Καλλιέργεια εθελοντισμού και ενεργού πολίτη στα σχολεία

9. Σκοπός των εργαλείων μη τυπικής μάθησης είναι οι μαθητές: ● να εξοικειωθούν και να κατανοήσουν θέματα που άπτονται του εθελοντισμού, ● να ενημερωθούν για τα προβλήματα της κοινωνίας και να αποκτήσουν επίγνωση της ατομικής υπευθυνότητας για την κοινωνική αλλαγή, ● να αναπτύξουν ικανότητες και να διαμορφώσουν στάσεις, αξίες και συμπεριφορές που θα τους επιτρέψουν να διαχειριστούν ζητήματα που αφορούν την κοινωνία τους και να συμβάλουν στην προώθηση του εθελοντισμού ως πρόταση για την επίλυσή τους, ● να βρουν κίνητρα και να προετοιμαστούν κατάλληλα ώστε να δράσουν με υπευθυνότητα για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ίδιων αλλά και των συνανθρώπων τους, ● να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους, ώστε να είναι σε θέση να βρίσκουν λύσεις όπου χρειάζεται, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να ασχοληθούν με συλλογικές δραστηριότητες και συνεργασίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εργαλεία μη τυπικής μάθησης, εξαιτίας της βιωματικής τους διάστασης και της συναισθηματικής τους ανάμειξης, προσφέρουν ευχαρίστηση μέσα από τη συμμετοχή, ωθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να εκφραστούν ελεύθερα. Μέσα από την ομαδική εργασία, τα παιδιά μοιράζονται ευθύνες και γνώσεις, ενώ παράλληλα αναλαμβάνουν δράση σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Τέλος, δίδεται η ευκαιρία στα παιδιά να συμμετέχουν στη διαδικασία της μάθησης, καθώς εμπλέκονται στη συλλογή πληροφοριών, στη διατύπωση ιδεών, στην κατανόηση και αποτύπωση εννοιών. Τα εργαλεία μη τυπικής μάθησης πρέπει να εντάσσονται στο πλαίσιο μιας μαθησιακής διαδικασίας και να χρησιμοποιούνται ως σημείο εκκίνησης για προβληματισμό και ανάληψη δράσεων καθώς και ως κίνητρο μαθησιακών διαδικασιών. Μέσα από τη χρήση εργαλείων μη τυπικής μάθησης οι μαθητές αποκτούν δεξιότητες χρήσιμες τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου. Μέσα από τις διαδικασίες μη τυπικής μάθησης επιδιώκεται ο προσανατολισμός στις αξίες του εθελοντισμού με βιωματικό τρόπο. Παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές να υιοθετήσουν υπεύθυνη και συνεπή στάση αναφορικά με τις προσωπικές δράσεις που αναλαμβάνουν, να εκφράσουν τη συμπαράσταση και αλληλεγγύη τους προς την κοινωνία και να αναλάβουν δράση προκειμένου να προαχθούν οι αξίες του εθελοντισμού σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Μέσα από διάφορες δραστηριότητες επιδιώκεται η σύνδεση της έννοιας του εθελοντισμού με την εκπαίδευση σε περιβαλλοντικά θέματα και σε θέματα που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η χρήση του εγχειρίδιου εξαρτάται από τον κάθε εκπαιδευτικό, την εμπειρία και την εξοικείωσή του με εργαλεία μη τυπικής μάθησης, αλλά και από την ανταπόκριση των μαθητών. Για κάθε δραστηριότητα θα πρέπει να προσδιοριστεί ο εκπαιδευτικός στόχος και να προσαρμοστεί η δραστηριότητα στην ομάδα των εκπαιδευομένων. Στο εγχειρίδιο υπάρχουν πληροφορίες για τον αναγκαίο χρόνο, τον αριθμό ατόμων και την προετοιμασία που απαιτείται. Η βιωματική προσέγγιση των εργαλείων μη τυπικής μάθησης συνεπάγεται ενεργό συναισθηματική εμπλοκή από όσους συμμετέχουν. Ο εκπαιδευτικός μέσα από τη συζήτηση και την ανατροφοδότηση, μπορεί να καθοδηγήσει τους συμμετέχοντες στο να αντιληφθούν, να περιεργαστούν και να αξιολογήσουν τις συναισθηματικές τους αντιδράσεις και τις σκέψεις που προέκυψαν από τη συμμετοχή τους στη δραστηριότητα. Η ορθότητα των ερωτήσεων συμβάλλει στην ομαλή καθοδήγηση της μαθησιακής διαδικασίας.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0