Καλλιέργεια εθελοντισμού και ενεργού πολίτη στα σχολεία

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να: ● παρεμβαίνει, διευκολύνει, συνοδεύει, καθοδηγεί, ενθαρρύνει, εμψυχώνει, δίδει κατευθυντήριες γραμμές και ερεθίσματα χωρίς όμως να επιβάλλει τη γνώμη του, ● αναγνωρίζει τις ανάγκες και τις επιθυμίες της ομάδας, ● ενθαρρύνει την ανάληψη πρωτοβουλιών, ● ακούει, παρατηρεί και παρέχει γνώση όταν του ζητηθεί, διευκολύνει τη μαθησιακή διαδικασία, όταν χρειάζεται, με την χρήση υποστηρικτικών ερωτήσεων που συμβάλλουν στη δημιουργία περιβάλλοντος μάθησης, ● εμπιστεύεται την ικανότητα αυτορρύθμισης της ομάδας και τη γνώση των μαθητών, ● φροντίζει για τη δημιουργία θετικού κλίματος συνεργασίας μέσα στην ομάδα, το οποίο να επιτρέπει την ειλικρινή και ελεύθερη έκφραση των συμμετεχόντων, ● λειτουργεί ως πρότυπο συμπεριφοράς κατά τη συμμετοχή του στην κάθε δραστηριότητα, ● αναγνωρίζει ότι η νέα γνώση χτίζεται πάνω στην προηγούμενη και ότι ο αναστοχασμός και η ανατροφοδότηση, τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο, βοηθούν στην κατανόηση της αποκτούμενης γνώσης, Οι τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη μη τυπική μάθηση, είναι ο συνδυασμός ενός η περισσοτέρων από τα πιο κάτω ανάλογα με την δραστηριότητα που θα επιλεγεί: Kαταιγισμός ιδεών: Η μέθοδος αυτή είναι κατάλληλη στην αρχή της μαθησιακής διαδικασίας. Ενθαρρύνει την αυθόρμητη και ελεύθερη έκφραση των ιδεών όλων των μαθητών χωρίς να προα- παιτείται γνώση του θέματος. Ακολουθεί η επεξεργασία των προτάσεων ώστε να εξευρεθούν λύσεις σχετικά με το υπό εξέταση θέμα. Mελέτη περιπτώσεων: Το υπό εξέταση θέμα αναλύεται μέσα από τη μελέτη αυθεντικού υλικού (εφημερίδες, έντυπα, ταινίες, διαδίκτυο, συνεντεύξεις κτλ.). Ο εκπαιδευτικός επιλέγει κατά πόσο θα συγκεντρώσει ο ίδιος το απαραίτητο υλικό ή αν θα ζητήσει από τους μαθητές να το πράξουν. Δημιουργική-καλλιτεχνική έκφραση: Η δυναμική που έχουν οι τέχνες στη μαθησιακή διαδικασία είναι ανεκτίμητη. Η χρήση κόμικς, κολάζ, ζωγραφικής, η δημιουργία σεναρίου για θεατρικό δρώμενο κτλ., αποτελούν πηγή γνώσης για τα παιδιά. Συνδυάζεται η καλλιτεχνική έκφραση με τον μαθησιακό στόχο. Δομημένη συζήτηση: Οι μαθητές καλούνται να αναπτύξουν επιχειρήματα προς υποστήριξη κάποιας θέσης γύρω από το υπό διαπραγμάτευση θέμα. Αφού ακουστούν οι διάφορες απόψεις, εξετάζεται η ευστοχία και η τεκμηρίωση των επιχειρημάτων. Προσομοίωση, παιχνίδι ρόλων, δραματοποίηση: Χρήση σεναρίου ως σημείου εκκίνησης για να δραματοποιηθούν καταστάσεις πραγματικές ή φανταστικές έτσι ώστε να καταγραφούν θιγόμενες κοινωνικές ομάδες, να αναδειχθούν συγκρούσεις, να εκφραστούν απόψεις και συναισθήματα και να αναζητηθούν λύσεις. Ο διάλογος είναι σημαντικός και συμβάλλει στο να βρεθούν κοινωνικά αποδεκτές λύσεις. Εργασίες συλλογής, επεξεργασίας στοιχείων και υλοποίησης δράσεων: Πρόκειται για μια διαμορφωμένη ιδέα μιας δράσης για την οποία υπάρχει πρόθεση προς πραγματοποίησή της (Huber, 1999:42). Συγκεκριμένα είναι μια ιδέα που αποτελείται από ένα σύνολο ανθρώπινων μέσων και εργαλείων που συντείνουν στο να πετύχουν έναν συγκεκριμένο στόχο, σε συγκεκριμένο χρόνο ακολου- θώντας μια προκαθορισμένη πορεία (Raynal & Rieunier 1997:301). 10.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0