείου ή υπάρχει ανάγκη ενοικίασης χώρου; Χρειάζεται η αγορά ή η ενοικίαση ειδικού εξοπλισμού; Για την προβολή και επικοινωνία της δράσης πριν και μετά την υλοποίησή της, τι δαπάνες απαιτούνται; Πιθανές πηγές εσόδων: ● Μια πηγή χρηματοδότησης μπορεί να αποτελέσει ένα ευρωπαϊκό ή τοπικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Στην περίπτωση που θα χρησιμοποιηθεί η εν λόγω πηγή τότε θα πρέπει να διερευνηθούν οι απαιτήσεις του κάθε προγράμματος, να υποβληθεί η σχετική αίτηση όπου θα περιγράφεται αναλυτικά η δράση, να καθορίζεται το υπεύθυνο άτομο επικοινωνίας αλλά και ο συντονιστής της δράσης. ● Τα Υπουργεία και οι κρατικές υπηρεσίες, οι Ημικρατικοί Οργανισμοί, οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ), οι τοπικές αρχές και τα ιδρύματα της κοινότητας στην οποία βρίσκεται η σχολική μονάδα ή/και που θα υλοποιηθεί η δράση, θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή χρηματοδότησης της δράσης είτε με κάλυψη όλης ή μέρους της δαπάνης είτε μέσω άλλων τρόπων που θα επιφέρουν μείωση του κόστους της δράσης όπως για παράδειγμα προσφορά υποδομών (π.χ. αίθουσας για μια εκδήλωση), υλικού (π.χ. εκτύπωση αφισών), κτλ. Πρόσθετα, άλλοι φορείς ή ιδιωτικές εταιρείες θα μπορούσαν κατά αντίστοιχο τρόπο να αποτελέσουν πηγή χρηματοδότησης της δράσης. ● Μια άλλη επιλογή είναι να διοργανωθεί μια γιορτή ή παζαράκι εντός του σχολείου με σκοπό τη συλλογή χρημάτων ώστε να καλυφθούν οι δαπάνες για την προγραμματιζόμενη δράση. Σε τέτοια περίπτωση θα πρέπει εκ των προτέρων να αναφερθεί ο σκοπός της διοργάνωσης με σύντομη αναφορά στη δράση και τους σκοπούς της. Το πλεονέκτημα της επιλογής αυτής είναι ότι προβάλλεται εκ των προτέρων η δράση και για την υλοποίησή της εμπλέκονται πέραν των ίδιων των μαθητών, η τοπική κοινότητα, οι οικογένειες και οι φίλοι των μαθητών. Η διοργάνωση εθελοντικής δράσης συμβάλλει, μεταξύ άλλων, στην πληροφόρηση των μαθητών αναφορικά με τους όρους και τις έννοιες της χορηγίας, της χρηματοδότησης, του προϋπολογισμού, έννοιες που ενδεχομένως να χρησιμεύσουν κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Στο πλαίσιο της όλης διοργάνωσης της εθελοντικής δράσης υπάρχει η ευχέρεια σχηματισμού ομάδων εργασίας όπου η κάθε ομάδα θα έχει και έναν τομέα ευθύνης. Μια ομάδα μπορεί να είναι η ομάδα χρηματοδότησης που θα αναλάβει τη σύνταξη του φακέλου της δράσης και τον προσδιορισμό και την προσέγγιση των διαφόρων φορέων και ιδιωτικών εταιρειών που θα μπορούσαν να τη χρηματοδοτήσουν. Μια άλλη ομάδα θα μπορούσε να είναι υπεύθυνη για την οικονομική διαχείριση. Σημειώνεται ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί στα παιδιά ότι μια εθελοντική δράση δεν πρέπει να αποδίδει κέρδος. Όλα τα έσοδα επαναεπενδύονται είτε στην ίδια τη δράση είτε χρησιμοποιούνται σε άλλες. Στην περίπτωση που η προσπάθεια για εξασφάλιση οικονομικών πόρων δεν καρποφορήσει τότε θα πρέπει να εξευρεθούν άλλες δράσεις που δεν συνεπάγονται κάποια οικονομική επιβάρυνση αλλά που θα προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο. Στα επόμενα κεφάλαια παρατίθενται διάφορες ενδεικτικές δραστηριότητες χαμηλού κόστους.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0