Καλλιέργεια εθελοντισμού και ενεργού πολίτη στα σχολεία

38. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ Ο σχεδιασμός ενός εθελοντικού σχεδίου επιτρέπει τη μετάβαση από την ιδέα στην πράξη. Πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιείται το σχολείο, να διαδραματίζεται μέσα σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό, τοπικό και χρονικό πλαίσιο και να έχει μια εκπαιδευτική διάσταση, δηλαδή να δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν μέσα από το εθελοντικό σχέδιο. Το σχέδιο είναι αποτέλεσμα μιας συλλογικής δράσης και θα πρέπει να περιλαμβάνει και τη διαδικασία της αξιολόγησης ώστε να εξασφαλιστεί η σύνδεση της ιδέας με την πράξη. Στο πλαίσιο του σχολείου, ο σχεδιασμός μιας εθελοντικής δράσης θα μπορούσε να έχει τη μορφή της ομαδικής διδασκαλίας στην οποία συμμετέχουν αποτελεσματικά όλοι, ενώ η ίδια η διδασκαλία διαμορφώνεται και διεξάγεται από όλους όσοι συμμετέχουν. Η ομάδα αποφασίζει να ασχοληθεί με ένα συγκεκριμένο θέμα, προγραμματίζει μόνη της την πορεία των ενεργειών της και διεκπεραιώνει αυτό που είχε προγραμματίσει. Η εμπειρία που αποκτούν τα μέλη κατά τη διάρκεια των εργασιών αποτελεί σημαντική πηγή μάθησης. Η μέθοδος αυτή επιτρέπει τη σύνδεση της διδακτικής ενότητας και του μαθήματος με την καθημερινή ζωή και τα σύγχρονα προβλήματα. Οι μαθητές δεν είναι παθητικοί αποδέκτες της γνώσης αλλά συμμετέχουν στη διαδικασία ανακάλυψής της, συναποφασίζοντας για το θέμα που πρόκειται να ερευνήσουν. Ο εκπαιδευτικός γίνεται συντονιστής και κατευθύνει την ομάδα χωρίς να επιβάλλει τις απόψεις του, ενώ ο κάθε μαθητής ασχολείται με την υλοποίηση ενός μέρους του σχεδίου που βρίσκεται πιο κοντά στα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές του. Το εθελοντικό σας σχέδιο μπορεί να ειδωθεί ως μια «περιπέτεια». Τα σχέδια ενέχουν κάποια αμφιβολία και ρίσκο, αλλά μια καλή προετοιμασία, ομαδική δουλειά και πίστη στο σκοπό μπορούν να εξασφαλίσουν την επιτυχία του. H ΙΔΕΑ Πολλοί είναι οι τομείς, όπου οι έφηβοι θα μπορούσαν να συμβάλουν και να επιφέρουν κοινωνική αλλαγή. Το βασικό είναι να επιλέξουν ένα θέμα που είναι σημαντικό για αυτούς. Είναι σημαντικό η πρωτοβουλία να προκύπτει από μια ανάγκη που εντοπίζουν τα παιδιά για να γίνει κατορθωτή η ενεργή ανάμειξή τους με το κατάλληλο σχέδιο. Θα πρέπει επίσης να επικρατούν τέτοιες συνθήκες στην ομάδα ώστε να ενθαρρύνονται όλα τα μέλη να εκφράζονται ελεύθερα. Οι ερωτήσεις που μπορούν να υποβληθούν κατά τη διαδικασία επιλογής ενός σχεδίου είναι οι εξής: ● Τι χρειάζεται ή τι επιθυμούν οι μαθητές από αυτό το σχέδιο; Αποτελεί προτεραιότητα για τους μαθητές; Ποιος το προσδιόρισε αυτό, οι ίδιοι οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί τους; ● Είναι το σχέδιο χρήσιμο για την κοινωνία και για τους μαθητές; ● Διαφέρει από άλλες δράσεις που ήδη γίνονται στο σχολείο; Τι καινούργιο επιφέρει για τη γειτονιά, το σχολείο ή την τοπική κοινότητα; Ποια λάθη έχουν γίνει από αντίστοιχες δράσεις; Πώς θα μπορούσαν να αποφευχθούν; Ποιους θα μπορούσατε να συμβουλευτείτε; ● Τι αλλαγή μπορεί να επιφέρει η υλοποίηση του σχεδίου; Λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της ομάδας- στόχου;

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0